Zwarte Pieten onder Indo's

Racisme is geen grap. En al helemaal niet onschuldig.

Als ik me op de statusupdates van mijn Facebook-vrienden mag baseren, heb ik in mijn omgeving alleen maar voorstanders van Zwarte Piet die zeggen: ‘Kom op, het is een onschuldig kinderfeest, doe niet zo overdreven.’ Steun verwacht ik dus mondjesmaat op dit epistel. Elk argument dat het racistische karakter onderstreept, kan rekenen op hoon, spot en “suggesties om te emigreren”, zullen we maar zeggen. Is er nog iemand die hierover een debat kan voeren zonder dat het belachelijk te maken? Want racisme is geen grap. En al helemaal niet onschuldig.

Titel van de afbeelding: Als-je-Zwarte-Piet-niet-leuk-vindt-mag-je-jezelf-geen-Nederlander-noemen
Titel van de afbeelding: Als-je-Zwarte-Piet-niet-leuk-vindt-mag-je-jezelf-geen-Nederlander-noemen. Bron: www.upcoming.nl.

Steun voor Zwarte Piet
Bij Indo’s en niet-Indo’s, jongeren en ouderen, overal zie ik steun voor Zwarte Piet. Facebook-pagina’s die Zwarte Piet promoten, schieten omhoog als paddestoelen. Ik zie spotprenten waarop de Sint met Polen in plaats van Pieten naar Nederland komt en ik lees verbolgen reacties over het onderzoek van de VN naar Zwarte Piet. En ja, ook ik vond in het begin dat “ze” overdreven, de klagers die veelal van Antilliaanse, Surinaamse en Caribische afkomst zijn. Totdat ik erover ging nadenken – los van mijn nostalgische jeugdherinneringen.

Curacao
Ik ben een keer op Curacao geweest. Drie ervaringen zijn mij daarvan zo bijgebleven, dat ik er niet meer naar terug wil. 1. Mijn – zwarte – vrienden uit Santa Rosa bij wie ik logeerde, werden geweigerd bij een van die luxe beachresorts, terwijl ik al naar binnengelopen was. 2. Ik werd met de nek aangekeken in lokale winkels, toen ik Nederlands wilde spreken en 3. Het hele eiland is van west naar oost doorkruist door de weg waarop de slaven hun pad van het ene schip naar het andere schip aflegden.

Slavernij
Antillianen – in dit geval Curacaoenaars – zijn erg gevoelig voor alles wat te maken heeft met slavernij en de daaruit voortvloeiende ongelijkheid, omdat zij, in elk geval op Curacao, dagelijks geconfronteerd worden met dat element van de Nederlandse geschiedenis. Als ze naar Nederland komen, blijft dit perspectief hetzelfde. Ik vind dat erg begrijpelijk. En zelfs herkenbaar.

Koloniale bril
De Indische gemeenschap ziet veel van wat in Nederland gebeurt door een vergelijkbare gekleurde bril; een (post-)koloniale bril. Hoewel de oordelen over goed en slecht varieren, weet een beetje Indo onmiddellijk de achtergrond van de kwesties Rawagedeh en zuid-Sulawesi. Of waarom de leefomstandigheden van de na de soevereiniteitsoverdracht in Indonesie achtergebleven Indo’s zo slecht zijn. En hoezeer  de ‘Indische kwestie’ – de claim om achterstallige salarissen en pensioengelden – verbonden is met de Indische oerbehoefte aan erkenning.

“Zwarte piet moet blijven”(58%)
Om die reden had ik verwacht dat, toen wij vorige week een poll op de site plaatsten en een discussie op Facebook, de Indische gemeenschap in elk geval zou begrijpen vanuit welk perspectief deze discussie komt. Uit de poll blijkt dat die verwachtingen absoluut niet kloppen. De meerderheid (58%) vindt dat ‘onze’ Zwarte Piet moet blijven, zoals vorig jaar op onze site al voorspeld werd door Wim Manuhutu. De discussie op onze Facebook-pagina geeft meer inzicht in hoe Indo’s hierin staan. In het begin van de discussie las ik een paar argumenten die ik in het Hollandse debat mis.

“Zwarte Piet moet weg. Het is een symptoom van een racistisch probleem dat we in Nederland hebben, mede veroorzaakt doordat ons koloniaal verleden nooit is verwerkt en geen onderdeel uitmaakt van ons collectief geheugen. De zwarte piet figuur is een racistische karikatuur van een zwart persoon. Bovendien wordt met de Sinterklaasviering de zwarte slaaf en blanke meester verhouding zonder gene getoond en als ‘vermaak’ gezien. Uiteindelijk hebben Indo’s ook last van dit racisme en koloniaal vertoon. Helaas zullen waarschijnlijk juist Indo’s de zwarte piet figuur vaak verdedigen, zoals Manuhutu in dit stuk uitlegt. Deconstrueer dit symptoom van onverwerkt koloniaal -en slavernij verleden van Nederland en schrap zwarte piet uit de Sinterklaasviering.” – Sarah

“Weg uiteraard. Voor meer argumenten dan in dit hokje passen verwijs ik graag naar 2 artikelen. Een recente: http://www.volkskrant.nl/… en een wat langer geleden: http://www.frontaalnaakt.nl/…/weg-met-zwarte-piet.html” – Ed

“Waarom reageert iedereen met zijn emoties en zijn de argumenten gebaseerd op zijn/haar eigen jeugdsentiment, indo of niet. je moet toch eindelijk erkennen dat zwarte piet een racistische stereotypering is van de neger en dat dit beeld zo langzamerhand wel aangepast mag worden?het schoorsteen sprookje is zo langzamerhand achterhaald lieve mensen en je kunt tradities best aanpassen als deze een racistische ondertoon hebben…..” – Angelique

Maar, zoals het in elk gesprek over dit onderwerp gaat, ook deze discussie werd al snel dichtgetimmerd met dezelfde argumenten voor Zwarte Piet die ik op andere – Hollandse – fora ook vind.

“Ah joh zwarte piet was zwart door t roet van de schoorsteen waar die door heen moest. gezeur allemaal. Nu moet ie eigenlijk anorexia hebben willen we m door de pijpen van de centrale verwarming laten glijden. ha ha. Dat gezeur elk jaar weer. Oerhollands was toch eigenlijk alleen maar de klompendans…”

“Blijven. Maar hij is zwart omdat hij door de schoorsteen klimt dus moet hij niet helemaal zwart geschminkt worden maar gewoon roetvlekken op zijn gezicht en handen hebben. Heel simpel!”

“De grootste racisten zijn de mensen die Zwarte Piet willen afschaffen. Waarom afschaffen ? Moet het hele Sinterklaasfeest dan “blank” zijn ? Leer er toch gewoon mee leven dat het gewoon een oeroud kinderfeest is waar twee symbolische figuren cadeautjes weggeven ! En als je niet tegen zo’n Zwarte Piet kan, vier dan gewoon Kerstfeest met een oude bebaarde man die graag kleine kindertjes op z’n schoot vasthoudt. Oei, mag zeker ook niet meer ? Stelletje frusto’s … … …”

“Zonder zwarte Piet? Das net als Batman zonder Robin.”

Zwarte Piet afschaffen. Ergens begrijp ik wel dat  mensen zo spottend en agressief reageren. Het zijn ook mijn jeugdherinneringen – al walgde ik altijd van de rotte vis die mijn Scheveningse klasgenoten als surprise meenamen. Maar als je zonder nostalgie naar Zwarte Piet kijkt, dan zie je een zwarte of bruine man die de knecht is van de Witte Man, zoals op USA Today te lezen valt.

Bron: http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/10/17/dutch-black-pete-netherlands/3000531/
Bron: http://www.usatoday.com/story/news/world/2013/10/17/dutch-black-pete-netherlands/3000531/

Het is veelzeggend dat de commissie voor de mensenrechten van de VN al sinds begin van dit jaar tijd inruimt voor deze kwestie. Ik ben er blij om. Want uiteindelijk komen we alleen van Zwarte Piet af onder druk van het buitenland.

Net zoals de druk die op Nederlnd gezet is om te accepteren dat de kolonie Nederlands-Indie definitief de republiek Indonesie geworden is. Het lijkt er bijna op dat Nederland niet in staat is zichzelf te vernieuwen als het gaat om kwesties van ongeljkheid tussen rassen en naties.

82 gedachten over “Zwarte Pieten onder Indo's”

  1. Goed geschreven Kirsten! Ben het er helemaal mee eens. Wat mij opvalt is dat als je als immigrant/kleurling zijnde een mening geeft wat de gemiddelde blanke/autochtone Nederlander niet aanstaat, dat je dan gelijk moet opdonderen naar ‘je’ land. Men kan het blijkbaar niet verkroppen dat iedereen die hier woont met de Nederlandse nationaliteit Nederlander is. Alsof wij als etnische minderheden geen kritische mening mogen geven op bepaalde onderwerpen als Nederlandse tradities. Als een ‘ lid’ van een etnische minderheid wint of iets doet ten voordele voor Nederland, ben je opeens wel volwaardig Nederlander. Is dat niet vreemd?

    1. Hi Stephan, dank je voor je reactie en je aanvulling. En ja, opvallend is dat he, wat je signaleert? groet van Kirsten

  2. Top artikel van je Kirsten, Nederland is namelijk even racistisch als andere niet “zwarte” landen. Dat Nederland de traditie van Sinterklaas niet wilt veranderen blijkt ook weer dat Nederland racistisch is. Tenminste, ik moet niet over 1 kam scheren dus 58% van de Nederlanders. Wanneer is een land dan racistisch? Volgens de democratie is 58% een meerderheid. Er wordt vaker gediscrimineerd in Nederland dan de Nederlanders zelf denken.

  3. Wat ik zonde vind is dat de kinderen deze “volwassen-discussie” bewust/onbewust meekrijgen. Hierdoor zouden zij uiteindelijk de dupe kunnen worden.
    Ja, zwarte piet is, als je er neutraal naar kijkt een personage die een donkere man/vrouw moet voorstellen. En dat kan voor sommige nederlanders een probleem zijn. Maar ik mis in de hele discussie een alternatief. Niemand die zegt hoe het anders zou kunnen. Het enige wat ik hoor is, zwarte piet moet weg, of hij moet blijven. Wat zijn de alternatieven? paarse, roze, gele pieten? Ook een beetje gek.
    Laten we niet vergeten dat het een ruim 300 jaar oud feest is. En ja, het heeft een racistische achtergrond. Maar een traditie zo oud, zal niet zomaar kunnen veranderen. Daarvoor is het goed dat de discussie wordt gevoerd. Maar laten we aub het komende sinterklaasfeest niet verpesten voor de kinderen!

    1. Hi Richard, in de discussie is hier en daar en alternatief geroepen. Het meest gehoord: 1) geef ze verschillende kleuren en 2) laat ze gewoon zwarte vegen in hun gezicht hebben.

      Een paar jaar geleden heeft de NPS in het Sinterklaas-journaal regenboogpieten opgevoerd. De redactie heeft bizar heftige reacties gehad, net als Gario cs nu. Lees maar: http://zappen.blog.nl/nps/2006/11/30/klachtenregen_over_regenboogpieten

      Toch denk ik dat er pas goede alternatieven komen als Nederland daar aan toe is.

      groet van Kirsten!

      1. Hoi Kirsten,
        Ja die alternatieven ken ik. Maar de gekleurde pieten vind ik persoonlijk onzinnig. Zwarte Piet op verschillende manieren worden uitgelegd (althans de herkomst van het personage)
        – een demoon die door een heiligman onder bedwang wordt gehouden
        – een schoorsteenveger
        – een vrijgekochte slaaf (positief dus)
        – en een slaaf.

        Uiteindelijk is niet duidelijk waar de persoon zwarte piet precies vandaan komt en hoe het is ontstaan. Het huidige uiterlijk doet in ieder geval vermoeden dat het te maken heeft met de slavernij.

