Onze voorouders in Nederlands-Indië leefden in een betoverde wereld. Guna Guna, oftewel Stille kracht, was onderdeel van het dagelijks leven. Wij moeten het in Nederland doen met Sinterklaas, en ook daar mogen we niet eens écht in geloven. Is magie gedoemd?
Moralisme
Zwarte Pieten mogen niet zwart zijn, want dat is discriminerend. Er moeten ook groene, gele en blauwe pieten over de daken lopen. Sint mag geen christelijk kruis op zijn mijter dragen, want dat beledigt moslims. Maar.. is het geloof in het mysterie van Sint en Piet niet genoeg? Wie wil niet dat er een vriendelijke, oude baas bestaat met een lange baard die cadeautjes in je schoen stopt? Geloven in dit fenomeen is toch een verrijking van het leven?
Hel
In dit moderne tijdperk is het gewoon geworden om overal vraagtekens bij te zetten. Natuurlijk, we leven in een seculiere wereld, waarin het geloof geen invloed mag uitoefenen op de maatschappij. De scheiding van kerk en staat is sinds 1795 in Nederland ingevoerd. Ik ben blij toe, want we zijn ontsnapt aan de ketenen van (bij-)geloof en angst voor de hel. Vroeger was het geloof een rotsvast gegeven in een mensenleven, met alle geboden en verboden, rituelen en symbolen van dien. Nu kijken we op een meer wetenschappelijke manier tegen het leven aan. Dat heeft veel voordelen, maar hierdoor zijn we ook iets kwijt geraakt.
Harry Potter
Ratio regeert. Iets is pas waar als het, liefst wetenschappelijk, is bewezen. Door altijd de nadruk te leggen op economie, technologie en wetenschap dreigt de magie te verdwijnen uit de samenleving. En de mens heeft nou eenmaal behoefte aan magie in het leven, nu de gang naar de kerk niet meer vanzelfsprekend is. Kijk maar naar al die speelfilms die gemaakt worden over heksen en tovenaars. Lord of the Rings, Harry Potter, het kan ons niet magisch en betoverend genoeg zijn. Stripfiguren die in parallelle werelden terecht komen, computergames in eigenhandig geschapen fantasiewerelden: de vraag ernaar is onverzadigbaar.
Guna Guna
Hoe deden ze dat in Nederlands-Indië eigenlijk? Daar speelde de Stille Kracht, Zwarte Magie oftewel Guna Guna toch zo’n grote rol? Onze voorouders vonden de aanwezigheid van geesten en van verschillende vormen van bezetenheid vanzelfsprekend. Stille Kracht, toverkunst uit Indonesië en de Molukken, was iets waar je niet mee moest spotten. Je kon namelijk onder invloed raken van deze magie, en die bezwering was heel moeilijk weer op te heffen. Rampen en tegenspoed lagen op de loer. Er was gelukkig ook een witte variant van Guna Guna, waar juist de goede krachten aan het werk zijn. Niet alleen mensen konden drager worden van de negatieve of positieve krachten van Guna Guna, ook voorwerpen. Zoals de kris, wajang poppen, kleden en kleine afgodsbeeldjes uit Indonesië.
Voorwerpen
Het geloof in Stille Kracht heeft de overtocht naar Nederland niet helemaal overleefd, volgens mij, maar toch zijn vooral bij oudere Indische mensen nog veel verhalen hierover te vinden. En ook bijgeloof en de vermeende magische werking van bepaalde voorwerpen speelt nog steeds een rol. Ik vraag me af of de derde generatie Indische Nederlanders hier ook nog mee bezig is. Eerlijk gezegd geloof ik zelf ook dat er magie kan zitten in voorwerpen. Wajangpoppen benader ik altijd met het grootste respect. En ik zet kleine ‘afgodsbeeldjes’ in de kleedkamer voordat ik ga optreden. Het zijn dan wel plastic figuurtjes van Schleich en geen traditionele Indonesische beeldjes, maar toch. In de theaterwereld speelt magie zeker een rol, sterker nog, bij een goed theaterstuk is de magie voelbaar.
