Een terugblik op het afgelopen jaar

In 2012 ging Indisch 3.0 van ‘online magazine voor en door de derde Indische generatie’, over in het ‘online platform met het geluid van de derde generatie voor liefhebbers van de Indische cultuur’, inclusief nieuwe website en logo. Een jaar waarin in topmaand april onze website maar liefst 24.058 keer bezocht werd. Voor het eerst organiseerden we dit jaar een ‘Geschiedenisweek’ en twee schrijfwedstrijden: ‘HWWGV’ met als juryvoorzitter theatermaker Diederik van Vleuten, en ‘Indische Bladzijde’ met als juryvoorzitter bestsellerauteur Eveline Stoel. Ook kreeg onze Facebookpagina het afgelopen jaar een flinke boost, met meer dan 1350 likes streven we richting de 1500 in 2013.

.

Enkele highlights van 2012:

De populairste artikelen van 2012:

In vergelijking met de all-time populairste publicaties:

Tja, wat zullen we zeggen? De liefde van Indo’s gaat duidelijk door de maag.

Redactionele wisselingen
Eerder dit jaar namen we tijdens de Kumpulan op 11 mei afscheid van hoofdredacteuren Charlie Heystek en Wilem- Jan ‘Merah’ Brederode en nam Kirsten Vos weer plaats als plaatsvervangend hoofdredacteur. Samen met Tabitha Lemon, Liselore Rugebregt en Wendy de la Rambeljé vormden deze vier dames tot 1 november de redactie van online magazine Indisch 3.0. Hierna ging Kirsten Vos met zwangerschapsverlof, sloot Nora Iburg zich aan bij de redactie, en vormt zij samen met Liselore Rugebregt en Wendy de la Rambeljé de huidige redactieZij worden hierbij ondersteund door extern adviseur Meike Grol en uitgever Tabitha Lemon. Ben je de draad kwijt? Laten we alles even in een schema zetten:

Opvallende interviews in 2012:

• Op 21 juni publiceerden we het interview met poetry performer Olympia Latupeirissa naar aanleiding van 60 jaar Molukkers in Nederland. Olympia laat zich uit over de winst, het verlies en de toekomst. Plus: de excuses van Roemer.
  • In 2012 is het 65 jaar geleden dat Nederland in Indonesië de eerste politionele actie startte. Hoeveel weten we eigenlijk over de Nederlandse daden tijdens die roerige dekolonisatie-periode? Op 21 juli publiceerden we het interview met Gert Oostindie, directeur van het Koninklijk Instituut voor Taal- Land en Volkenkunde (KITLV).
  • Op 24 augustus, de 60e verjaardag van Marion Bloem, publiceerden we het eerste deel van het interview waarin Marion Bloem terugblikt op enkele highlights in haar carrière als schrijfster en filmmaakster. Op 27 augustus werd het tweede en laatste deel gepubliceerd.

De series:

Het afgelopen jaar veranderden we de titel van de series ‘Jonge Indo…’ in ‘3.0…’, creëerden we er enkele series bij en bliezen een paar nieuw leven in, zoals:

• 3.0 aan de Studie, waarin Charlene Vodegel 3.0’ers interviewt over hun studiekeuze en de eventuele invloed van hun Indische achtergrond hierop.
  • 3.0 in de Sport, waarin we sportieve 3.0’ers interviewen over hun passie voor sport.
  • 3.0 op de Werkvloer, waarin 3.0’ers geïnterviewd en op de foto worden gezet door Christie Haalboom.
  • 3.0 in de Keuken, nieuw leven ingeblazen door Melissa Korn en Krista Doornbosch met hun DIY video’s.