        Maar je zegt het wat mij betreft goed: ” Toch denk ik dat er pas goede alternatieven komen als Nederland daar aan toe is”.
        – ik denk dat Nederland er niet aan toe is om het feest aan te passen, en ik vraag mij af of het ooit echt gebeurt.

  4. Een paar dagen geleden vroeg ik via verschillende sociale media wat nu eigenlijk de argumenten vóór Zwarte Piet zijn.
    Het enige wat ik terug kreeg was: traditie. En de emoties liepen hoog op. “Blijf van onze Zwarte Piet af’
    Zelf vind ik traditie geen afdoende argument. Als we daar aan vast moeten houden, zouden homo’s niet mogen trouwen, vrouwen niet mogen stemmen en werken, maar alleen voor het huishouden zorgen.
    De mensen die de traditie zo vurig verdedigen, zullen geen racisten zijn, maar houden zich graag vast aan het Holland wat niet meer bestaat. Nostalgie, inderdaad. Toen ik nog in Sinterklaas geloofde, was mijn school volledig wit. Zwarte mensen zag je (sporadisch) op televisie. Maar de samenleving verandert.
    Nu hoor ik van zwarte mensen dat zij Zwarte Piet vroeger op school altijd als kwetsend ervoeren, maar ja het is feest en dat wil je niet verpesten.
    Dat vind ik treurig om te horen. Vandaag de dag zitten er veel meer zwarte kinderen op die scholen. Het zou goed kunnen dat die zich ook gekwetst voelen. De samenleving verandert en tradities zouden mee moeten veranderen. Volwassen witte mensen zouden zich niet zo druk moeten maken om het behoud van deze traditie. Het Sinterklaasfeest is een kinderfeest. Die kinderen zijn zo gewend aan een ander soort Piet.
    Kortom: ik hoor alleen maar argumenten tégen, maar geen argumenten voor.
    Maar USA Today zit er op één punt wel een beetje naast: Sinterklaas is natuurlijk niet de Nederlandse versie van Santa Claus. Dat moet andersom zijn 😉

  5. In eerste instantie heb ik de discussies over dit onderwerp langs mee heen laten glijden. Maar nu steeds meer blijkt hoe verkrampt en beledigend de reacties zijn op diegenen die “de zwarte piet” ter discussie stellen is tegengeluid op zijn plaats. Kirsten heeft dat goed verwoord en haar opinie deel ik. Maar echt verontrustend zijn de geluiden die over andersdenkenden uitgestort worden. Het geeft aan dat er nog een hele lange weg te gaan is voordat gelijkwaardigheid in denken en handelen serieus genomen gaat worden.

    1. Hi Peter, ja het heeft ook even geduurd voordat Indisch 3.0 zich op dit terrein begaf, maar om exact dezelfde redenen als jij heb ik er toch een stuk over geschreven. Dank voor je reactie!

    2. @Peter: Ik vermoed dat u bedoeld dat mensen in de social media nu de discussie over “zwarte piet” aangrijpen om hun gal over minderheidsgroepen te uiten. Ja, deze mensen zijn in mijn opinie gelijk aan diegene die het Sinterklaasfeest gebruiken om hun ervaring betreft discriminatie te uiten.Ik blijf erbij; discriminatie in zowel etniciteit als sociale en economische positie in de maatschappij bestaat. Maar een kinderfeest is niet het podium om dit uit te vechten.

      Sinterklaas verhaal is geschreven in 1850 door onderwijzer Jan Schenkman. De rol van Pieter (zwarte Piet) alszijnde de knecht van Sinterklaas is onduidelijk, wat wel bekend is dat rond deze tijd de afschaffing van de slavernij in volle gang was. Schenkman heeft zich hoogstvermoedelijk laten inspireren door Heinrich Hoffmann. Deze Duitser schreef vijf jaar eerder het verhaal over Struwel Peter (zwarte Pieter) waarin een negroide weesjongen onder de hoede wordt genomen door Nikolas. En met name wordt beschermd tegen discriminatie, pesterijen door een blanke omgeving. Hieruit kan ook voortkomen het beeld van Sinterklaas als kindervriend die de “stoute” kindertjes aanspreekt. Ironisch dat nu mensen nu het tegenovergestelde van Sinterklaasfeest roepen. je hoeft geen expert te zijn om deze kennis te verkrijgen, maar het is ooh zo makkelijk om anoniem via de sociale media maar wat te roepen. Misschien dat we met zijn alleen eens de rol van de sociale media in de maatschappij moeten bekijken (cyberpesten, intimidatie, aanzetten tot discriminatie, loverboy praktijken op chatboxen) ipv het Sinterklaasfeest.

      De kernvraag voor nu; gaat discriminatie in Nederland verdwijnen als men via de VN,of welke instantie dan ook, een kinderfeest gaat verbieden of aanpassen? In mijn visie; nee. Wat inhoudt dat enkel kinderen hiervan de dupe kunnen zijn. En hoe staat de VN tegenover het Sinterklaasfeest in Vlaanderen (Sint Nicolaas) en delen van Duitsland? Ook afschaffen?

      Als we het feest geheel onder de loep willen nemen dan zie ik nog wel ergere kenmerken dan de zwarte piet; wat is het nut om tegen je kind te liegen? Om na 5 jaar te vertellen dat die goed heilig man helemaal niet bestaan maar opa is met een wattenbaard en zwarte piet eigenlijk Jan de achterbuurman is, dat papa en mama die cadeau-tjes zelf kochten? In dat straatje ook de kerstman, Kerstmis is niet eens een kinderfeest maar gaat om Jezus Christus. Als we Sinterklaas gaan afschaffen dan mag wat mij betreft die andere baardman met liliputters en dwergen als knechten ook vertrekken. Krijgen kinderen alleen nog maar cadeau-tjes als ze jarig zijn, net als wij volwassenen ;p haha.

  6. Dank voor een evenwichtige, constructieve en waardige beschouwing. Het valt op dat de meerderheid, zelfs verstandig geachte lieden, opinieleiders, hiertoe niet in staat zijn. Uit de vele racistische en onbeschaafde reacties op de vele fora en tweets kan men concluderen dat de vrijheid van meningsuiting kennelijk niet voor elke groep geldt. Pijn van de ene groep is niet gelijk aan pijn van de andere groep. Voor zo’n samenleving en zo’n hypocrisie schaam ik me plaatsvervangend diep. Gelukkig zijn er ook veel mensen als Kirsten die een bredere blik hebben en bereid en in staat zijn tot empathie en reflectie. Ik heb genoten van jouw stuk Kirsten. Nogmaals hulde en dank!

    1. Dag Hilde, wat een mooi compliment, dank je wel daarvoor, ik ben blij dat ik wat heb weten toe te voegen. groet van Kirsten

  7. Goed geschreven stuk Kirsten (zoals altijd 😉
    Ik ben het echter niet eens met je conclusie en zie de Zwarte Pieten-discussie geheel los van de (meerdere) Indië-kwestie(s).

    Verder kan ik de VN in dezen helaas weinig objectiviteit toedichten nu blijkt dat ze een Perzische variant van een zwartgeschminkte kindervriend die eveneens een raciale controverse kent (“Hajji Firuz” genaamd) enkele jaren geleden zelfs tot beschermd cultureel erfgoed hebben verklaard (!)

    Nu moet ik wel in alle eerlijkheid zeggen dat, in mijn herinnering althans, Zwarte Piet op sommige momenten in mijn kindertijd (midden jaren ’70 van de vorige eeuw) wel degelijk een raciale achtergrond had, terwijl hij tegenwoordig veel slimmer en handiger lijkt en fungeert als een soort alleskunnende logistiek specialist en ZZP’er die de demente Sint ondersteunt. Maar vroeger… vroeger sprak hij weleens met een overdreven nep-Surinaams accent. Hij gedroeg zich dommig. Hij was niet altijd zwart door het afzakken in schoorstenen, er waren meerdere verklaringen voor zijn bestaan. Maar zette dat aan tot racisme onder mijn klasgenootjes? Nee, net zo min als het tracteren tijdens verjaarspartijtjes op (de niet meer bestaande) ‘Negerzoenen’ en het kinderliedje “Moriaantje” (is dat eigenlijk nog wèl toegestaan?). Als Indisch jongetje werd ik door een paar onwetende blanke jongetjes uitgescholden met diverse, op ras gebaseerde termen. Evenzo de enige zwarte, Surinaamse jongen in onze klas (en hij en ik scholden op onze beurt elkaar weleens uit). Kwam dat door Zwarte Piet? Nee. Zou het overigens erg zijn als dat wèl het geval zou zijn geweest? Ik denk het niet.
    Het zijn ouders, vriendjes en foute overtuigingen die kinderen racistisch kunnen maken, niet Zwarte Piet an sich.

    Ik vraag mij overigens wel af waarom al die gekwetste gevoelens de laatste jaren opeens en zó fel op komen zetten, en niet veel eerder, de afgelopen 40 jaar, toen grote groepen mensen uit onze voormalige koloniën, merendeels nakomelingen van slaven, naar ons land kwamen en vrolijk meededen aan de Sinterklaaasfeesten, hetgeen ze ook reeds lang in eigen land cq. op de eigen eilanden deden.
    Sterker nog, er zijn onder hen ook velen, waarschijnlijk de grote zwijgende meerderheid, die desgevraagd (publiekelijk op televisie, de afgelopen week nog) verklaren helemaal geen probleem te zien en dat de traditie wat hen betreft gewoon voortgezet kan worden… Wat doen we met deze niet onaanzienlijke groep Surinamers (althans de Creolen onder hen, want de overige bevolkingsgroepen zijn volgens sommige vooral blanke betweters uiteraard niet zwart genoeg om te mogen meepraten), zwarte Antillianen en eventuele andere zwarte Nederlanders die aangeven geen enkel probleem te hebben met Zwarte Piet? Telt hun stem niet mee nu deze niet past in de fanatiek dogmatische politiek-correctheid die momenteel heerst?

    Dus tot slot, nog even ‘for the record’:
    Als niet-blanke Nederlander, gemengd afstammeling van voorvaderen uit een gebied waar (weliswaar minder bekend en minder structureel, maar desalniettemin) slavernij was verklaar ik mijzelf voorstander van het handhaven van de huidige Zwarte Piet.

    1. @Dennis: goed verwoord. Kleine toevoeging. Ik denk dat zwarte Piet op zich geen kwaad kan. Alleen de uitvoering liet soms in het verleden wel te wensen over. Je noemde al een Surinaams accent. Ik geloof niet de organisatie van een Sinterklaasoptocht achter de schermen zegt: He, jullie moeten wel een Surinaams accent opzetten. Dat is natuurlijk geheel aan diegene die zich als Piet laat meevoeren in de optocht, m.a.w. dat ligt een beetje aan het beeld en de kwaliteit van acteren van diegene die de rol van Piet op zich neemt. Inmiddels is Nederland zo multi-cultureel dat er hooguit in vrij “blanke” dorpen wellicht iemand een Surinaams accent probeert na te doen. Wisten jullie trouwens dat de Pieten in het begin eerder donkerbruin waren? Omdat de organisatie waarschijnlijk vond na verloop van decennia dat dit kwestend kon zijn voor negroide hebben ze de Pieten nu al jaren pikzwart gemaakt. En is de moorse knecht (lees niet slaaf) nu een schoorsteenveger. Dit lijken me allemaal tekens van moeite om het kinderfeest vooral geen racistische lading mee te geven. Negroïde mensen zijn namelijk niet zo zwart als roet maar donkerbruin. Ik vermoed dat de ophef nu vooral komt door de social media, groep 18-jarigen die op twitter en facebook allerlei kreten roepen die de discussie alleen maar verergeren als je elke letter serieus gaat nemen. Ik weet vanuit mijn eigen jeugd een Antilliaanse jongen die zich bij de jaarlijkse lokale intocht ook zwart liet sminken, zich in een dergelijk pakje hees, een zware stem opzetten, zijn lippen rood maakte en zo meedeed met de organisatie. Hij had er gewoon plezier in om kinderen snoep uit een juten zak te geven. Daarover gesproken kan ik me herinneren dat men ook een tijd lang appels en “gezond” snoep aan kinderen wilde uitreiken omdat de traditionele schuimpjes en zuurtjes slecht zouden zijn voor het gebit..dat idee heeft ook een stille dood gekregen. Maar kom op zeg, het is oktober en nu zijn we al met Sinterklaas bezig haha!

