Hoogmoed van een Indosaurus

jan 10, 2011 24 reacties door

Alweer een tijd geleden werd mij gevraagd hoe ik de toekomst van de Indo zie. Niet dat ik word gezien als een groot Indisch denker of iets dergelijks, maar desalniettemin werd het mij gevraagd ten overstaan van zo’n honderd (grotendeels Indische) mensen.

Onder luid applaus had ik met een bijna leeg bierglas mijn entree gemaakt. Dat had overigens te maken met de voorstelling (Circus Bronbeek) die ik daarvoor had gespeeld. De interviewer, die inmiddels was begonnen met zijn talkshow, zag mij de foyer betreden en richting bar lopen, noemde mijn naam en men begon spontaan te klappen. Ik knikte vriendelijk, zwaaide even, ging rustig op een barkruk zitten en bestelde heel nonchalant een nieuw biertje. Dat laatste is best moeilijk als je ego wordt gestreeld. Om een lang verhaal kort te maken: Die avond was ik belangrijk.

Geen wonder dus dat ik enkele minuten later door de interviewer werd gevraagd om me bij gasten van de talkshow te voegen. Daar zat ik dan, derde generatie Indo met een mening èn dat nonchalant bestelde biertje. Tegenover een publiek met vooral eerste en tweede generatie. En al had ik nog niets gezegd, elk woord uit mijn mond zou vandaag op een weegschaal worden gelegd. In de wandelgangen had ik die dag gehoord dat er vanuit het publiek commentaar was geweest op het grote Patrick Neumann-interview in de Moesson een paar maanden eerder. Onterecht naar mijn mening, want die mensen hebben het waarschijnlijk niet goed gelezen. Ik besloot geen risico te nemen en mijn woorden zorgvuldig kiezen.

Ineens begon alles te draaien. Ik zag iedereen wel, maar niet helemaal helder. De talkshow kon ik wel volgen, maar het geluid was wel wat dof. “Ik ben toch niet dronken?”, dacht ik. Het kwartje viel. Zwevend op het succes van de gespeelde voorstelling en de daaropvolgende staande ovatie was ik vergeten te eten. Tegelijkertijd had ik dat eerste biertje te snel en gulzig achterover gegooid. “Domme, domme Patrick….”, klonk het in mijn hoofd. “Geen stomme dingen zeggen… focus… concentreer je op de vragen. Pak die Indo-minutes of fame!”

“Patrick”, hoor ik de interviewer zeggen.

In mij begonnen alarmbellen te rinkelen. “Shit, mijn naam… Focus, focus…” Mijn hoofd sloeg op hol. De interviewer vervolgde:

“Jij bent derde generatie. Hoe zie jij de toekomst van de Indische Nederlander?”

Hoewel ik me zo had voorgenomen me in te houden, hoor ik mezelf zeggen: “We sterven uit. En dat is helemaal niet erg.” Ik keek schaapachtig de zaal in en in plaats van boze gezichten, begonnen mensen in het publiek te lachen en een enkeling knikte instemmend. Ik ratelde verder: “De Indo heeft zich bijna altijd en overal gered in de wereld, dus als we uitsterven hebben we ons goed aangepast. Misschien ligt daar onze kracht.”

De twee biertjes op mijn nuchtere maag werden mijn vrienden en werkte als spraakwater. Wat vond ik mezelf belangrijk die avond. Aan het eind kwam er een oudere Indische man naar me toe. Hij zei: “Je hebt een paar leuke dingen gezegd over dat uitsterven. Hussel de letters van Indo maar eens door elkaar.”

Ik keek de man vragend aan.

“Dino.”

Blogs, Dagelijks, Indisch voelen

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet

24 Responses to “Hoogmoed van een Indosaurus”

  1. surya atmadja says:

    Posted by Patrick Neumann | 0 comments
    Hoogmoed van een Indosaurus

    Jan 10, 2011

    “Jij bent derde generatie. Hoe zie jij de toekomst van de Indische Nederlander?”

    Hoewel ik me zo had voorgenomen me in te houden, hoor ik mezelf zeggen: “We sterven uit. En dat is helemaal niet erg.”
    ————————————————–
    Ik lah me ook kripoet.
    Terwijl de Indisch.3 jongens en meisjes hun best doen om te profileren.
    Kebatjut dese .

    Had je toevallig er bij gezegd dat jullie hoe dan ook jullie cultuur proberen te ontdekken en door te geven aan Indisch.4 ?

