'Seven days of fun' – opening 2e PMI

Pasar malams als tastbaar bewijs voor band Nederland – Indonesië

De tweede Pasar Malam Indonesia op het Malieveld in Den Haag is vrijdag 1 april 2011 van start gegaan. Voor de openingsceremonie waren Nederlandse prominenten aanwezig, zoals oud-minister van Buitenlandse Zaken Ben Bot en oud-staatssecretaris van Defensie Willem van Ekelen waren, maar ook Indonesische prominenten: voormalig ambassadeur Yusuf Habibie en waarnemend ambassadeur Umar Hadi. De ceremonie ademde een sfeer uit van gedeelde hoop op een nieuwe toekomst voor de relatie tussen Nederland en Indonesië.

pasar malam indonesia 2011 (c) Kirsten Vos/ Indisch3.0

Vandaag gaan we met redacteuren en freelancers een eerste bezoek plegen, later deze week gaan we dat nog eens over doen met fans van onze Facebook-pagina, die met ons meegaan als gasten van de ambassade. En het zal ontzettend gezellig worden. Een eerste observatie tijdens de opening vrijdag leerde dat de PMI dit jaar groter en ruimer van opzet is dan in 2010. De benauwde, kleine “straatjes” tussen de standjes in zijn nu prettig ruime wandelpaden, al zullen die op drukke dagen, zoals vandaag, nog steeds flink gevuld zijn. Het discussieprogramma Indonesia Today, dat Umar Hadi eerder aankondigde is duidelijk een inhoudelijke vernieuwing ten opzichte van het vorig jaar overwegend muzikale programma. En de foodcourt is een stuk groter en comfortabeler opgezet.

De Pasar Malam Indonesia staat garant voor “seven days of fun”, vertelde de heer Hadi in zijn openingsspeech, die overwegend in het teken stond van een nieuw tijdperk in de verhoudingen tussen Nederland en Indonesië. Umar Hadi benadrukte verder de inspirerende rol die oud-ambassadeur Habibie ingenomen had in het organiseren van dit evenement dat “the biggest promotional event that any Indonesian embassy has ever organized in the world.” Die “‘seven days of fun” zijn gevuld met optredens van 63 artiesten en entertainers, eten van 27 restaurants en aanbiedingen van meer dan 40 standhouders, varierend van batik-handelaren tot vertegenwoordigers van steden als Bandung en Jakarta of van regio zoals Noord-Sulawesi.

Als Indisch 3.0 zijn we blij met de komst van deze tweede pasar malam in Den Haag heeft. Hoe meer aandacht voor de Indische en Indonesische cultuur in Nederland en Den Haag, hoe beter. Ik zie bovendien wat de ambassade doet om de banden tussen de Nederlandse, Indische en Indonesische gemeenschappen aan te halen. Ik geloof dat we op die manier wel eens zouden kunnen bereiken wat politiek zo lastig is: het helen van de wonden uit het verleden. Maar ik hou één zorg over, die bevestigd werd door een uitspraak van eregast Willem van Ekelen, afgelopen vrijdag tijdens de opening: de verwarring over deze pasar malam.

Meneer en mevrouw Van Ekelen op de PMI 2011

De heer Van Ekelen, oud-staatssecretaris van Defensie, heeft als eerste Nederlandse staatsman in 1981 een bezoek gebracht aan Indonesië en daarmee een belangrijke stap gezet in het verbeteren van de verhoudingen tussen Nederland en Indonesië. Daarnaast heeft hij, samen met zijn vrouw, recent het initiatief genomen om een Indonesia-Nederland stichting op te richten, gesteund door politieke kopstukken als Ben Bot en Alexander Rinnooy Kan. Om die reden had de Indonesische ambassade het echtpaar Van Ekelen gevraagd vrijdag de opening te verzorgen: mevrouw Van Ekelen opende, met het doorknippen van het lint, de PMI, later gevolgd door haar echtgenoot, die dit met een slag op de gong deed.

In zijn speech, waarin Van Ekelen uitdrukte wat een eer hij het vond om deze openingshandeling te mogen doen, vertelde hij dat de pasar malam lange tijd de enige verbinding was tussen Nederland en Indonesië. Dat is absoluut een feit. Alleen, zijn opmerking zou gezien kunnen worden als verwarrend. De afgelopen 50+ jaar was het namelijk de Pasar Malam Besar in mei, nu Tong-Tong Fair geheten, die het gezicht van deze verbinding vormde.