  8. Mijn oma komt uit indonesië, ik ben hier 41 jaar geleden geboren.
    Ik heb Zwarte Piet nooit als slaaf of neger beschouwd als kind, maar juist als de rechterhand van de dommige en verstrooide Sint.
    Was voor mij logisch dat hij zwart was van de schoorsteen, want zo zat het verhaal nu eenmaal in elkaar, dacht er niet eens over na dat je niet egaal zwart werd van door de schoorsteen klimmen maar enkel vegen zou hebben.
    Het is voor mij nog steeds een kinderfeest en kinderverhaal.
    Degenen die er, in mijn ogen, nu een ‘drama’ van maken, zijn volwassenen.
    Simpelweg mijn mening……
    Wil me eigenlijk ook helemaal niet in een discussie hierover mengen, maar simpel ook die mening ventileren.

  9. Ik vind het een racistische traditie. Het argument dat het oorspronkelijk een schoorsteenveger is vind ik net zo slap als een bokser die aan zijn tegenstander vraagt of hij er rekening mee wil houden dat hij hoofdpijn heeft.
    Een schoorsteenveger helemaal zwart met oorbellen, rode lippen, kroeshaar en een soort Moors kostuum?

    Geef gewoon toe dat het een karikatuur van Afrikaan/Moor is, racistisch is, maar dat dat je niets kan schelen omdat het nou eenmaal zo was vroeger en “gasten” zich maar aan moeten passen, tolerant zijn en tradities moeten accepteren.

    Stel je voor dat Arabieren een traditie hadden met karikatures van Nederlandse slaven met blond haar, dik, rode grote puntneuzen en rode wangen en van gggg gggolland uit Holland. Die kaas uit delen, lachen en werken voor een oude arabier.
    Arabieren hadden immers Germaanse slaven die ze kochten van Vikingen of vingen nadat ze aanspoelden.

    Hoe tolerant zou Nederland dan zijn…

    1. Niet geheel waar jeroen. In oorsprong was er één Moorse knecht die naamloos was. Rond 1860 werd voor de eerste maal de naam Pieter genoemd. Deze werd snel in de volksmond zwarte piet genoemd. Rond 1934 was er in Amsterdam een Sinterklaasintocht. Daarbij kreeg de eenzame Piet assistentie van zes Surinaamse matrozen die bij toeval in de haven waren en het leek vonden om zich aan te sluiten bij de intocht. Het idee van meerdere pieten werd toen geboren. Na de tweede wereldoorlog organiseerden de Canadezen een intocht met honderden Pieten in Amsterdam. Sindsdien groeide het aantal Pieten bij de intocht om de kinderen snoepjes uit te delen, acrobaten en kreeg de Sint de rol van hulpbehoevende sullige man die vaak door de Pieten werd gecorrigeerd. Op toppunt waren er 600 Pieten. De Pieten werden uitgebreid met vrouwelijke Pieten en kinderpieten. In 100 jaar is er diverse keren geprobeerd verschillende kleuren Pieten te introduceren maar deze sloegen keer op keer niet aan. Ik weet niet hoe dit kinderfeest volgens jou met vikingen, germanen en arabieren kan worden gekoppeld..

      1. Het schoorsteen verhaal is juist verteld om kinderen vooral NIET beeld mee te geven van slaaf of neger. Vind het nogal ironisch dat mensen nu gaan roepen dat we Piet wel als slaaf moeten gaan zien. Laat de kinderen toch uitkijken naar Sint en Piet zoals we zelf ook deden.

  10. Hey allemaal! Aktueel vraagstuk; zwarte piet wel of niet? Ik kan me herinneren dat circa 15 jaar geleden deze discussie ook is gevoerd. Krampachtig werden er toen groene pieten toegevoegd die de toen net ontwikkelde Groenbak met zich meetrokken onder mom bewust afval scheiden. Dat was totaal misplaatst op een kinderfeest en was ook meteen de laatste keer. Sinterklaasfeest is niet eens zo heel oud. Geloof ongeveer 100 jaar dat het wordt gevierd en pas sinds de komst van de tv is er sprake van de grote sinterklaasoptocht. Lang nadat de slavernij is afgeschaft. Een kinderfeest dat dus door ons allemaal is gevierd. Hebben we ooit zelf als kind aan de kant gestaan en de Sint de Piet als slaaf zien behandelen: schold die de Pieten uit? Waren ze geboeid? Uit mijn herinnering was de Piet altijd diegene waar iedereen naartoe renden voor snoep en had hij de cadeaus bij zich. Sinterklaas is vaak meer een verwarde oude man die juist door de wijsheid van de Piet in de goede haven beland.

    Ik kan me voorstellen dat als men niet gewend is met deze traditie/feest hoe men het ook wil noemen men hier vreemd tegen aan kijkt. Ja, Pieten zijn zwart. Maar daar kijken de kinderen niet neerbuigend op. En laten we niet vergeten dat het dat is; een kinderfeest. Ongetwijfeld is
    Er nog discriminatie in de wereld, maar ik geloof niet dat de voorbeelden die jij hebt genoemd in je artikel hierboven zijn veroorzaakt omdat er een Sinterklaasfeest is. Laat mensen die zich gediscrimineerd voelen de mensen aanspreken die dit veroorzaken en niet indirect via een kinderfeest.
    Gaan we de kerstman ook afschaffen omdat hij dwergen als knechten heeft? Dat voor een groep mensen ook discriminerend zijn.

  11. Ik wordt er behoorlijk moe van…tjonge jonge..dat dit zover moet komen vind ik erg..triest en zielig.
    Nederland is Nederland niet meer…moeten alle feesten..culturen etc.maar accepteren.En wij moeten dit feest laten varen…om de slavernij van heel heel vroeger..nu ineens na zoveel jaren deze heftige opstand..kom op zeg!Kinderachtig vind ik het.Maak je druk om kindsoldaten..onschuldige mensen die gedood worden in een oorlog..dieren die zogenaamd geofferd moeten worden etc etc.Vindt het belachelijk dat de VN zich hier mee bemoeid.En ja ik vind dat het moet blijven..woon je hier Nederland weet je dat het hier een feest is zonder wat voor gedachte maar ook..wij mogen wel aanhoren dat we blanke kaaskoppen zijn etc.Nederland is al veel te tolerant..wij moeten eens in een bepaald land een feest of traditie aan banden willen leggen omdat we het niet vinden kunnen of niet eens zijn met de achterliggende gedachten..hoef niet te vertellen wat er dan met ons gebeurd.Nederland is te tolerant naar alles en iedereen..behalve naar ons eigen volkje.Wou me inderdaad ook niet mengen in deze discussie maar vind het nu veel te ver gaan.What next…zigeunersaus..het liedje’moriaantje zo zwart als roet’..jodenkoeken??Mijn mening is dat dit veel en veel zwaarder wordt gemaakt..en dat de kinderen er niet zo naar kijken.Denk daar maar eens aan.Vind de ‘volwassen’mensen die dit in de wereld hebben gebracht erg sneu..waarom nu die opstand…

    1. Het woord neger is racistisch, daarom Negerzoen ook.
      Het woord Jood is niet racistisch, daarom kan Jodenkoek wel.

      Lastig uit te leggen maar kijk naar het verschil tussen:
      Moffenkoeken en Duitsekoeken. Kaaskoppenkoeken en Hollandse koeken.
      En hoe stom klinkt Witkoppen schuimpjes? Of slavendrijvers drop?
      Mongoliden spekkoek?

      Het woord neger heeft een lading, zeker voor mensen die er hun hele leven mee geconfronteerd worden. Waar slaat het op mensen aan te spreken op hun huidskleur en met een begrip uit de slavernij tijd, neger dit neger dat?
      Wij willen toch ook niet telkens aangesproken worden met:: jullie halve Mongoliden dit en Mongoliden dat?
      (Aziaten horen immers tot het Mongoliden ras)

      1. Het woord “neger” is helemaal niet racistisch, hoe kom je daarbij en hoe heb je je dat laten aanpraten?

        “Neger” betekent letterlijk gewoon ‘zwart’.

        Je bent in de war met het woord “nikker” dat wel een racistische betekenis heeft.

        1. Neger betekende in de slavernij tijd in Nederland: zwarte slaaf.
          Dus had meer inhoud dan de vertaling van het Portugese Negro.

          Daarnaast iemand aanspreken met de naam van zijn ras is altijd racistisch.

          Als iemand tegen een Indo zegt: “Jullie halve Mongolieden zijn echt goed in vechtsporten man”.
          Dan is dat of het nou positief of negatief bedoeld is racistisch.

          Het idee dat ras iets zegt over een persoon is zowiezo vaag. Wat heeft een Pygmee gemeen met een Ethiopiër behalve min of meer de zelfde kleur?

      2. Sorry Jeroen maar ik vind je echt overdreven in deze. Ik heb genoeg Surinaamse en Antiliaanse kennissen en vrienden en die klagen nooit over de negerzoen. DIe moeten er alleen om lachen. Vanmorgen kwam ik aan op mijn werk. Ik werk in de ambulante jongerenbegeleiding in een multi-culturele buurt. Als ik aankom vier jongens die ik begeleid: een Antiliaan, een Surinamer, een Nigeriaan en een Javaans-Surinamse jongen. Onderling: “He Nigga de meneer is er, schiet even op.” De ander; “Yeah blaka boy (blaka=zwarte) ik doe mijn ding, was te laat van oso (huis) vertrokken meneer.” Nigeriaanse jongen: “je was gewoon te laat aap.” Antilliaan: ” houd je klep Somaliër.” Javaan:”Haha hij wordt ge-dist (voor schut gezet)”. Dit hoor ik de hele dag door. Die jongens horen het op straat. Als ik met hun discriminatie bespreek dan hebben we het over andere zaken in de maatschappij waar ze tegenaan lopen: huisvesting, inkomen, scholing. Discussies over Negerzoenen, witte Kerst en Zwarte Piet is volgens hun voor “witte” mensen. Niet van belang en lachwekkend.

        1. Is dat niet met twee maten meten?

          We vinden dat Indo’s zichzelf geen Pinda moeten noemen.

          • Een groot deel doet het toch.
          • Een klein deel inclusief jij en ik proberen de andere er van te overtuigen dat dat denigrerend is.

          En:

          • Een deel van de Surinamers en Antillianen met Afrikaans bloed noemt zichzelf neger.
          • Een klein deel probeert de andere er van te overtuigen dat dat denigrerend is.

          Leg me het verschil eens uit?
          En waarom we de Pinda discussie serieus nemen maar de Neger discussie niet van belang is?

          Ik ken een Antilliaans meisje die niet met neger of zwarte wil worden aangesproken.

    2. goede reactie Angel, en ik ben het voor het grootste deel met je eens. Volgens mij hebben we in dit land grotere uitdagingen om aan te pakken. Deze discussie wordt enorm opgeblazen. De bemoeienis van de VN, die duidelijk niet snappen wat het feest inhoudt, is tenenkrommend.

      Ik kan mij voorstellen dat het personage zwarte piet als beledigend wordt ervaren door sommige mensen in het land. En als we daar met kleine aanpassingen iets aan kunnen doen, prima. Maar laten we het ook niet overdrijven. Het is (inmiddels in iedergeval ) geen racistische uiting.