Cocktail
Gelukkig is in Nederland een vermenging gaande van allerlei rassen en geloven. Daar wordt altijd een hoop op gescholden, maar de pluspunten worden zelden benoemd. Namelijk: de betovering krijgt weer de ruimte. Het wordt het steeds normaler om, naast het laten lakken van je nagels, ook je hand te laten lezen. Om te bidden tijdens het werk. Of om even te mediteren in de lunchpauze. Om op een alternatieve manier stil te staan bij ziekte en dood, voorbij het witte kadetje na afloop van een crematie. Ik zie wel een cocktail voor me van magische elementen uit alle windstreken: Winti uit Suriname, Guna Guna uit Indonesië, Klazien uit Zalk en daarbij elementen uit Christendom en Islam met een vleugje Boeddisme. Laat de magie maar komen, we kunnen hem hard gebruiken in deze donkere decemberdagen.
Sore Elsbeth … vermoed dat “magie” nog lange na niet gedoemd is, en slechts de voordeur op een kier heeft gezet naar de praktijken erom heen.
Paranormale en Stenen beurzen vieren hoogtij, Reiki is super popie, handlezen, profeteren en handoplegging idem dito en zijn allemaal massa vertier geworden.
Stille Kracht? Die zit in de stilte en die was zo alom aanwezig in die Verre Oost, vooral als de “twilight zone” aanbrak, zo rond de tijd dat de zon ging zakken en ineens zn licht uitfloepte, schitterend. Tenaga Dalam is wel degelijk meegereisd naar het Westen Alhier, al zit die in n winters jasje en die moet van diep binnenuit getrokken worden 😉
Groet Roy
Ik weet nog dat een vriend van me eerst niet geloofde in guna2. Totdat hij daarmee kennismaakte. Ik ga hier verder niet op in voordat vele belletjes beginnen te rinkelen in Tilburg.
Bij guna guna2 denk je meteen aan poppetjes waarin naalden worden gestoken. Of aan nagels, haren, e.d van een persoon waarmee enge dingen worden gedaan.
Maar vaak kan het eenvoudiger: Je doet in de koffie van een persoon regelmatig wat arsenicum (of welk giftig middel dan ook), in kleine hoeveelheden, totdat hij beetje bij beetje ziek(er) wordt, bloedblaren krijgt, plaatselijk verrekt van de pijn (en natuurlijk elke dag op een andere plek) en vervolgens sterft. Deze truucjes worden regelmatig toegepast op Midden-oost Java en op Bali/Lombok.
Met foto’s van een bepaalde persoon kun je ook enge dingen doen.
Neen niet straks toepassen!
Velen weten dat wanneer je in de oogjes prikt of een foto van iemand verbrand, het verscheurt, dat je het gevoel hebt de persoon daarmee iets aan te doen. Wanneer bij jou dat gevoel en het geloof overweldigend sterk is, neem dan de foto van jouw vijand, kijkt er een hele tijd naar met het uiten van de meest afschuwelijke verwensingen. Liefst ‘snachts, wanneer het stil is en je je god kunt concentreren, en de hele nacht opblijven!
Je zult zien, wat er dan gebeurt wanneer je dit geregeld doet. Een nacht is al voldoende wanneer jouw negatief gevoel sterk is.
Hoe zou het, omgekeerd, zijn om de man/vrouw van jouw keuze te beinvloeden, door middel van een foto?
Dus: geen foto’s laten rondslingeren en zeker niet op internet!!
Over guna2 e.d konden onze ouders en familieleden lang bomen. Bijvoorbeeld over de tuyul, dat is een djinn die door sleutelgaten kan kruipen om in opdracht te stelen. Dan heb je de personen die zich in tijgers (Javaans: macan) konden veranderen of welk dier dan ook.
Op Bali heb je de leyak. Mijn opa overleed tijdens een strijd met een leyak.
Ach, zulke verhalen houden je wakker en waren onderdeel van de verhalencultuur van mensen die overkwamen uit Indie/Indonesie.