  2. Tweets die vermelden Hoogmoed van een Indosaurus – over de toekomst van de Indo | Indisch 3.0 -- Topsy.com says:

    […] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Indisch 3.0, Patrick Neumann. Patrick Neumann heeft gezegd: RT @Indisch3: Nieuwe blog op Indisch3.0 van Patrick Neumann! http://fb.me/IlZvjtX8 […]

  3. Erik says:

    Tjah,Patrick brengt het direct en zonder doekjes, het cultureel bewust zijn en handelen van “de Indo” sterft uit.Waarom, wanneer,wat etc daargelaten is dat gewoon een feit. Dat een groep Indische Nederlanders er om moeten lachen als een Indo dit zegt en vervolgt met “en dat is helemaal niet erg” is misschien wel typerend voor het verdwijnen van de Indo.. Ik heb dit zelf ook ondervonden tijdens mijn actieve rol bij Indische verenigingen en organisaties. Vandaar dat ik vorig jaar ook de pakken erbij neer heb gezet en me heb teruggetrokken na 10 jaar actief te zijn geweest binnen het Indische verenigingsleven; het is als vechten tegen de bierkaai. Laat het maar op zijn beloop gaan, aan mij zal het in ieder geval niet hebben gelegen..

  4. Patrick Neumann says:

    Nee dat heb ik niet gezegd. Ik was teveel bezig met “In hoeverre heb ik last van die biertjes!?!?” en “Hoe kom ik over?!?!?”. :-)

    • Erik says:

      Nee dat heb ik niet gezegd. Ik was teveel bezig met “In hoeverre heb ik last van die biertjes!?!?” en “Hoe kom ik over?!?!?”.

      Maar in column hierboven staat:

      “Hoewel ik me zo had voorgenomen me in te houden, hoor ik mezelf zeggen: “We sterven uit. En dat is helemaal niet erg.”

  5. H. Lapré says:

    Erik begrijpt er weer niets van. Hij neemt zichzelf zo serieus, dat niemand hem meer serieus neemt. Snappie?

    • Erik says:

      Misschien moet je me dat eens persoonlijk uitleggen..aangezien je schijnbaar zoveel op me let omdat dit niet de eerste keer is dat je me persoonlijk aanspreekt. Ik heb van het weekend wel tijd, lijkt me leerzaam om uit je mond een uitleg te vernemen.

  6. Ed Vos says:

    De humor van Patrick kent geen grenzen. Ik zou dat interview in Moeson wel willen lezen. Het wordt tijd voor een cultuuromslag, of een ijstijd, voor de oude brontausaurussen om af te koelen, voordat het indisch erfgoed religieuze dimensies aanneemt.

    Hoe je het vervolg, het resultaat ook wilt noemen, dat zien we later wel weer.

    Een indo mabuk dat kan natuurlijk niet. Indo’s drinken namelijk niet, en zeker geen bier. Dat kan hun frele lichaam niet verdragen. Zo’n indo vertegenwoordigt ook niet het beste van 2 culturen 😉

    Overigens weet ik me te herinneren, dat “Dino” ook de naam is van een indische vereniging uit Bergen op Zoom, met een heuse Dino als logo.

  7. Ed Vos says:

    p.s. Dino bestaat nog steeds. Ze hebben een eigen website, maar geen Dino als logo. Sorry.

    Ik heb de laatste tijd te veel naar Jurassic Park gekeken.

  8. surya atmadja says:

    Ed Vos / January 10, 2011

    Een indo mabuk dat kan natuurlijk niet. Indo’s drinken namelijk niet, en zeker geen bier. Dat kan hun frele lichaam niet verdragen. Zo’n indo vertegenwoordigt ook niet het beste van 2 culturen 😉
    ———————————————————–
    In de oude Nederlands Oost Indie kennen ze geen Indo Mabuk ,wel Belanda mabuk.
    De autochtone bevolking(pribumi) kent daardoor een gezegde : “Seperti Belanda mabuk”.Zo dronken als een Belanda .
    Indische mensen of Indo Europeanen waren voor hun gewoon Orang Belanda , Wong Londho of Walanda.

    Zie ook :http://indisch4ever.web-log.nl/indisch4ever/2009/11/expositie-en-le.html

    “Drank en geslachtsziektes waren de grootste vijand van het leger.
    Rond 1890 kwam er een decreet dat er voor 09.30 uur geen alcohol meer mocht worden geschonken”.

    Opmerking : zal wel een leuke boel zijn geweest daaro.