      Het blijft een ja-nee discussie die maar niet op lijkt te houden. Ben benieuwd of we dit jaar nog protesten krijgen in het land mij Sint-intochten. Hoop het voor de kinderen niet, maar het zou mij niets verbazen….

  12. En we gaan nog heel even verder “op de inhoud” zoals het tegenwoordig heet:

    Hier is een veel plausibeler verklaring voor Zwarte Piet en vooral eentje die ik mij nu weer heel goed kan herinneren uit mijn kindertijd:

    Ja, Zwarte Piet heeft in de historische verte iets met slavernij te maken maar…
    LET OP !
    hij vertegenwoordigt niet de slaven, maar juist de Moorse moslim-slavenvangers die blanke Europeanen als Christenslaven meenamen naar (o.a.) Spanje (destijds bezet door de Moren) !!

    Tussen 1500-1800 waren er in het huidige Spanje en de Barbarijse gebieden in Noord-Afrika ca. 1,25 miljoen blanke slaven met (vaak zwarte) moslim meesters, iets dat in deze hele zinloze discussie tot nu toe niet eens genoemd wordt.

    De Dagelijkse Standaard is niet mijn favoriete nieuwsbron of blog, maar ik link er nu graag naar, omdat ik het nergens anders zo duidelijk heb kunnen vinden. Ik vind het belangrijk dat deze andere, meer realistische historische verklaring in het debat aan bod komt en dat de VN-werkgroep hier ook kennis van neemt.

    http://www.dagelijksestandaard.nl/2013/10/zwarte-piet-is-een-moorkop

    1. Dennis. Je laat je nu in met speculatie. Het is onmogelijk dat Swarte Piet symbool staat voor Moorse Moslim slavenvangers. Kinderen zette namelijk al voor de door jouw genoemde periode (1500-1800) hun schoen voor het Sinterklaasfeest. Oudste vermelding stamt uit Dordrecht, 1360: “op St. her Nyclaes dach I L. gr. aen die schoelers voer het oerlof”. Swarte Piet staat in oorspronkelijke verhaal symbool voor een vrije knecht. En hij was alleen en niet met zoveel als in de moderne versie. Hij heette ook niet Piet(er) maar in de vroege tijd had hij per regio verschillende namen Jan de knecht, Trappadoeli, Nicodemus, Assiepan, Sabbas, Hans Moef, Pikkie, Robbert, Krik-krak, Micheltje, Hansje van Vese (of Hansje van Kese), Jacques Jour.

  13. Ik stel voor om in de plaats van
    Zwarte Piet een (donkere) indo of indische nederlander in Javaanse klederdracht te zetten.

    Een discussie is prima, maar wat de tegenstanders van Zwarte Piet aan verwnsingen naar het hoofd krijgen geslingerd grenst aan discriminatie en openlijk racisme.

    Er waren er die vonden dat het suikerfeest ook discriminerend was voor diabetici.
    Op dit nivo wil elk weldenkend mens toch niet discussieren?

    1. Zwarte Piet staat voor kinderen helemaal niet symbook voor moslim, neger, javaan of wat dan ook. Is gewoon een figuur voor kinderen als tommie en iniemini van sesamstraat. kinderen gaan toch ook niet elke duif proberen te knuffelen omdat Pino ook een vogel is. Waarom Piet als een Javaan neerzetten Ed? De fout die velen nu maken tijdens deze hele hype is te denken vanuit een volwassen perspectief en emoties van eigen ervaring betreft discriminatie te verwerken in dit geheel. Ik ben ook weleens uitgescholden, kroeshaar een een dikke neus. Oh ben je niet een halve Surinamer? Nou dat verwijt ik echt niet aan een Sinterklaasfeest. Zwarte Piet in de verhaallijn van 1850 door onderwijzer Jan Schenkman is zoals wij het nu vieren. Niet de oudere variant van de vrij gestelde Moor. Ookal is in die versie juist het verhaal van anti-slavernij heeft men ervoor gekozen dat dit thema niet gepast is voor een kinderfeest. Werkelijk mensen doen nu echt moeilijk om iets onnozels. Sinterklaas verhaal is altijd een verhaal geweest van anti-slavernij en anti-discriminatie. Doordat mensen zich niet verdiepen in geschiedenis maar doodleuk eigen conclusies trekken en dom de buurman naroepen krijg je dit soort situaties.

  14. Ik vind de discussie wel een beetje smal. Wat te denken van de grote kindervriend. Een bisschop met kindjes op schoot. Wat zei u? Een oude katholieke bisschop met kindjes op schoot? Is de commissie Deetman al gebeld? En de paus al geld wegleggen voor de compensatiebetalingen.
    Wat te denken van al die kinderen die zonder vader door het leven moeten gaan? Binnenkort krijg je die koren weer te horen: “‘twas een vreemdeling zeker, die verdwaald is zeker”
    Wat te denken van al die psycho’s die werkloos worden als door afschaffing van Zwarte Piet de PTSS onder kinderen sterk afneemt?
    Ik heb gehoord dat de Gezondheidsraad een onderzoek gaat doen naar de epidemie van PHPD onder ouderen, zoals ik, als gevolg van het zien van Zwarte Pieten?
    Racistisch? Als er op TV weer een nieuwe zanger optreedt wordt in Indische kringen op de zakjapanner weer druk gerekend of hij nou 33,3 of 34.8 % Indisch is. Altijd beter dan iemand die slechts 9,7 % haalt. Een Japanner!

  15. “De werkgroep die nu bezig is met het onderzoeken van Zwarte Piet, gaat ook pleiten voor het afschaffen van een witte kerst.

    Nederland moet stoppen met de witte kerst omdat die wens ‘om wit’ kan worden opgevat als de hang naar blanke superioriteit. Dat zegt Prof. Verene Shepherd, mensenrechtenonderzoeker bij de Verenigde Naties en hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar Zwarte Piet. ”

    Sorry maar dit zegt voor mij genoeg. Mevr Sheppard heeft een diepgewortelde emoties die wellicht terecht is op haar eigen persoonlijke ervaringen, maar om dit nu op Nederlandse feestdagen te gaan botvieren vind ik nogal labiel overkomen. Rond Kerst krijgen we eveneens wederom de discussie of we wel Kerstbomen mogen plaatsen op openbare en publieke plaatsen zoals pleinen en gemeentelijke instellingen. onderwijsinstellingen. en ziekenhuizen. Dit omdat het gevoel van uitsluiting kan veroorzaken voor anders-gelovigen (Weet niet persoonlijk niet hoe dat kan door aanzicht van een opgepimpte boom??) Mensen moeten zich niet in een slachtofferrol gaan zitten, als je echt om dit soort zaken je zo gekwetst voelt is er een diepere oorzaak. Laat die maar eens boven water komen door een gesprek met een hulpverlener. Vind dit echt de wereld op zijn kop!

  16. Wijze woorden vond ik.. een slaaf zou geen roe hebben om te slaan.

    Nu is die roe toch al bijna uit beeld verdwenen.. en dat laat al zien dat de traditie al verandert is.

    Natuurlijk kan een piet groen of pimpelpaars, maar hij is zwart en daarmee is het dus geen antiliaanse piet, of Surinaamse piet.. het is geen afro piet. Het is een zwarte piet. Zwart is namelijk geen kleur (wit ook niet). Er is geen slaaf die piet heet. Nederlanders heten Piet en klaas. Door in piet een slaaf te zien laat je zien dat er iets mis is.

    Laat je zien dat je eigen dankpatroon ultra rechtse trektjes vertoont.

    Je kunt immers overal iets slechts in zien. Zoals Prem al riep bij DWDD .. sinterklaas en zwarte piet bestaan niet. Ze zijn niet echt.. Het zijn folklore figuren die kinderen doen glimmen.. van plezier !

    Natuurlijk kan een paarse piet.. Als een hele kleine reus ook kan in het verhaal van David en Goliath.. want anders is het fout ten opzichte van boomlange mensen.. Natuurlijk kan een paarse piet als de dwergen in Lord of the Rings 2 meter lang zijn, want anders is het een belediging voor lil’putters.

    Zwarte piet is zwarte piet.. een zwart gemaakte persoon die daardoor niet herkenbaar is … Anders ziet een kind direct dat het oom, tante of de buurman is.

    Denk niet wit, denk niet zwart…

    Denk ook niet aan mensen die een bepaalde klub niet in komen..
    Er zijn ook clubs die weigeren op schoeisel, kleding, haardracht e.d.

    Zo is het.

    Er waren ook blanke slaven n de tijd van de Romeinen

    Mensen zijn mensen.. en dat is niet best.
    http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3531752/2013/10/23/Iraanse-Zwarte-Piet-wordt-wel-beschermd-door-de-VN.dhtml

    Laten we ons svp bezig houden met serieuze zaken..

    Volg de onderstaande link en besef dat er heel wat ernstigere zaken zijn waar we ons druk om moeten maken..

    http://eindtijd-update.blogspot.nl/2013/10/the-ocean-is-broken.html

  17. Kirsten, your intellect shines like a bright beam throughout this entire article. Thank you for saying it in Dutch what I have thought about & written in English.

    I wonder…what if we changed it to Indo Piet where people would wear black straight hair wigs, painted their faces brown, flattened their noses and made their eyes slightly slanted. Then have this caricature follow a white Sint on a white horse, cleaning up after the horse, sliding up and down the chimney (doing the dirty work), scaring little kids with the sapu lidi…Would we, as Indos, think it was funny and something that we want to teach our children?

    The debate is overheated because it hits a raw nerve in people of Dutch descent. (I am a Dutch citizen of Indo descent). If NL wants to be part of the globalization and multicultural developments that are currently happening in the world with hopes to reap huge economic benefits then it has to realize that it has to convince the world that it has shed its well known image as a slave trader (on which they made huge sums of money) and colonial oppressor in the East Indies and the West Indies. The debate on UN taking a stand, relates to this. IT was all started by the Dutch government requesting to have the Sinterklaas festival declared Immaterial Cultural Heritage by UNESCO. Of course, in the global community the issue of Zwarte Piet becomes embroiled in accusations of discrimination. It was short sighted of the Dutch government not to realize that it would set off a furor.

    1. Hi Priscilla, thank you, not only for your praise and appreciation, but also for your insight on the UN intervention on this matter. You are absolutely right – the ignorance of the Dutch government is striking. However, I wonder of other people know of this inducement. Would you have a source for me that I can consult (read) to find out more about this UNESCO request?

      Kind regards, Kirsten (kirsten @ indisch3.nl).

  18. Hallo,
    Racisme is nooit grappig. Maar heb je al eens gekeken naar de echte grondslag van dit feest? In ‘Wild geraas’ waar nu de trailer al van op you tube staat wordt er het eea over uitgelegd. Misschien het eens vanuit die hoek bekijken? ?

  19. Het artikel ‘Zwarte Pieten onder Indo’s” heeft flink wat reacties vergaard. Dank daarvoor.

    ‘Zwarte Piet’ is een onderwerp dat dichtbij huis is, iedereen heeft er een mening over – nog meer dan voetbal – en het is ook nog eens een gevoelig onderwerp; zowel het verwijt van racisme als de nostalgische jeugdherinneringen die door de smet van racisme besmeurd zouden kunnen worden.

    Ik heb de discussie even laten vieren, voordat ik zou gaan reageren. Nu de discussie op onze site over zijn piek heen is, kan ik een reactie geven, in 10 punten.

    1. Nergens in mijn betoog bepleit ik dat ik voor het afschaffen van het Sinterklaasfeest ben. De Sint is wat mij betreft gewoon welkom.

    2. Waarom zou een kinderfeest niet racistisch kunnen zijn? Wel eens nagedacht over welke spellen de kinderen van de Hitlerjugend deden? Ooit gehoord van het kaartspel, waarop Joden met grote neuzen afgebeeld waren?