Natuurlijk kan je wat Willem van Ekelen zei, zien als verwijzing naar het algemene fenomeen van pasar malam, waar niemand het alleenrecht op heeft. Maar de oud-staatsman bevestigde in elk geval dat de verwarring over twee Pasar Malams op het Malieveld in Den Haag nog steeds bestaat. Wat vind jij – wat kunnen Indische fora zoals Indisch3.0 doen om die verwarring op te heffen?

50 gedachten over “'Seven days of fun' – opening 2e PMI”

  1. “Natuurlijk kan je wat Willem van Ekelen zei, zien als verwijzing naar het algemene fenomeen van pasar malam, waar niemand het alleenrecht op heeft. Maar de oud-staatsman bevestigde in elk geval dat de verwarring over twee Pasar Malams op het Malieveld in Den Haag nog steeds bestaat. Wat vind jij – wat kunnen Indische fora zoals Indisch3.0 doen om die verwarring op te heffen?”

    Door geen breed uitgemete berichtgeving van Indonesische evenementen op een “Indische” website te plaatsen. Bezoekers van deze pagina die niet zo wel bekend zijn met de geschiedenis zullen er vanuit gaan dat Indonesisch en Indisch hetzelfde zijn.

    Persoonlijk ben ik van mening dat de Indische support uit zou moeten gaan naar de Pasar Malam Besar (Tong2 Fair). Gezien het feit dat de PMI een grote concurrent is en de PMB uiteraard een Indische organisatie is.

    Verder zal de verwarring veroorzaakt worden omdat het op dezelfde locatie, rond dezelfde periode en zelfde uiterlijke vertoon heeft als de PMB.

    1. Ik vind het, met alle respect, een vreemde discussie over de rol van Indisch3.0. Indisch3.0 profileert zich als website met informatie “die in het bijzonder relevant zijn voor jongeren met een Indische achtergrond.” Als de redactie van deze site het relevant vindt dan maken ze deze keuze toch zeker zelf. Ongeacht het commentaar van deez of gene….

      Daarbij de naamswijziging van Nederlands-Indië naar Indonesië verandert niets aan de historische banden die in de ‘bloedlijn’ bestaan met het land. De Indo, Indische Nederlander of welke naam je ook prefereert heeft onvermijdelijk een relatie met Indonesië als ook met Nederland. Dat geldt overigens niet alleen voor diegene hier in Nederland maar ook voor de velen die de ‘reis’ naar Nederland niet hebben gemaakt en hun leven hebben opgebouwd in Indonesië. En wat te denken van diegene die na Nederland over de wereld zijn uitgewaaierd.

      Zou een website die er is voor de derde en vierde generatie het niet juist tot haar taak mogen/moeten rekenen om de volledige context van de Indische ‘identiteit’ te belichten. Juist ook als het gaat om de ‘onwetendheid’ onder een belangrijk deel van de derde en vierde generatie waar het gaat om het verschil tussen de duiding Indonesisch en Indisch.

      Juist Indisch3.0 is een geschikt podium om mede duidelijkheid te verschaffen over deze verschillen en ook die van de PMI en TTF. Hoe? Door er vooral over te schrijven, dat is gemiddeld genomen waarom media zijn ontwikkeld: om te informeren!

      1. @Patrick:

        Ik vind het vreemd hoe jij reageert. Er werd een vraag gesteld, die ik notabene citeer, en daar gaf ik een antwoord op. Ik denk dat interactie ook belangrijk is voor een website.

        Uiteraard weet ik dat een Indo een verre bloedlijn met Indonesiers heeft, maar de Indo heeft zich in de loop der eeuwen gedifferentieerd van de huidige Indonesiers.

        En zoals ik eerder heb aangegeven hebben Indo’s ook Europese bloedlijnen, zoals de Nederlandse, Duitse etc. Moeten Indo’s dan ook de Kaasmarkt in Alkmaar bezoeken of de Oktoberfest in Frankfurt?

        Als je het interessant vindt moet je dat vooral doen. Ik heb in iedere geval geen band met Indonesie.

        1. @IndOw

          De judul van deze site is indisch3.0. Hele volksstammen en enkelingen zoals ik gaan er dan vanuit dat die titel verband houdt met Nederlands Indie. Al dan niet met inbegrip van Formosa of Malabar.