  9. Ed Vos says:

    Even terug op dit onderwerp. Wat mij opviel bij het kijken naar Jurassic Park was dat de loop van de Tyranosaurus Rex, dino’s en andere hoogdravende dieren mij nogal verdacht leek op dat van kippen en hanen. Het zou mij niet eens verbazen als dit hoendervolk de nakomelingen zouden zijn van die prehistorische dieren. Indojago zou wat mij betreft niet eens zo’n gekke benaming zijn voor de latere generatie indo’s.

    Voordat er een aantal onder u kwaad naar de klewang grijpen: de jago (en wellicht ook de buaya) was het symbool van de rebellerende, anti-autoritaire indo, de macho-indo. Het zou niet eens zo’n gek idee zijn om de jago – neen niet de ayam bakar – weer als indo-symbool in te voeren. Er is nog hoop voor de indo 😉

    @Surya Atmadja

    Het zal toch niet zo zijn dat tijdens zo’n leuke dronkemans orgie, ook indo’s werden verwekt?

  10. surya atmadja says:

    Ed Vos / January 17, 2011
    Voordat er een aantal onder u kwaad naar de klewang grijpen: de jago (en wellicht ook de buaya) was het symbool van de rebellerende, anti-autoritaire indo, de macho-indo. Het zou niet eens zo’n gek idee zijn om de jago – neen niet de ayam bakar – weer als indo-symbool in te voeren. Er is nog hoop voor de indo 😉
    ==========================================================
    Opmerking :
    Het hanig gedrag van een klein groep “Nederlands Indische “jongeren” werd in de oude Nederlands Oost Indie als not done gezien , door de Indische Nederlanders zelf , door de Totoks en door de autochtone bevolking.
    Zie : De Indo van Dr T.Kok

    Ik denk dat er een verschil gemaakt moet worden tussen de jago gedrag van de Indische jongeren in Nederland en Nederlands Oost Indie.
    Ik heb het geluk gehad om op te trekken met de toenmalige Indische jongeren (Ambonezen) in 3 steden , Nijmegen , Tilburg en Enschede e.o.Eind jaren 60-begin jaren 70
    Ze zijn nu al opa opa .

    Met die vette kuifjes , strakke blu jin , Tomos, Kreidler motoren etc maken we de blitz in diverse discotheken.
    En de bijbehorende matpartijen, waar ik soms als toeschouwer mag spelen.

    @Surya Atmadja
    Het zal toch niet zo zijn dat tijdens zo’n leuke dronkemans orgie, ook indo’s werden verwekt?
    =======================================================

    ????

    • Ed Vos says:

      @surya atmadja
      Met die vette kuifjes , strakke blu jin , Tomos, Kreidler motoren etc maken we de blitz in diverse discotheken.
      En de bijbehorende matpartijen, waar ik soms als toeschouwer mag spelen.

      Als toeschouwer nog wel.

      Dan wordt het tijd dat de tijd van de tomos, kreidler, puch, de vespa en de indotweewieler bij uitstek de zuendapp maar weer eens terugkomt. Dan gebeurde er nog nog eens wat. De tijd dat men nog luisterde naar mijn part rock en roll, soul, The Stones, The Who en Hendikx en niet naar dat vertoon wat ik onlangs zag op Noorderslag. Wat was dat voor muziek?. Charleston?. Echt iets voor tempo doeloe. Wat een braaf gedoe. Een schoolvoorbeeld in wat voor rechtse tijd men toen leefde en wij nu.

      Ik zie die rebelse indo-jago steeds meer zitten. I’m the little red rooster, voor de goede verstaander.

      Neen dit is geen verheerlijking van de goede oude sixties-tijd.

      Dit even terzijde.

  11. surya atmadja says:

    Ed Vos / January 17, 2011
    Voordat er een aantal onder u kwaad naar de klewang grijpen:Het zou niet eens zo’n gek idee zijn om de jago – neen niet de ayam bakar – weer als indo-symbool in te voeren. Er is nog hoop voor de indo 😉
    ————————————————————
    Als Dhr Vos ayam jago bedoelde,een (vecht) Haan dan is er weinig hoop meer , want hanen hebben bepaalde gedrag .
    Hanen hebben een sterke natuurlijke neiging om elkaar te bevechten .

    Ik denk dat men beter een jago(kampioen) , een voorvechter (voor de Indische zaak) moet kiezen.
    En dat kunnen de de 3de generatie doen in het geval de 2de generatie het niet opgepakt hebben.