    3. Dat een meerderheid Zwarte Piet niet racistisch vindt, of er geen problemen mee heeft als dat wel zo zou zijn, betekent nog niet dat het karakter niet racistisch is. De meerderheid maakt alleen maar duidelijk wat de gangbare opvatting is die iedereen hoort te hebben. Zij hoeven daardoor nog geen gelijk te hebben. Denk je dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking voor het “loslaten” van Nederlands-Indie was? Of voor het invoeren van de ethische politiek in de kolonie? Beter nog, voor het toelaten van onze opa’s en oma’s?

    4. De gangbare opvatting is zo ongeveer: ‘Zwarte Piet is misschien gebaseerd op racistische denkbeelden, maar omdat wij als Nederland heus niet racistisch zijn, en het een kinderfeest is, is Zwarte Piet niet meer racistisch.’ Dat het afwijken van de gangbare mening niet getolereerd wordt, blijkt wel uit de flauwe parallellen, op-de-man-kritieken en ronduit racistische verwensingen – gelukkig niet op deze site. Maar uit die reacties maak ik op zijn minst ongeveer deze gedachtegang op: ‘Als je niet denkt wat wij denken, dan spoor je niet.’

    5. In een ware democratie bepaalt de meerderheid wat er gebeurt. Vaak is de minderheid (de oppositie) het daar niet mee eens is. Dan voer je een debat met elkaar. Dat debat kan fel zijn, maar voer je om naar elkaar te luisteren en te bepalen wie de beste argumenten heeft. In dit debat is van luisteren geen sprake. De mensen die het niet eens zijn met mijn stuk, geven alleen maar argumenten waarom Zwarte Piet moet blijven. Wie van de mensen die het niet met mijn stuk eens is, heeft er ook maar één inhoudelijk punt van kritiek opgeschreven? Erik heeft in elk geval nog een verwijzing naar mijn ervaring op Curacao opgenomen, maar die op een onjuiste manier verbonden aan mijn betoog en daarmee de strekking van mijn artikel duidelijk niet goed begrepen. De anderen verwijzen sinds vandaag gretig naar de opmerking over de VN en de uitspraak dat het Sinterklaasfeest overbodig is. Los van het feit, dat ik denk dat zij het als grap bedoelde (Santa Claus is daar net zo heilig als Sinterklaas hier), grijpen jullie deze uitspraak aan als argument tegen invloed uit het buitenland. Ik snap dat, want jullie zien net zo goed als ik, dat als Zwarte piet al gaat verdwijnen, dat onder druk van het buitenland is.

    6. Het ontkennen van het racistische karakter van Zwarte Piet en het ontkennen van de verantwoordelijkheid die de meerderheid heeft voor de bescherming van de minderheid – want we leven immers in een democratie – raakt blijkbaar aan de kern van de multiculturele samenleving in Nederland. ‘Jullie mogen hier komen, en we eten jullie kebab, shoarma en roti graag, maar denk niet jullie dezelfde rechten hebben als wij. Als het erop aankomt, zijn wij nog steeds de baas.’

    7. Het vraagstuk draagt alleen een viertal problemen met zich mee, die bemoeilijken dat er op korte termijn een oplossing voor komt.

    a. Het probleem met Zwarte Piet is dat, net als bij andere grote debatten zoals de dekolonisatie van Nederlands-Indie, de Nederlandse bevolking sterk gepolariseerd is. In dat voorbeeld heeft Nederland pas onder druk van het buitenland zijn koers bijgesteld.

    b. Het probleem met ‘Zwarte Piet’ is verder dat er geen landen die de buitenlandse handel van Nederland in de problemen kunnen brengen. Er zijn volgens de meerderheid ook geen landen van betekenis die inwoners hebben die veel uiterlijke kenmerken delen met deze man. Die landen hebben te lange tenen, en dus hoeven we daar niet naar te luisteren; ze zijn gediskwalificeerd als gesprekspartner.

    c. Ten derde leidt deze discussie tot een grotere polarisatie tussen de witte en zwarte bevolking van Nederland, waarbij met name de ‘zwarte’ kant het zwaar te verduren krijgt. Fijn, om na Fortuin en Wilders, nu racistische klappen te krijgen dankzij ‘Zwarte Piet’.

    d. Tot slot is het probleem van de discussie over het racistische karakter van ‘Zwarte Piet’ dat het onderwerp te klein is om in internationale politiek een issue te worden. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat Nederlandse onderhandelaars bij de aankomende klimaatonderhandelingen van hun internationale counterparts iets te horen zullen krijgen als: ‘Waar zijn jullie mee bezig, met zo’n Black Pete?’ Meer dan dat zal dit controversiële onderwerp in het diplomatieke verkeer Nederland niet in grote problemen brengen, zoals wel gebeurde toen Nederland met de politionele acties weigerde toe te geven dat Indonesië onafhankelijk was.

    8. Verwacht ik dat ‘Zwarte Piet’ binnenkort uit de Nederlandse traditie zal verdwijnen? Nee.

    9. Ik verwacht wel dat steeds meer mensen op een andere manier naar de Pieten zullen kijken, als ze over een paar weken weer over de Nederlandse kades binnen komen buitelen.

    10. Ik hoop dat mensen hun hoofd koel zullen houden als er straks demonstraties komen. Dat Zwarte Piet er nog is, is jullie overwinning. Gun de minderheid in elk geval hun protest.

    1. @Kirsten: ik heb hier een aantal maal gepost met historische feiten onderbouwt wanneer, waarom en hoe het huidige Sinterklaasfeest tot stand is gekomen. Als men een goede mening over iets wil hebben dan moet men eerst weten waarover men praat. Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is of überhaupt een negeroïde geeft alleen maar aan dat diegene zich o,o% heeft verdiept in de historie. Ik ga toch ook niet zeggen dat de smurfen bij de Klu Klux Klan zitten omdat ze witte puntmutsen hebben. Dat is net zo raar als roepen dat zwarte piet een symbool is van slavernij en blanke man die wil overheersen. Maargoed sommige mensen kijken niet verder dan een eerste indruk.

        1. Hey Mas Rob,

          Welke punten zijn voorbarig volgens jou vanuit het onderzoek? En welke bronnen heeft hij daarvoor gehanteerd. Het is een feit dat Sinterklaasfeest zoals wij het vieren het feest is zoals Jank Schenkman dat heeft geschreven; daar is niks voorbarigs aan.

        2. Erik,
          Je schreef: “Roepen dat Zwarte Piet een slaaf is of überhaupt een negeroïde geeft alleen maar aan dat diegene zich o,o% heeft verdiept in de historie.”

          Het is deze redenering die mijj deed reageren. Helsloot maakt wel degelijk aannemelijk dat er een verband is tussen een zwarte bediende en de figuur van Zwarte Piet. Zie deze passage uit zijn artikel:
          “There has been a general consensus among researchers of Zwarte Piet that he is of Jan Schenkman’s own creation. A chance discovery by myself in November 2011 questions this. In 1884, at the age of 64, catholic man of letters Jozef Alberdingk Thijm (1820-1889) remembered attending in 1828, i.e. as an eight year old boy, a St Nicholas party for children in the house of a wealthy Amsterdam merchant. There he saw St Nicholas entering the room, in the company of ‘a curly-haired negro’ (een kroesharige neger). If his memory is correct, and he gives clues to assume it is, then already well before Schenkman’s 1850 book St Nicholas was entrusted with a black servant, in all likelihood an employee of the merchant in question.[17] Again, (rumours about) such enactments later may have inspired Jan Schenkman. No details are given by Alberdingk Thijm about this man’s legal status. Still, it is fair to assume, of course conditional upon further archival research, that he was a free black man. That would mean that on the basis of this and similar sources, and within the scope of this kind of reasoning, i.e. focused on finding ‘facts’ to a product of fancy, a children’s book, the issue of Zwarte Piet being ‘originally’ a slave cannot yet be decided, the odds being, however, that he was a free man indeed. What the 1828 source did, however, was to provide Quinsy Gario the fact he needed to prove to his opponents that a real black was at the origin of the imagery of Zwarte Piet.]”

  20. citaat: “Ten derde leidt deze discussie tot een grotere polarisatie tussen de witte en zwarte bevolking van Nederland, waarbij met name de ‘zwarte’ kant het zwaar te verduren krijgt.” Wie zijn deze discussie begonnen? Ik dacht niet zo zeer de ‘witten’ en ‘lichtgetinten’ onder ons? En van mij heeft de ‘zwarte’ kant niets te vrezen. Voor mij is deze nondiscussie en daarmee de polarisatie gesloten.

  21. Ik heb een bruine huidskleur. Ik ben geboren in Nederland. Ik ben voor Sinterklaas en Zwarte Piet. Ik wil dat dit feest doorgaat, maar niet zoals het nu wordt gevierd.

    5 december was voor mij als kind wachten op een reactie als;’ Jij hebt geen schmink nodig want jij bent al bruine he’. – ‘ Kijk mama, een zwarte piet’. -‘Moet jij ook geen pepernoten gooien?’

    Het is een feest voor ‘iedereen’, maar wat stelt iedereen voor als alleen de ‘niet-zwarte’ het feest kan vieren? (wijl de bruine kinderen weten dat zij zullen worden aangesproken door andere kinderen)

    De term Zwarte Piet is niet erg. Maar dat het symbool Zwarte Piet veel associaties heeft met een persoon van vroeger, waar mensen NU nog mee worden geconfronteerd door de viering is wel zorgelijk. Vooral voor de kinderen.

    Zwarte Piet is een knecht, een hulpje of hoe men het wilt noemen. Dat is feitelijk en niks denigrerend aan. Zwarte Piet zoals het tot nu gevierd wordt is wel denigrerend naar de bruine personen van nu, waar een persoon van vroeger word benadrukt. Een bruin persoon kan en wil niet hebben dat zij van een feest van OUDSHEIDS, NU nog worden aangekeken en aangesproken.

    Zwarte Piet is zwart geschminkt wat kan onderbouwen dat hij uit de schoorsteen komt. Hier is geen probleem in te vinden. Maar dat Zware Piet kroeshaar én benadrukt rode lippen heeft, onderbouwen dat hij een Afrikaanse karikatuur is. Ook het feit dat Zwarte Piet soms bruin wordt geschminkt op vervanging van zwarte schmink onderbouwt dit.

    Deze bruine Afrikaanse karikatuur (de personen als bevolking) is vroeger gebruikt als slaaf. Het feit dat deze omstandigheid wordt gevierd als feest is wat de bruine persoon kwetst. Dit heeft dezelfde verwijzing als in de Verenigde Staten een blanke man in pak op knieën wordt gedragen door 100 Amerikanen die eruit zien als Arabieren.
    Daar zou een wereldspraak van zijn, zoals het nu gaat tussen het Midden-Oosten en de Verenigd Staten.

    De type Zwarte Piet is niet erg als het geen verwijzing heeft naar een negatieve ervaring in het verleden. In bovenstaande stuk is dit duidelijk. De Verenigde Staten en de Arabische landen hebben te veel negatieve spanning dus zou zo’n vertoning van een Amerikaan in pak en 100 Amerikanen verkleed als Arabieren zou verwijzen naar het denigreren van de Arabieren. Dit heeft Zwarte Piet ook. Door de verwijzing naar het kroeshaar én benadrukte rode lippen én zwarte huid, verwijst het volk (gevormd door de vroegere blanke mensen) naar de slavernij.