Die tijd komt niet meer terug, tenzij je nog nauwe binding hebt met dat land van oorsprong.
Guna2 (Guna guna) , Stille kracht , kruidenvrouw Klazien , zwarte magie , witte magie , winti , vodoo etc dat zijn verschillende zaken.
Een verschil tussen geloof en bijgeloof is vaak splinterdun .
Tenzij men met bewijzen komen.
Guna2 is altijd negatief omdat je iemand gaat bewerken .
Een keris , een patung(beeld) , een topeng (masker) zijn door mensen gemaakte spullen.Zijn dode spullen .
Het heeft pas “meerwaarde” als het bepaalde bewerkingen hadden ondergaan , als het als iets heiligs wordt aanbeden , of het is een heel oude stuk.
Een patung(beeld) van Marilyn Monroe en een oude beeld van Budha , of van de duivel is ook anders.Heeft verschillende betekenissen of waarde .
Sommige westerlingen weten vaak niet welke spullen ze in huis hebben, een oud keris ,een oeroude masker van een leak , een afgodsbeeld , of een duivelsbeeld uit andere culturen.
Vandaar dat bij sommigen die gevoelig zijn ook negatieve stralen krijgen.
Thuis heb ik 4 kerissen ,waarvan 1 familiekeris.
Een halfjaar geleden had ik 2 oude kerissen op de kop getikt op java , via internet.
Tangguh Pajajaran en Tangguh Galuh kerissen , als het waar is dan zijn het oude kerissen .
Had tijdelijk geparkeerd bij mijn familie in Jakarta , zodat ik het kan ophalen op mijn volgende vakantie .
Prompt begin het te spoken , een personeel zag een verschijning.
Ze werd hysterisch. De 2 kerissen werden buiten op het erf geparkeerd .
Dus verschillende orang pintar (wijze mannen) geraadpleegd , en geprobeerd om de ” bewoners” te verplaatsen.
Bij 1 kan het wel , al dan niet met risico , en bij de andere kan de ” bewoner” niet “verplaats” worden omdat het al tijdens het smeden door de mpu werd gevuld.
De andere kan nog wel ,werd pas “gevuld” na het smeden .
Met bloedend hart heb ik mijn nieuwe aanwinst antieke Sundanese kerissen terug gegeven aan de oude eigenaar , zonder het gezien te hebben(wel op foto).
Een ‘bijgeloof” mbt puntige voorwerpen (krissen, messen) is dat je die nooit met de punt naar iemand toe moet aanreiken.
Ik heb dat nog nooit gedaan in mijn gehele leven.
Je weet nooit wat er gebeurt.
Die krissen kunnen ook raar vliegen, soms zit er een geest van iemand in.
Guna2 is altijd negatief, de vader van mijn vrouw is daarmee bewerkt en na een langdurig ziekbed gestorven.
Wanneer je het verhaal hoort, je wilt het niet weten. Het begon met een foto.
…een vraagje…weet iemand of er ooit een indisch auteur een beschouwend boek of een artikel over goena goena geschreven heeft? het lijkt mij interessant om iets te lezen van een indische auteur, om te zien hoe binnen de indische gemeenschap men met goena goena omging. ik heb wel eens op internet gezocht maar dan kwam ik allemaal op vreemde, en beetje enge, sites.
Sarah says:
December 12, 2009 at 17:29
…een vraagje…weet iemand of er ooit een indisch auteur een beschouwend boek of een artikel over goena goena geschreven heeft?
———————————–
Ik denk niet dat een guru (leraar) van ilmu guna guna zo maar zijn kennis verspreidt.
Het is een geheime leer die niet voor iedereen bestemd is , dus de kans dat je in een boekvorm of internet vindt is heel klein .
De ” guru” (dukun=sjamaan ) moet ook bepaalde prijs betalen (syarat) voor zijn kennis .
Dat geldt ook voor de toekomstige ingewijde/leerling.
En ik denk niet dat de gewone man of vrouw zo’ n hoge prijs wil betalen.