  12. Jeroen says:

    Is diversiteit niet iets dat op aarde nodig is?
    Misschien is diversiteit wel belangrijk voor het voortbestaan van alle levende wezens op aarde?
    Zou het kunnen zijn dat wanneer mensen zo divers mogelijk zijn de kans groter is dat er waardevolle ontdekkingen worden gedaan door de ene cultuur en antwoord geven op de vragen van een andere cultuur?
    En dat die ontdekking nooit hadden kunnen worden gedaan als er alleen maar een “grijze” cultuur zou bestaan?
    En dat die ontdekkingen en fysieke verschillen tussen mensen de kans groter maakt dat de mensheid blijft bestaan?

    Ik denk dat het erg is wanneer we uit sterven omdat ons anders zijn dan de rest waardevol is.
    Zoals de kennis die sommige Indo’s over geneeskrachtige planten hadden waardevol was voor niet-Indo’s in de Japanse kampen.

    • Erik says:

      Ben het wel met je eerste stukje eens. Ik vind het geen probleem als mensen van verschillende rassen en culturen een relatie krijgen, who cares? Als ze maar happy zijn, maar dat er verschil is in cultuur en als mensen ervoor kiezen om iemand binnen hun eigen cultuur, geloof, ras, etc te kiezen dan moet dat ook geen probleem zijn. Ieder zijn eigen smaak toch? Wat een beetje politiek-correct is geworden is dat je tegenwoordig niet meer schijnt te mogen zeggen dat je voorkeur uitgaat voor een partner binnen je eigen groep omdat je dan vooroordelen of racistisch zou zijn. Maar is dat wel politiek correct? Neigt dat zelf niet juist naar racisme toe omdat je juist oordeeld dat mensen niet aangetrokken mogen worden tot iemand uit hun eigen cultuur al dan niet om samen hun cultuur aan hun kinderen door te geven?
      Een melting pot (multi-culturele samenleving) is een illusie, een ideaal wat nooit bereikt kan worden omdat het in de aard van de mens zit om zich te onderscheiden en zich af te zetten tegen de massa.

  13. ITALIAINDO says:

    Ja lui, we sterven uit. Waarom? Niet in elkaar geïnteresseerd en niet seksueel op elkaar gericht. Deze indo3 van zestig (kan? ja kan, ibu met zeilboot in 1896 terug naar golland ja)
    Woon lekker in italia en spreek italiaans. Hier wonen nog engere donkere types en ook nog bruiner dan ik. Vragen mij nooit waar kom jij vandaan. Om als indo niet als allochtoon beschouwd te worden moet je naar buitenland gaan. Adoe , sneeuwt hier, hoop sereh in tuin niet bevriest.

    • Ed Vos says:

      Wat krijg je wanneer je een worm kruist met een egel. Antwoord een rol prikkeldraad.

      Waarom zijn mensen bang voor het uitsterven van een “soort”. Waarom moet blank blank blijven, en bruin bruin. Zijn creolen, mulatten, latino’s een ander soort mens? Of is men bang dat er bepaalde gebruiken (noem het maar cultuur)zullen verdwijnen? Daarvoor hoeft niemand bang te zijn.

      Zouden de oude Egyptenaren ook bang zijn dat hun soort zou uitsterven, of de Atlanten(?) uit Atlantis? Duizenden jaren later spreekt men nog van hen. Wat dat betreft zijn zij onsterfelijk geworden. Historie en historisch geworden.

      In Italie zoals hier wordt genoemd, maar duidelijker in de VS is vrijwel iedereen mixed. Op de eerste plaats is iedereen daar Amerikaan. Dat personen die hun asal usul in Nederland hebben of mijn part Surabaya elkaar opzoeken, dat is normaal. Dat doen de “allochtonen” (wat een vreselijk woord vind ik dat nu) in Nederland ook.

      Ik zou haast zeggen: durf te leven (of te sterven) ;-).

      En tenslotte: wanneer indo een “kruising” is tussen een blanke raszuivere westerling (zijn die altijd blank?)en een Indonesier (aziatisch ras?), dan zie ik niet in waarom indo’s bang zijn dat zij zullen uitsterven.

      (Ik krijg straks nog het gevoel dat ik het proza spreek van Josef Mengele.)

      Hun gebruiken (hun cultuur) zullen (zal) wellicht anders zijn. En hoe je hun cultuur ook noemt, daarover kun je discussieren, maar die hoeft niet per se indisch te zijn.