    De onderbouwing dat zwarte piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt is niet juist. Als Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt, vraag ik mij af waarom hij dan al zwart aankomt met de boot uit Spanje? Als hij uit Spanje komt dan zouden de pieten met hun eigen huidskleur en haartype van de boot af moeten komen en zwart terug moeten gaan bij het uitzwaaien. Het feit dat bij de type Zwarte Piet een kroesharige pruik, en benadrukt rode lippen horen onderbouwd deze stelling niet. Mocht dit vanaf heden veranderen de Pieten komen echt aan met de boot met eigen huidskleur ( geen kroeshaar) en gaan zwart weg, dan zou de constante verwijzing naar de slavernij met de tijd verdwijnen omdat argumenten onderbouwt kunnen worden.
    De bewijzen en argumenten nu onderbouwen echter naar de slavernij en om het Sinterklaasfeest te houden kunnen we dit ‘verwijzende slavenfeest’ veranderen naar ‘sinterklaas met pietenfeest van en naar Spanje’.

    Ook dat Zwarte Piet traditioneel moet zijn is verontrustend. Hans en Grietje hebben altijd de zelfde naam maar veranderen ook van kapsel en gezicht, omdat met de tijd mensen veranderen. Zwarte Piet kan ook veranderen.

    De titel Sinterklaas en Zwarte Piet kan en moet blijven, daar heeft het Nederlandse volk ( wij allemaal) recht op. Als zwarte piet gekleurd is blijft de Titel Zwarte Piet. Als hij geel, blauw en rood is en verschillende haartypes heeft dan is het een gekleurd feest, waarbij kleur een feest is en wordt ook niemand gekwetst. Natuurlijk houd je dan nog het verleden met de slavernij, maar dat is geschiedenis en die kan je niet veranderen.

    Het Sinterklaasfeest word gevierd door kinderen maar hoe het wordt gevierd en gevormd wordt bepaald door volwassenen. Zwarte Piet is ten slotte een volwassen geschminkte persoon. De kinderen zullen het Sinterklaasfeest nog feestelijker vinden als er een stoomboot aankomt met gekleurde Pieten erop.

    Indien Zwarte piet, zwart moet blijven is de plicht van de ouders, de kinderen te leren dat zwarte piet een geschminkte man is en dat er ook bruine mensen bestaan in de wereld. Maar als dit niet wordt verteld aan de keukentafel, leren kinderen dat Zwarte Piet zwarte of bruin is en die persoon op straat ook donkerbruin is dus ook een Zwarte Piet.
    Het gevolg is dat de bruine mensen worden gekwetst door kinderen, zonder dat dit de instelling, intentie en bedoeling is van de kinderen. Gezien wij als volk al jaren geen duidelijk onderscheid kunnen creëren voor kinderen, is er verandering nodig hoe wij als volk het feest vieren.

    De reden dat men verwijst naar elementen van de Holocaust is omdat er wordt gezegd: ‘Het is mijn jeugdfeest die ik wil overgeven naar mijn kinderen’. Maar voor de nazi’s was joden vergassen ook een feest, maar zij zeggen niet:’ In mijn jeugd was dit een feest en ik wil dit overgeven aan mijn kinderen’ omdat wij als mensheid dit hebben gestopt omdat het FOUT is. Dus de stelling – Het is een kinderfeest van vroeger – is niet rechtvaardigend. Het woord feest als standpunt gebruiken dat een moment een viering is, is ook geen sterk standpunt. Als Amerikanen mensen jaarlijks 5 Nederlanders doden op een feest omdat het vroeger ook zo is gevierd, is dit niet rechtvaardig. Dus de term feest is niet positief als het alleen een feest is voor de mensen die het vieren.

    Ook zeggen dat de meerderheid Zwarte Piet wilt houden is niet rechtvaardigend want in Nazi-Duitsland zeiden mensen ook ’Wij zijn met de meerderheid dus de joden mogen worden vergast’. Maar dat wilt niet zeggen dat de handeling waardig en juist is. Meerderheid van de stemmen is niet rechtvaardigend omdat de meerderheid van de stemmen kan kiezen de minderheid te vermoorden keer op keer.

    Ik merk dat in de media men te veel links en rechts oordelen. ‘Zwarte Piet moet blijven en blijf van het Sinterklaasfeest af. ‘ Het is niet dat bruine personen af willen van Zwarte Piet als figuur. Niemand wilt de stoomboot met alleen Sinterklaas erop. Dat zou wel erg triest zijn, ook voor Sinterklaas.

    Conclusie:
    Nederland heeft recht op de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet.
    Nederland is van ons allemaal.
    Allemaal hebben we recht op een leuk sinterklaasfeest dus de Titel Sinterklaas en Zwarte Piet moet blijven.

    Maar de verwijzing naar de slaven van vroeger naar de bruine persoon van nu moet stoppen. Om deze verwijzing te veranderen kan men vanaf nu het verhaal rondom Zwarte Piet veranderen door:

    Zwarte Piet af te beelden als een persoon die zwart is geworden doordat deze uit de schoorsteen is gekropen. Hierbij komt Zwarte Piet aan met de stoomboot als normaal persoon ( eigen huidskleur, kan blank of bruin zijn) in schoon kostuum en bij vertrek met de stoomboot is het kostuum vies en hij zwart omdat hij door duizenden schoorstenen is gekropen. Deze vorm heeft geen kroeshaar en Zwarte Piet is zwart en niet bruin. Hij is zwart omdat hij vies is en hierdoor kan niet verwezen worden naar of slavernij of de bruine mensen van nu.

    OF

    Zwarte Piet wordt gevierd door de Titel Zwarte Piet te houden, maar dat de pieten alle kleuren van de regenboog zijn en verschillende haartypes hebben zodat iedereen het sinterklaasfeest kan vieren ongeacht huidskleur. Kinderen zullen deze versie zelfs leuker vinden door de vele kleurtjes. Oranje Piet zou nog leuker zijn omdat het in samenstelling staat met Nederlands Oranje als kleursymbool!

    Ik hoop dat mensen begrijpen dat zoals het Sinterklaasfeest tot nu toe gevierd wordt blijft haken op het verleden van de slavernij en om allemaal gelukkig uit deze scenario te komen moeten we tot een oplossing komen waarbij Nederland als volk haar traditie kan houden zonder negatieve gevoelens naar het feest en zonder negatieve gevoelens naar elkaar.

    Zodat alle toekomstige kinderen met en ongeacht huidskleur het Sinterklaasfeest leuk kunnen vieren,

    Jesse –

    1. @Jesse: jou tegenargument is zoals ieder ander tegenargument; je projecteert jouw eigen ervaringen met discriminatie op een eeuwenoud feest. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn fictieve personen, Zwarte Piet is niet “die neger”, wordt ook niet zo gepresenteerd. Ik ken tenminste geen enkel Afrikaanse stam waarbij men zo gekleed gaat of waar Piet de doorsnee naam is. Piet is een excotisch figuur, maar fictief. Als verkleden rascisme is kunnen we carnaval ook wel afschaffen. “Rascisme” wordt ook veel te snel in mond genomen, let wel, een heel volk (Nederland) beschuldigen van rascisme; het haatzaaien en buitensluiten van een minderheid. Dat zie ik niet in het Sinterklaas gebeuren. Kan de Piet beledigend zijn? Ja dat kan als men perse in de Piet een slaaf wil zien ondanks Piet niet als een slaaf wordt behandeld of dat zijn rol is in heel dit fictieve toneelstuk. Sinterklaas heeft de kenmerken van een katholieke bisschop; betekend dat nu dat hervormd en gereformeerd Nederland niet mee mag doen met Sinterklaas feest, mogen Moslims en Joden nu niet komen kijken naar de optocht? Want met deze maat meten we nu. Als we hieraan beginnen mogen alle erkende slachtoffers van seksueel misbruik binnen de Katholieke kerk ook een claim neerleggen bij de Nederlandse staat omdat ze elke december herinnert worden aan een kerkelijk persoon, en Vaticaan mag claimen dat hun geloof wordt beschaad door een heilig man die dement en hulpbehoevend wordt neergezet inclusief kerkelijke atributen zoals de mijter en de kerkstaf.

      1. Al in 1993 heeft kunsthistorica Eugenie Boer de opvallende gelijkenis gedocumenteerd tussen de manier waarop in Schenkman’s boek Zwarte Piet werd afgebeeld en hoe zwarte bediendes in 17e en 18e eeuwse schilderijen werden afgebeeld. De link is duidelijk.

        Het argument “ik ken tenminste geen enkel Afrikaanse stam waarbij men zo gekleed gaat of waar Piet de doorsnee naam is” doet weinig ter zake.

        Jesse “projecteert” trouwens niets, maar verhaalt van een levensechte racistische ervaring.

  22. @Somers ,

    Het wel of niet afschaffen van de zwarte pieten vind ik nog niet eens zo belangrijk en probeer me daar niet zo in te mengen.

    Alhoewel ik vind dat de zwarte piet best vervangen mag worden door pieten in allerlei kleuren of pieten met zwarte vegen. Wij moeten namelijk rekening houden met de ‘ zwarte’ NEDERLANDSE minderheid die zich beledigd voelt door zwarte piet. En ik kan me dat best indenken. Ik ben me daar meer bewust van gaan worden nadat ik verteld heb hier in the USA aan mijn klasgenoten(zijn niet Amerikaans maar internationale studenten) wat Sinterklaas inhoudt. Iedereen schrok van de manier waarop wij dit feest in Nederland vieren. Racistisch! riepen een aantal witte Duitse en Noorse klasgenoten van mij.

    Tradities zijn er juist om te veranderen en we moeten ze aanpassen aan de tijd. Het is gewoon een kwestie van wennen en er zijn tal van leuke en creatieve manieren te vinden om de zwarte piet te vervangen door pieten in allerlei kleuren of pieten met zwarte vegen. Voor 1850 was het vieren van Sinterklaas zonder zwarte piet normaal. Toen de zwarte piet werd ingevoerd was het waarschijnlijk ook even wennen voor de kinderen van toen.

    Maar wat mij het meeste stoort aan dit debat is dat wij ‘ kleurlingen’ niet serieus worden genomen wanneer wij kritiek hebben op controversiële onderwerpen als Nederlandse tradities/cultuur. Als ‘ wij’ kritiek uiten op zaken die witte/autochtone Nederlanders als HUN traditie/cultuur beschouwen, moeten wij opdonderen naar ons eigen land. Wij worden niet als volwaardige Nederlanders beschouwt. Als van Bronckhorst scoort voor het Nederlands elftal of als naomi Kromowidjojo wint Nederland de zwemwedstrijd wint, zijn het wel opeens Nederlanders. Wij als kleurlingen/(nakomelingen van) immigranten hebben evenveel recht om kritiek te uitten op de Nederlandse tradities/cultuur. En Marokkaanse/Turkse/Indonesische/Somalische Nederlanders zijn net zo Nederlands als witte/autochtone Nederlanders.