          Tegenoordig heb je een nieuwe geuzennaam cq benaming voor indo en dat is “eurasian”. Iedereen die zichzelf eurasian noemt, omdat hij bijvoorbeeld afstamt van een Griek en een Chinese, of niks met Indonesie heeft, heeft op Indisch3 toch niks te zoeken zou ik menen. Betul toch? Kok repot!

  2. Ik denk dat het dit jaar nog ietwat verwarrend zal zijn voor deze of gene, volgend jaar wordt de verwarring minder, en in volgende jaren totaal niet.

    De vraag is, voor wie is het verwarrend? De mensen kunnen toch lezen? Zolang Pasen en Pinksteren niet op dezelfde dag vallen zie ik voorzie ik geen problemen.

    Het idee om voortaan geen aandacht te schenken aan Indonesische evenementen en alleen support te verlenen aan de TTF ivm met concurruntenteverhoudingen, is te gek om los te lopen.Je kunt evengoed van de TTF organisatie verlangen totaal geen aandacht te schenken aan Indonesische zaken, omdat dat alleen maar zou leiden tot verwarring.

    Het is denken in tegenstellingingen en niet in verbindingen. Het is de klok terugdraaien naar de tijd dat inlanders geen lid mochten worden van het Indo-Europees Verbond, en dat mijnheer, was typisch indisch.

    1. De TTF heeft o.a. Indonesische invloeden dat klopt. Dat was in de tijd van Nederlands-Indië niet anders. Dat is een verschil met de PMI die zich puur als Indonesisch profileert.

      Als je de klok terugdraait kan je zoveel andere zaken er bij betrekken die tegenwoordig niet relevant zijn. Als je toch de klok terug wilt draaien stop dan eens bij het hoofdstuk de bersiap of recenter de moord op verschillende etnische groepen zoals de Chinezen, Molukkers etc. Is dat dan typisch Indonesisch? Tuurlijk niet. Vind dat soort statements echt waardeloos.

      Verder zie ik de band met Indonesië voor Indo’s net als de band met bijvoorbeeld Duitsland, omdat veel Indo’s ook Duits bloed hebben. Moet hier dan ook de Oktoberfesten gepromoot worden?

      1. Om te beginnen, ik heb ook Duits bloed door de aderen stromen. Bauer is de naam, asal usul Bamberg Bayern.

        In Nederland heb je personen met een bepaald achtergrond. Dat deze personen, of ze nu uit Indonesie komen, uit De Antillen, Marokko, China, of Suriname hun eigen cultureel- en of business festival willen organiseren is hun goed recht.
        Ze kunnen het ook onder 1 noemer brengen, in Tilburg heb je daarvoor het Festival Mundial

        Hetzelfde recht geldt uiteraard ook voor hen die zich Indisch noemen om festivals te organiseren, los van een overkoepelend multiculti-gedachte.

        Niets weerhoudt hen om alles te betrekken onder de noemer Indische cultuur: van Latijns-Amerikaans, Hawaiiaans. Ja zelfs Portugees, Spaans of Duits, omdat men daarmee de een of andere band heeft.

        Maar ik geef iedereen te kennen, zonder het Indonesisch element, van Sabang tot Merauke, zullen veel traditionele pasarmalam- en Indonesiegangers thuisblijven.

  3. Wil men met elkaar samen werken (en leven = er wonen veel Indonesiers in Nederland) dan moet men de verschillen en “tempo doeloe” toestanden niet te veel benadrukken.
    Men moet meer aandacht geven aan de gemeenschappelijke binding.
    Hoop dat de nieuwe generatie(Gen.3 en verder) alleen maar naar de toekomst willen kijken.

  4. Wat ik mij afvraag, en misschien kan iemand van Indisch 3.0 die vragen beantwoorden, is in hoeverre deze website (doelgroep, berichtgeving, missie etc) afgebakend is op het Indische?
    De naam Indisch 3.0 geeft mij de indruk dat de website zich bezig houdt met de (derde) Indische generatie.

    1. We richten ons in onze berichtgeving op evenementen en gebeurtenissen, groot en klein, die in het bijzonder relevant zijn voor jongeren met een Indische achtergrond. Zo hebben we onze focus ingevuld. Heb ik je vraag daarmee voldoende beantwoord?

      1. Als eerste wil ik melden dat ik het een erg goed initiatief vind en met veel plezier sommige artikelen lees.

        “die in het bijzonder relevant zijn voor jongeren met een Indische achtergrond.”

        Ik zie dus de direct relevantie met Indonesië niet.