      • Erik says:

        Heel erg politiek correct allemaal maar discriminatie en segregatie is gewoon een feit dat bij “de mens” hoort. Amerika iedereen Amerikaan? Kom op zeg..als er ergens segregatie plaatsvindt is het in Amerika. East Los Angeles, Harlem New York, zijn de bekendste voorbeelden met concentraties gekleurde Amerikanen die een woning krijgen toegewezen en waar veel nieuwe immigranten terecht komen. De sociale omstandigheden ontbreken daar, om het maar zacht uit te drukken. Nog maar te zwijgen over de toestand betreft werkeloosheid, armoede en discriminatie voor de bewoners in een van de 301 “Indian Reservations”. We hebben het over het land dat in 1964 pas begon diverse wetten (zgn Jim Crow laws)betreft segregatie, een paar jaar later mocht je als afro-amerikaans blij zijn dat je voorin een bus mocht zitten in staten als Alabama,Georgia en Mississippi. En wie herinnert zich niet het beeld van New Orleans, Louisiana, na de orkaan Katrina een aantal jaar geleden. Die mensen hebben nu grotendeels nog geen onderkomen of vergoeding gehad van de staat, dat moest eens in Beverly Hills of The Hamptons gebeuren.

        Mijn familie heeft tientalle jaren in de VS gewoond. Mijn tante werkte als serveerster en er waren klanten die weigerde door haar geholpen te worden omdat ze dachten dat “she is a stinking Indian” van het lokale Indianen reservaat omdat ze getint is en lang zwart krullend haar in een vlecht droeg. Mijn oom kreeg alleen baantjes als monteur etc omdat ze dachten dat hij een “spick” (scheldnaam voor Mexicanen) was. Eind jaren ’90 zijn ze toch mooi terug gekomen naar Nederland.

        Als er ergens segregatie..ben ik het eindelijk eens met wat ze altijd zelf noemen: “America number one,baby!”
        Italië geen discriminatie? Vernam juist dat daar het aantal gewelddelicten tegen immigranten toenam.
        http://www.italie.nl/Zigeuners+gediscrimineerd/43067/p1527/default.html
        http://italie.blog.nl/human-interest/2010/01/05/voor-een-zwarte-in-italie-is-racisme-dagelijkse-kost

        In Nederland is het dus nog zo gek niet, Nederlanders klagen misschien weleens, maar overwegend is het hier prima geregeld.

        • Peter van den Broek says:

          Ik vind dat laatste een typisch staaltje van Nederlandse zelfgenoegzaamheid wat vaak door buitenlanders wordt aangezien als arrogantie. Dat op de borst kloppen vind ik toch wel misplaatst en daarbij wordt bewust vergeten dat bvb Vincent van Gogh en daar bedoel ik niet de schilder mee of dat Pim Fortuyn gewoon werden doodgemaakt. Dat is ook Nederland en de multicult samenleving.

          En die opmerking over Italie is dus ook maar over horen zeggen . Alhoewel ik in ZuidItalie woon is het daar op wat uitzonderingen na, maar die worden vnl door de Camorra of Ndranghetta voor politieke doeleinden uitgelokt, even goed geregeld als in Nederland. Erik moet zich toch wat beter orienteren en niet onkritisch de verhalen van anderen voor goedschiks aannemen.
          Waar is de kritische geest gebleven

          • H. Lapré says:

            Erik heeft al vaker blijk gegeven dat hij er weinig tahu van heeft gegeten.
            Ook dat voortdurend afgeven op indo’s omdat zij niet doen wat hij van ze verwacht maakt van hem nog geen betere indo laatstaan indische.

          • Erik says:

            @Lapre: jahoor, en jij komt altijd met argumenten?Weet wel wie je bent, als je zo geobsedeerd bent door mij moet je me gewoon prive ff mailen, kunnen we afspraken..kan ik hard lachen.

    • Peter van den Broek says:

      Komisch , ik woon ook in Italie, Indo2 van 57 en spreek wat Italiaans, maar wel vloeiend Duits, Engels en Frans. Ze vragen me altijd waar ik vandaan kom, ik ben wel bruiner dan de gemiddelde Italiaan, ik leg hun dan geduldig uit Indonesie-Nederland-Zwitserland en nu Italie. Halverwege is de Italiaan al de weg kwijt en vraagt hoe het weer in Thailand is. Ik loop er wel altijd wel netjes bij, netter als de Italiaan, ook met jasje,manchetknopen en dasje als het 40°C is, gewoon even die Italiaantje stangen. Ik ben eraan gewend geraakt, ik heb er geen probleem mee voor autochtoon uitgemaakt te worden en het klinkt ook interessant.

      In Nederland werd ik nooit gevraagd waar ik vandaan kom, misschien waren ze bang dat ik ze loodrecht de grond afzeik en daar hebben ze gelijk in. je kan iemand op grond van zijn houding en spraak toch obeoordelen waar hij vandaan komt? Om dan toch nog te vragen waar hij vanddan komt lijkt mij tolol ten top

Leave a Reply