Je kan iemand bewerken met de hulp van een dukun (dukun “santet’) , uiteraard moet je een krachtige dukun vinden.
Dit in verband met eventuele represailles van de kant van de tegenpartij , die kan namelijk een andere / betere dukun om hulp vragen.
Met het resultaat dat je een krachtige tegenaanval kan krijgen.
In ieder geval bestaat de kans dat je een hoge prijs moet betalen.
Voorlopig moeten we bij gebrek aan echte ” kennis” tevreden moeten stellen aan die spookfilms die men bij de Garuda TV vaak vertoonde .
Of neem een paar maanden vakantie en naar Indonesia reizen om daar te gaan zoeken .
Je kan het vinden op plaatsen waar men de invloeden van de oude geloven nog steeds aanwezig is , bij de deelvolkeren zoals op West Java, Midden en Oost Java , Aceh , bij de Batakkers en natuurlijk andere gebieden buiten java en sumatra .Ik denk ook dat uit Madura of Sulawesi bekend staan dat ze sterk zijn .
Misschien interessant om het verhaal “de Avondwandeling” van Wouter op http://indisch4ever.web-log.nl/indisch4ever/ eens te lezen. Dat heeft ook iets te maken met “Stille Kracht”, maar dan gewoon hier in Holland. En verder heb je natuurlijk nog de Surinaamse spookverhalen “Jorka Torie” (deel 1 en 2) van de schrijver Radjindre Ramdhani.
Peter says:
December 15, 2009 at 18:09
Misschien interessant om het verhaal “de Avondwandeling” van Wouter op http://indisch4ever.web-log.nl/indisch4ever/ eens te lezen. Dat heeft ook iets te maken met “Stille Kracht”, maar dan gewoon hier in Holland.
———————————————————
Het is interessant om te kunnen constateren dat de jonge(re) generatie Indische Nederlanders nu een deel van de erfenis uit het verre Indie begin te herkennen .
En dan te bedenken dat het vroeger min of meer werd ontkend of gezien werd als bijgeloof , als “heidense” praktijken van de Inlanders* .
Vroeger was het normaal dat de Nederlandse totoks en Indische Nederlanders die het Christelijke geloof hebben zulke zaken niet geloven.Uiteraard hoor je wel eens enge verhalen van mensen die per ongeluk het hadden meegemaakt.
In Nederland was het pas uit de “taboe” sfeer gekomen met de uitzending van de Stille Kracht op de TV , met die misterieuze verschijning van de “witte hadji “.
In Indonesia had je nog de oude geloven , vaak animistisch en gekombineerd met vooroudersverering , die bestaat al voor de komst van de Christendom ,Islam, en Hindu.
De Javanen hebben Kejawen , de Sundanezen de Kabuyutan , is nog te vinden bij de bewoners van Kampung Naga , de Baduys (West Java), de Tenggers ( Oost Java) etc .
In Sumatra kennen ze de “tijgersmensen”, in West Java (Parahyangan- het land van de goden ) kennen ze de nakomelingen van Maung Siliwangi en in Oost Java de zwarte panter mensen uit Lodaya .
Meestal laten ze zien (manifesteren) aan hun “directe”afstammelingen , dat heb ik persoonlijk gehoord van iemand die tot de “innercircle”van de Maung en zwarte panter behoren.
Persoonlijk heb ik ze nog nooit gezien , wel gehoord , werd ook bevestigd door mensen die kunnen zien en voelen.
Tya , als ik de verhaaltjes hier verteld wat ik meegemaakt en gehoord heb ben ik bang dat in een verwijsbrief krijg om te melden bij de RIAG .
Idd Surya …
Mijn bloedoma was een “orang Koeboe”,… van vaders kant, en sommige mensen beweren dat achter mijn persoon er een witte tijger loopt … jaja… (grappig genoeg heb ik dat ooit onbewust geschilderd, en zou die orang Koeboe wel s willen ontmoeten).