  23. Hallo Kirsten,
    Eindelijk een GOED stuk om te lezen. Wat me voornamelijk onder ogen komt is meer van hetzelfde en hoe meer ik het lees, hoe banger ik word: “wij” zijn helemaal geen tolerant volkje, ja, schijntolerant en dat maakt het zo eng. Ik kan me voorstellen dat er meer groeperingen zijn die er zo over denken of i.i.g hetzelfde gevoel hebben: ze ZEGGEN wel dat iedereen welkom is, maar stiekem…. Ook dat is discriminatie/rascisme: niet alleen als je het zegt maar ook als je het denkt en pas zegt als er iets gebeurt wat je niet bevalt.
    Verder vind ik het teruggrijpen op de oorsprong van Zwarte Piet ook onzinnig. Dat het onschuldig of niet onschuldig is begonnen, of hij nou wel van oorsprong slaaf, kindervriend of duivel was, wat maakt het uit? Het hakenkruis was van oorsprong ook niet zo schuldig als het tegenwoordig is. Je laat een Jood of wie dan ook toch ook geen hakenkruis zien met de woorden: Mooi symbool hè, is al duizenden jaren oud.
    Ik heb de vorige reacties niet gelezen, kan best dat er al een soortgelijke reactie staat (ben de enige niet, waarschijnlijk zijn er daardoor (door het niet lezen) zoveel zelfde domme reacties. Dat het verontrustend is, dat aantal, blijft me voorlopig wel bezighouden. Al met al, nogmaals, prima stuk. Kan het niet op tv., voorgelezen door Rutte of, liever nog, Maxima, haha. Dat iedereen eindelijk echt te horen krijgt hoe het zit. Al is het maar alleen om een burgeroorlog te voorkomen…. Groet, Albert

    1. Hakenkruis vergelijken met zwarte Piet..dat is appels niet eens met peren maar met een groente vergelijken. Mijn beide grootouders hebben in een kamp gezeten met hun families en die hebben het beide daarbij familieleden verloren. Ken jij iemand met grootouders die slaaf zijn geweest..je tijdsbesef van geschiedenis blijkt daardoor al niet al te best. Zwarte Piet wordt niet als slaaf gepresenteerd maar is een fictief persoon. Anno 2013 claimen dat zwarte piet wel een slaaf is en rascistisch is zeggen dat Nederland eeuwen lang blind is geweest en het Sinterklaasfeest aanzet tot rassenscheiding. Dat is een hele zware beschuldiging. Mensen die anti-zwarte Piet zijn komen met hun eigen individuele ervaring betreft discriminatie, maar op geen enkel manier valt daarop uit te leiden dat zwarte Piet daarbij de oorzaak is van hun gevoel. Dat is te plat, als Nederland rascisme en discriminatie wil blootleggen dan vind ik dat best; maar kom dan niet met zoiets knulligs als Zwarte Piet, dat zou hetzelfde zijn als Indo’s nu gaan klagen over de smurfen omdat Indo’s vroeger werden uitgescholden voor “blauwe”. Kom dan met echte relevante vormen van discriminatie die langer duren dan een intocht en een pakjesavond.

  24. Is er dan niemand die de titel van dit stuk ” Zwarte Piet onder indo’s” heeft proberen te verklaren?

    Een zwarte piet onder indo’s is wat mij betref iemand die past binnen een traditie van discriminatie en racisme jegens anderen: personen van een ander “ras”, moslims, buitenlanders.

    Toen ik nog jong was, was ik blij dat ik geen zwarte huidskleur had, want beware mij dat iemand mij zwarte piet ging noemen . Pindapoepchinees was wel het ergste dat ik hoorde. Dat vond ik als kind kwetsend omdat ik helemaal niet op een Chinees leek, en ook niet op een Chinees wilde lijken (!).

    Vervolgen verzond ik voor mijzelf een heleboek dingen rond de figuur van zwarte Piet. Hij was de vriend, hulpje van een man die honderden jaren oud was. Hij was grappiger dan de goedheilig man. Hij was niet zo vergeetachtig, en hij was slim.

    Maar goed, ik heb me inmiddels verzoend met de figuur van Zwarte Piet. Maar nu ben ik blij dat mijn achternaam “Vos” is en dat ik niet op fora al die verwensingen krijg in de trant van” Ga naar je eigen land terug, wanneer het je hier niet bevalt”.

    Voor mij is Zwarte Piet nog steeds een controversieel figuur. Waarom gaan we niet over naar de kerstman? Hij heeft geen zwart hulpje, maar is daardoor toch niet hulpeloos? Maar wie weet, valt er over de kerstman weer wat te zeggen.

    1. @Ed: haha inderdaad. Mevr Shepard die belast is met Zwarte Piet Commissie VN heeft tevens een klacht ingediend over de term: “witte kerst”. Dit zou duiden op blanke overheersing (??) Maargoed de Kerstman heeft wel degelijk hulpjes, een tiental dwergen. Leuk voor mensen met dwerggroei, liliputters, dat is dus ook geen geslaagd plan. Zo kun je achter elke boom wel wat vinden. Oh wacht dat mag ook niet meer sinds 2011 in bepaalde gemeenten: een Kerstboom op een openbare plek (Hogeschool, Gemeentehuis, Provinciehuis, Bibliotheken, stadspleinen). Dit zou beledigend of initimiderend zijn voor anders-gelovigen. Enkel moslims (collega’s, studenten) voelde zich zo buitengesloten.

  25. Ik heb een aantal keer hier gereageerd en heb met interesse de tegen en voorargumenten gelezen. Het zijn veel verschillende reacties. En dat toont aan hoe moeilijk deze situatie is; er is geen eenduidig antwoord op de vraag of Zwarte Piet rascistisch is. Zwarte Piet is namelijk een fictief persoon die vorm kan worden gegeven door iedereen. Je kunt Piet spelen met een Surinaams accent, een zware stem, een Spaans accent of een normale stem. Het ligt aan de “acteur” en zijn denkbeelden hoe hij/zij de Piet neerzet. Daarnaast heb je het element van opvoeding. Een kind is een kind en als zij zich rascistisch uit over een Piet of rond Sinterklaas een donkergetint persoon uitmaakt voor Piet is het aan de ouders daar op in te gaan. Ga je lachen, corrigeer je kind of trek je schouders op. De geschiedenis van Piet is meer dan honderd jaar oud; men heeft verschillende kleuren Pieten geprobeerd, men heeft van Piet veranderd van een Moorse knecht in een schoorsteenveger, dat zijn toch signalen dat men wel Piet niet het imago van negroïde persoon wil meegeven. Tegenargument: je hele gezicht wordt niet zwart van Roet, Voor-argument: Met alleen vegen herkennen de kinderen de mensen die Piet spelen. Wat mij boeit is de achterliggende gedachten: Als we al decennia lang Piet als schoorsteenveger zien, waarom moeten we hem dan nu opeens erkennen als slaaf? Ik snap de verwarring van mensen in het buitenland, echter in België hebben ze ook zwarte Piet en daar heerst geen discussie (ik woon in de grensstreek en heb Belgen in mijn familie). Gaat de discussie over Zwarte Piet over discriminatie of slavernij? Mevr. Shepard van de Zwarte Pieten VN commissie is niet afgereisd naar Nederland om zelf te kijken wat het inhoudt; ze is naar Suriname gevlogen om te bespreken of er gesproken kan worden over vergoeding betreft de slavernij. Geen onbekend topic aangezien ze zelf voorzitter is van Jamaicaanse commissie voor ereschulden slavernij. Daarmee heeft ze duidelijk laten weten zonder één stap in Nederland te zetten al te hebben bepaald dat Piet een slaaf moet zijn en wij allemaal (voor en tegenstanders) hem ook zo zien. Laat ik dan voorstellen dat alle blanke Nederlanders die vinden dat Piet een slaaf is en uit het Sinterklaas verhaal moet worden geschreven daad bij het woord voegen; allemaal minimaal 1000 euro storten voor leed wat slavernij (waar geen overlevenden van zijn, en geen nazaten in vier of vijf generaties terug) zodat kleine minderheid van gekleurde Nederlanders die er wakker van liggen een vergoeding krijgen. Ik vraag mezelf af waar al die mensen die nu zo “nobel” hun stem laten horen op internet waren de afgelopen decennia bij het multi-cultureel vraagstuk? Je als tegenstander maken voor zwarte Piet maakt je niet begaan met discriminatie: waar zijn al deze mensen na Sinterklaas? Als we het hebben over rascisme op de werkvloer, huisvesting, politiek, justite (allemaal oververtegenwoordigd door Blank Nederland). Dus niet zo hypocriet doen allemaal want Sinterklaasfeest is nog niemand rascist geworden (en we zijn allemaal zwarte piet tegengekomen in onze jeugd: iemand daardoor een trauma opgelopen?) .

    1. Een kind is vaak een afspiegeling van de ouders. Als die racistisch uit weet ik genoeg.
      Wanneer iemand een zogenaamde Caraïbische accent of Surinaamse karikatuur maakt van zwarte piet dan weet ik ook genoeg. Als je dat niet racistisch noem dan weet ik het niet meer.
      Het indolent zijn is één van de kenmerken van Piet net als zijn dikke rode lippen, komt zeker door zijn schoorsteen activiteiten.
      Het is natuurlijk logisch dat men in het buitenland Piet zien als een ‘Black face’ karikatuur en niet als een schoorsteenveger. Het zit te diep hier in NL, laat je moeilijk los.

  26. Reeds sinds 1980 heb ik ervoor gepleit, dat de figuur “Zwarte Piet” WEG MOET wegens het ABSOLUTE RACISTISCHE karakter ervan!!! Dit KUTland nederland (die BELANDA BUSUK !!!) heeft als EERSTE die Vervloekte SLAVERNIJ ingevoerd en ook als LAATSTE “beëindigd”, maar dat deed zij NIET van harte en de figuur “Zwarte Piet” is hier het ULTIEME BEWIJS van, m.a.w. wat een ***volk zijn die belanda’s. Wel pretenderen een gastvrij, tolerant en verdraagzaam volk te zijn (kijk maar hoe zij nu de asielzoekers opvangen en bejegenen: totaal NIETS geleerd van hun EIGEN Koloniale geschiedenis !!!) … LAAT MIJ NIET LACHEN !!! En wel andere volken betichten van het Schenden van MENSENRECHTEN: BELANDA BUSUK TUTUP MULUT én steek je Melaatse KLAUW maar in EIGEN boezem!!! MERDEKA, tuan BATIKAT

    1. Ik snap je frustratie maar om het maar even te vertalen in Algemeen Beschaafd Nederlands:

      Dat de officiële Zwarte Piet een persoon is die is bevrijd is door één blank man, neemt niet weg dat er meerdere blanken mannen waren namens Nederland, die ontelbare mensen tot slavernij hebben gedwongen.
      Maar we vieren wel het feest van die ene slaaf die is bevrijd door die ene blanke man! (wijl de andere toen nog slaven, stilzwijgend worden vergeten)

    2. U geniet wel van inkomen, de onderwijsvoorziening, medische zorg en mening van vrijheidsuiting in dit volgens u “k#tland”? Dat is op zijn zachts gezegd hypocriet. U scheert zelf alle Nederlanders over één kam in uw reactie.Is dat niet discriminatie?

  27. @Seh tuan BATIKAT,

    Pelan-pelan Tuan batikat( apa artinya?) Ik neem aan dat u in Nederland woont en dus ook een Belanda bent. U generaliseert door te stellen: alle Nederlanders dit en alle Nederlanders dat. Vele Witte/autochtonen Nederlanders delen uw mening over het kolonialisme/zwarte piet discussie.

  28. Om deze week nog even vrolijk af te sluiten,
    de volgende anekdote:

    In 1976 vloog ik (3e generatie indo) met mijn ouders naar mijn opa en oma in Suriname (allebei indo’s die voorheen in Nederlands Nieuw-Guinea woonden maar die na de gedwongen en mijns inziens onterechte overdracht van dat overzeese rijksdeel aan Indonesië wilden blijven wonen in een stukje tropisch Koninkrijk, in 1976 overigens inmiddels onafhankelijk maar dit alles terzijde).

    De SLM-kist zat, niet verrassend achteraf/logisch beredeneerd maar wel voor mij op dat moment, vol met Surinamers: het zag er zogenaamd ‘zwart’ van de mensen. (Mag ik dat hier zeggen? Het gaat even om het beeld dat ik als kind had tijdens de vlucht.)

    Ik was een kleuter van 5 jaar en keek mijn ogen uit tijdens de vlucht, zowel door het raam naar de wonderlijke wolken en de blauwe hemel als naar al hetgeen zich binnen in de smalle en rumoerige DC 8-cabine afspeelde.

