Indisch 3.0 steunt films uit Indonesië. Van 4 tot en met 7 april a.s. vertoont Cinemasia talloze films uit heel Azië, van Indonesië tot Taiwan. Deze week staat Indisch 3.0 daarom in het teken van Cinemasia 2013, het Aziatische filmfestival in De Balie (Amsterdam). 

#3april #kaarten #winnen 
Op www.indisch3.nl vind je van 1 tot en met 5 april info over vier films uit Indonesië en een Indische korte film uit Nederland. Op 3 april geven we kaarten weg en tijdens de festivaldagen loopt er een Twitterfall mee op onze site (#cinemasia). Op 6 en 7 april publiceren we hier exclusieve interviews, onder meer met regisseur Sandra Beerends over haar aangrijpende Arigato.

#7april #films #Indonesië

Indisch 3.0 steunt Cinemasia

Cinemasia 2013, 4-7 april, Amsterdam

Zondag 7 april staat de zesde editie van Cinemasia vrijwel uitsluitend in het teken van Indonesië, met vijf films, een media maker forum en een social innovators forum. Voor die dag mag Indisch 3.0 kaarten weggeven – en hoe! Daarover later meer. Maar nu: de eerste film waar we stil bij staan. Dat is tegelijkertijd de film waarmee Cinemasia afsluit: #republiktwitter.

#1Twitterstad=Jakarta
Iedereen die wel eens zaken heeft gedaan met Indonesiërs  herkent het fenomeen dat je binnen 24 uur een uitnodiging krijgt om Facebook-vrienden te worden. #republiktwitter, van Kuntz Agus, is een romantische komedie over de kracht van social media in Indonesië; het  #4 Facebook-land en #5 Twitter-land van de wereld. Jakarta is zelfs de stad waar wereldwijd het meest getweet wordt (volgens onderzoek). #republiktwitter gaat op 7 april a.s. tijdens Cinemasia met Europese première.

#republiktwitter
Republik Twitter is een Indonesische romantische komedie van regisseur Kuntz Agus uit 2012. Laura Basuki en Abimana Aryasatya spelen de hoofdrollen. Sukmo, een social media techno nerd uit Yogyakarta, flirt op Twitter met Hanum, een aantrekkelijke journaliste uit Jakarta. Zijn zelfvertrouwen gaat onderuit als hij haar in het ‘echte leven’ ontmoet, omdat hij zich virtueel heeft voorgedaan als iemand die hij niet is. Sukmo klimt later op tot een Twitter ster en wordt een belangrijke stem in een corrupte politieke campagne. Met behulp van social media wint Sukmo zijn grote liefde en verandert het politieke landschap van zijn land. In het op twee na grootste Twitter gebruikers land ter wereld laat deze romantische komedie zien hoe social media gebruikt kunnen worden als stem van een volk.

#sociale #verandering?
Kuntz zou Republik Twitter hebben 
omschreven als een film over het Indonesische volk en hun onderlinge verbondenheid, niet over Twitter of social media. Hij zou verder vinden dat Twitter de omgangsvormen in Indonesië veranderd heeft, maar niet genoeg om voor sociale verandering te zorgen. Kuntz zou vinden dat Twitter vooral gebruikt wordt voor zelfpromotie. #republiktwitter is uitgekomen op 16 februari 2012. #republiktwitter is de tweede Indonesische film met social media als belangrijk thema, na I Know What You Did On Facebook in 2010. Of dit waar is, wat we op Wikipedia gevonden hebben? Je kan het tijdens de Q&A na de film vragen, op 7 april a.s.

#republiktwitter gaat op 7 april a.s., tijdens het Cinemasia Filmfestival, in Europese première. De Balie, Amsterdam. Start: 19.40 uur, aansluitend Q&A. Koop je kaarten online.

#Republictwitter. 7 april 2013, Cinemasia, Amsterdam

#Republictwitter. 7 april 2013, 19:40 uur @ De Balie  Amsterdam.