Op de KITLV, Leiden, worden in de “Bijdragen tot de Taal-, Land- en Volkenkunde” genoeg uitgebreide onderzoeken/studies geplaatst, ook ivm. dit onderwerp. Jammer, dat deze vooralsnog beperkt blijven bij de leden en zelden de voorpagina’s halen, ook door het enorme aanbod alom, vermoed ik.
Daar stond onlangs een intens onderzoek pver de Sumatranen van weleer in nav. een script dat in Moskou was aangetroffen uit de 12e eeuw! Die weer de overleveringen aanhaalde van toen, die natuurlijk uit nog oudere tijd stammen … bijzonder interessant, vooral door de aanwezigheid van sjamanen op Lamuri ( een naam voor Sumatra ), toen nog volop tijgers herbergden en de zg. aapmensjes ( orang pendek ) daar voorkwamen …
Doch het beste voorbeeld geldt de groep “Bissu” van Sulawesi, die de rol van “sjamanen” daar vertegenwoordigen. Zij zijn een groep van transgenders die oorspronkelijk een hermaphrodite iemand waren. Dus een persoon die beide sexes in zich had, doch aan het verdwijnen is, daar dit soort mensen niet getolereerd worden binnen de steeds strenger optredende Islamgroep. De groep van homosexuelen denken nl. dat zij veilig een “bissu” kunnen worden door zich als transsexueel voor te doen … en dat steekt de Mohammedaan!
Sharyn Graham heeft een uitgebreid onderzoek verricht en zelfs jaren met deze mensen samengeleefd. Zij heeft daadwerkelijk dus een “kwee” kunnen lokaliseren en kunnen garanderen dat deze beide sexes in zich had.
De orang Baduy en de orang Tengger zijn in oude scripten met elkaar verbonden (hoe kan het ook met het legendarische Papajaran en Majapahit Rijk in perspectief en de profetie van Jayabaya) en de orang Naga hebben nauwe connecties met de Tibetaanse en Hindoese Naga volkeren (schitterende guna guna verhalen overigens, waar zelfs Boeddha in voorkomt).
Professor Robert Wessing heeft een mooi boekje over de “tijgermensen” van Java geschreven, maar heeft dergelijke mensen nog nooit gezien, hoewel de orang Kalang nog volop besproken werd in de 18e eeuw … salam Roy
Beste Sarah,
Misschien is het boekje “Wali Sanga” met als ondertitel:
De Javaanse geheime leer inclusief de formulieren voor de stille kracht en een overzicht van Javaanse geesten, duivels en spoken.
vertaald en aangevuld door H.A van Hien een goede inleiding voor je.
Het is opgesteld in 1932 en opnieuw uitgegeven door “Warung bambu Breda”
Ik ben half Moluks half Nederlands. Mijn Molukse vader had ook krachten die in onze familie van vader op zoon overgingen. Hij kon via dromen voorspellen wie er dood ging en als klein kind vond ik dat heel normaal. Later heb ik hem daarover gevraagt maar hij bleef afstandelijk hierover. Na zijn dood komt hij regelmatig in heldere dromen bij mij en geeft hij in mijn slaap instructies die ik na ontwaken heel helder herinner. Het heeft te maken met voorouders en krachtdieren (onder andere een witte tijger) . Ik weet niet goed wat ik hiermee moet of kan. Graag zou ik via deze weg willen weten of er in Nederland Molukse of Indische dukun’s zijn die mij hierin kunnen begeleiden.
Weet iemand een echte Indonesiche dukun voor me…Vier en twintig jaar geleden was ik er net zo aan toe als nu….Ik holde van hot naar her….als een kip zonder kop. Nu heb ik dat weer. Ik ben zelf heldervoelend en ziend….maar kan mezelf niet helpen helaas. De dukun die mijn 24 jaar geleden hielp woonde op Bali. Ik ben zo heldervoelend en ziend dat ik geen leven (meer) heb. Wie kan me helpen?
Hi daar,waar kan ik het boek over de negen wali,s van java vinden,geschreven door van Hien?Het betreft de formulieren over de slille kracht.
Hartelijk dank
PS. vergoeding in overleg