    Na een paar uur stelde ik twee vragen aan mijn ouders:

    vraag 1. “Zijn we nu dicht bij God?”
    waarop mijn ouders mij vertederd aankeken en een of andere religieus-pedagogisch verantwoorde reactie gaven,
    en ook de volgende vraag ging over iets waar ik toen kennelijk nog in geloofde:

    vraag 2. “Zijn dat allemaal Zwarte Pieten?”
    waarop mijn ouders (zelf ook niet bepaald de blankste kaaskoppen, en ik uiteraard ook niet) mij geïrriteerd en vol schaamte het zwijgen oplegden terwijl een paar Surinaamse mannen om ons heen zeer hartelijk en luid moesten lachen en naar mij knipoogden…

  29. Wanneer ik tot slot aan deze discussie iets mag toevoegen. Reeds schreef ik dat we in plaats van Zwarte Piet een indo/Indische Nederlander in de plaats moeten stelen. Prompt verschijnt Tuanbatikat op dit forum. 🙂 Aan zijn reactie heb ik niets toe te voegen.

    De voorstanders van zwarte Piet doen er alles aan om hun gelijk te halen. Niet alleen wordt verwezen naar de geschiedenis, zoals het hun uitkomt. Daanaast worden er racistische opmerkingen geplaatst waarvoor ik me diep geneer.

    Een andere tactiek is om “Surinamers”, “Antillianen” aan het woord te laten die Zwarte Piet helemaal niet racistisch vinden. Dit als argument van: “zie je wel, zij vinden Zwarte Piet ook niet racistisch.

    Een en ander doet mij dan weer denken aan het boek “De Negerhut van Oom Tom van Harriet Beecher Stowe.
    Iedereen die dat boek geleen heeft vindt dat een mooi boek. Maar wie kent niet de karakterisering “een Uncle Tom zijn?

    Uncle Tom is een in de Verenigde Staten gebruikte term voor een neger/zwarte die probeert bij blanken een wit voetje te halen, of die zich anderszins onderdanig opstelt richting blanken.

    In dit opzicht hoeft niemand mij gelukkig de Zwarte Piet toe te bedelen.

  30. Een nieuwe invalshoek geeft de reden waarom de VN waarnemers, met name Verene Shepherd vonden dat het sinterklaasfeest racistisch was.

    Het feit dat ze al vertelde dat sinterklaas afstamt van de kerstman laat inderdaad zien dat zij niet goed is geïnformeerd door de persoon die haar de juist informatie moest verschaffen.
    Hierop gebaseerd, als buitenstaander, lijkt het sinterklaasfeest overbodig en inderdaad terug te gaan naar slavernij.

    De persoon die haar onjuist heeft geïnformeerd zou aangesproken moeten worden en niet de VN.

    De eerste keer dat ik dit jaar hoorde over Verene Shepherd, was toen Nederland 1 een audiofragment afspeelde met haar stem die haar mening uitte over het sinterklaasfeest.
    Ik wist niet wie zij was omdat het alleen audio was en er geen beeld of foto was van mevrouw.

    De tweede keer dat ik van haar hoorde was er foto geplaatst, en wist meteen dat het door het publiek zou worden geïnterpreteerd als ‘een bruine vrouw die oordeelt over zwarte piet, hoe ironisch’.
    En dan denken dat de Nederlandse media niet doet aan propaganda!

    – Jesse –
    Meer informatie is te zien van georgeknightlang op wordpress.

  31. Bij het zien van die foto van die demonstrerende Papoeavrouw en de “man met de pet” , Jan met de Pet zo te zeggen, wil ik weer terugkeren op wat ik in een eerdere bijdrage schreef: dat ik als kind blij was dat ik geen donkere huid had, bang dat ik was dat men mij “Zwarte Piet” zou gaan noemen.

    Nu loop je als “zwarte” het risico als een Anti Piet met scheve ogen bekeken te worden en die met zijn bruine tengels van ONZE Hollandse cultuur en tradities moet afblijven.

    De discussie over het wel of niet vasthouden aan Zwarte Piet, (Sinterklaas mag van mij best blijven (zonder hulp) heeft 1 ding duidelijk naar bovengebracht : onderbuik gevoelens voor alles wat vreemd is aan Nederland en de Nederlandse cultuur. Dit is een zeer zorgwekkende ontwikkeling. Ik heb de politiek buiten mijn beschouwingen gelaten, maar het is — zonder enig bewijs — de virtueel grootste (Nationalistische) partij van Nederland, en haar aanhang die van mij de zwartepiet krijgt toebedeeld.

  32. @Erik

    Tuan Batikat heeft in het verleden vanwege zijn uiterlijk en daarbij zijn “onorthodox” gedrag veel discriminatie ondervonden. Het is zijn eigen wijze om daarover zijn gevoelens tot uitdrukking te brengen. Het valt me nog mee dat niemand tegen hem zegt dat hij naar zijn eigen land moet oprotten.

    Tegenwoordig word je als “zwarte” als anti Piet die met zijn bruine tengels van de Nederlandse cultuur en tradities moet afblijven met scheven ogen bekeken, en gemolesteerd in het andere geval.

  33. Als voorstander van Zwarte Piet èn als iemand met familiebanden met voormalig Nederlands Nieuw-Guinea vind ik het zeer schokkend en beschamend wat in dit artikel staat.

    Triest dat iemand nu daadwerkelijk aan den lijve voelt hoe racisme en PVV-‘onderbuikgevoelens’ komen bovendrijven door de ‘ZP-discussie’. Hopelijk blijft het hierbij. Quinsy Gario c.s. hebben zichzelf uiteindelijk een slechte dienst bewezen…

    http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/26/zwarte-piet/

  34. Er is een update over de Papoea-dame en de gebeurtenissen van gisteren op het Malieveld.

    http://gerritdeheus.wordpress.com/2013/10/27/zwarte-piet-the-day-after/

    De dame heet Tilly Kaisiëpo. Het gaat goed met haar en ze is heel blij dat er aandacht is voor West-Papua. Vanavond (zondag 27 okt.) doet ze haar verhaal in Hart van Nederland op SBS 6, als deze post van mij tenminste op tijd wordt goedgekeurd cq. door de censuur komt en op deze pagina verschijnt…

  35. Zwarte Piet was voor mij het sprookje; een blanke knecht, die door de schoorsteen kroop en daardoor zwarte vegen op zijn gezicht had. Dus mi.terug naar die blanke schoorsteen kruiper!; een duidelijke schmink; een echte belanda met zwarte vegen op zijn gezicht!
    Note; Voor mij, in 1950 net in Holland aangekomen een complete cultuurschok; een blanke knecht, een blanke kruier, een blanlke straatveger!

    1. Ja, maak er maar een blanke knecht van 😉

      Overigens, hoe zou men het in Spanje vinden wanneer iemand op het idee kwam om naar de VN te stappen om het stierenvechten af te schaffen?

      Komt men daar weer met dezelfde opmerkingen en dezelfde argumenten: gezeur, oude traditie.

  36. citaat: “een complete cultuurschok; een blanke knecht, een blanke kruier, een blanke straatveger!” De geschiedenis herhaalt zich: Polen, Bulgaren, Roemenen. Maar het vervolg van de geschiedenis is toch altijd iets anders. ZZP-ers. Of gewoon uitgebuit.

  37. Weten jullie wat het GEVOLG is van AL DAT RACISME naar ETNISCHE MINDERHEDEN ???
    Lees onderstaande artikel maar eens goed en laat het vooral tot JULLIE doordringen !!!

    Nederlandse politie alweer racistisch! ► http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/10/ombudsman_politiediscriminatie.html

    De Nederlandse politie discrimineert keihard, aldus een rapport van Amnesty International. Volgens de Nationale Ombudsman is discriminatie onderdeel van de politiecultuur, alsook een gevolg van de verharding van de samenleving en een gebrek aan tolerantie. Logisch, niet? Fuck statistiek, etnisch profileren is schering en inslag en hartstikke fout. Bleek ook al uit een repo van Omroep West, een artikel in de Volkskrant, een rapport van ECRI en nu dus uit een verslag van Nieuwsuur, met inclusief uitgebreid de tijd voor notoire politie-hater Gerald Roethof. Handig, zo’n objectief Nieuwsuur-kaartenbakkie. Volgens cultureel antropoloog Çankaya is het generaliseren dat voorafgaat aan etnisch profileren nog ineffectief ook. De politie ontkent overigens keihard, inschatten wie je wel of niet staande houdt in de dagelijkse gang van zaken hangt af van veel meer factoren dan etniciteit alleen, bovendien zijn er op miljoenen confrontaties slechts enkele tientallen klachten. Maar ja, straks voelen sommige onterecht staande gehouden mensen zich gediscrimineerd en dat is natuurlijk het summum van het Kwaad. Logisch ook dat de rapporten en verslagen over de discriminatie van de politie voor het oprapen liggen, de bron van het kwaad (al dat tuig onder de etnische minderheden) aanpakken, dat is ook maar weer zo stigmatiserend. Foei politie, Foei!

    P.S. Gerald Roethof is een praktiserende zwarte advocaat in Amsterdam, die voortdurend de DUPE is geworden !

    MERDEKA,
    TUAN BATIKAT

  38. A true story;
    Bij een Indische koempoelan trad een Indische gitaar blues zanger Roy op. Al tokkelend op zijn guitaar vertelde hij ter intro, dat hij muziek pedagoog is en als docent verbonden is aan de penitaire inrichtingen. Voor diverse gevangenissenen concerten verzorgd, ontmoetingen gehad met allerei soort gestraften, maar ……géén enkele Indo tegen gekomen! Na een minuut stilte klonk er een daverend applaus uit de zaal op. Hij werd er verlegen van.
    (Ik zei hem toen,na afloop; ‘Roy, altijd zo’n intro maken bij de Indo’s, succes verzekerd!)

  39. @tuan batikat. discriminatie? Gevolg heeft altijd een oorzaak.
    Zie daarom eerst de CBS cijfers over misdaad, roof en nog wat meer! Die zijn zo op te vragen. Worden Chiineze gediscrimineerd?. En Indo’s? Praat niet over etnische miderheden of allochtonen; noem man en paard bij de naam ! En vraag je af waarom.
    Voor hen, die zich aangesproken/gediscrimineerd voelt; werk er aan dat dit verdwijnt !

    1. Gevolg heeft altijd een oorzaak? Hummm.
      Indo’s hebben vaak een ‘blauwe’ bril aan, vooral als het om discriminatie of xenofobie gaat. Indo’s kunnen ook gediscrimineerd worden en dat is niet omdat ze crimineel zijn of geen Nederlands spreken, maar juist omdat ze gekleurd of Indo zijn of ,zal maar zeggen, Indonesisch of van Indonesische afkomst zijn. Voor simpele mensen of het gewone volk (blank en gekleurd) staat Indonesisch/indo gelijk aan primitief/aap, simpel,traag, koelies, stink, indolent etc.
      Als een Nederlander Indo gebruikt voor een Indo dan is het vaak een afkorting van Indonesisch en vaak denigrerend. Het gebruik van pinda is niet zo onschuldig als het lijkt, in mijn mening, lijkt het op het in het engels ‘nigger’ . Misschien is het beter dat veel mensen niet weten over Indo’s anders werd er meer gesproken over indo-bastaard of bastaarden dan pinda’s
      Ik kan natuurlijk niet zeggen dat heel NL zo denkt. Ik weet wel dat de mentaliteit van de jaren 40-50/60 nog steeds aanwezig is, niet zo gek want ze geven het gewoon door.
      Indisch 3 moet maar eens naar buiten gaan en aan de gewone mens (jong en oud) een meerkeuzevraag geven over de Indo’s, wie ze zijn, wat ze hier doen, van wie en wat ze afstammen, als ze op palen leven, moslims zijn,etc.
      Ik denk echt dat veel mensen hier gaan schrikken, vooral als je zelf hoger acht dan andere groepen, denkt dat je accepteerd word allen omdat je rood-wit-blauw in je bloed heb zitten, trouw bent aan NL en netjes de wet volgt.
      Hummmm.
      Mensen projecteren vaak hun eigen primitieve onwetende gevoelens op een ander. Zij zijn degene die het meeste werk moeten doen, dat kan alleen met bewustwording.

Laat een reactie achter op Rick Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.