  5. Met uitzondering van ‘IndOw’ is de consensus vooralsnog dat aandacht voor Indonesie past op een platform als dit. Maar, net zoals wij de PMI willen helpen, willen we dat ook doen voor de TTF. Dus het voorkomen van verwarring tussen deze twee pasars vinden we belangrijk.

    Als ik even terugkijk naar mijn vraag, wat zouden we daaraan kunnen doen, is het dan bv een idee om het in het vervolg te hebben over de Indonesische (april) en de Indische pasar (mei)? Is meteen een mooie reden om nog eens het verschil én de verwantschap uit te leggen tussen Indisch en Indonesisch.

    1. Omdat ik één van de weinige ben die dat hier uitgesproken heeft betekend het niet dat ik een uitzondering ben. In tegendeel zelfs. De meeste Indo’s die ik gesproken heb en die kennis hebben van de Indische cultuur, vinden dat het huidige Indonesië en Indonesiers een wereld van verschil is en vice versa.

      1. Werd geschreven :
        vinden dat het huidige Indonesië en Indonesiers een wereld van verschil is en vice versa.
        ================================
        Waarschijnlijk bedoelt je de huidige Indonesiers en Indische mensen.
        Als het zo is ,dan heb je gelijk.
        Er is een wereld van verschil , in cultuur , ethnische afkomst , taal , nationaliteit etc.
        Het weinige waar ze met elkaar gemeend hadden in Nederlands Oost Indie was ook duidelijk afgebakend door 3 factoren , ras , religie ,juridische status.

        Daarom ben ik blij dat de jongere generatie Indische mensen de Indonesiers en hun cultuur willen leren kennen en omhelzen , zonder naar het verleden te kijken.
        Het is voltooid verleden tijd.
        Een gepasseerd station.

  6. In Zwitserland is er een bloeiende vereniging: Verein Indonesia Schweiz. (www.v-i-s.ch) Als klapstuk: een (Indische) studiegenoot van mij, is jarenlang voorzitter geweest, nu (al op jaren) nog waarnemend secretaris. Maar ja, Zwitserland heeft dan ook geen verleden in Indonesië, en in Zwitserland zijn er behalve de ambassade zeer veel Indonesiërs werkzaam bij internationale organisaties.

    1. Boeiend! Dat wist ik niet. Wat ik wel weet, is dat de huidige waarnemend ambassadeur, Umar Hadi, in Zwitserland gezeten heeft. Is hij in het verleden betrokken geweest?

      1. Ik weet niets van de voorgeschiedenis van Umar Hadi. Ik ken alleen de naam van de huidige ambassadrice Mw. Lucia Rustam. Zij is vaak aanwezig bij de activiteiten van VIS.

  7. @Indow

    Het huidige indonesie en Indonesiers een wereld van verschil. Verklaar u nader.

    U houdt er wel een zeer enge betekenis op na van Indisch en Indische cultuur. Hetgeen inhoudt, vermoed ik, dat u zich slechts wilt richten tot nazaten van mensen die uit (in) Indie geboren zijn.

    Alsof Italianen zich allen Romeins noemen.

    Indisch is een periode uit de geschiedenis waarbij, daar in Indonesie ook een culturele vermenging plaatsvond.

    Ja, het gebruik van de benaming Indonesie was in die Nederlandse periode ten strengste verboden. Het zou de Nationalisten slechts op rare ideeen kunnen brengen.

    Die vermenging – het lijkt wel religieuze syncretisme – was o.a. bedoeld om de inlanders een handvat aan te reiken om tzt zelf eens iets te ondernemen, in alle vrijheid (Merdeka). Want dat was iets, dacht de totok, waartoe die inlander zonder begeleiding zelf niet toe in staat was.

    Op persoonlijk vlak, er werden daar ook mensen geboren Hollands/westers van constructie met een min of meer Indonesisch uiterlijk.

    In feite kun je heel Indonesie Indisch noemen, met dit verschil dat er uiteindelijk een naamsverandering plaatsvond.
    De productie van indo’s gaat nog steeds door en hield niet op na 29 december 1949 en de culturele vermenging gaat eveneens door op hun eigen wijze.

    Overigens, ben ik zelf in Indonesie geboren, de indische cultuur (vanuit nederlands optiek)is mij met de paplepel ingegoten, al zou ik dat willen ontkennen, zonder dat ik dat van de daken roep met de toevoeging, “trots dat ik indo ben”. En al zou ik de Indonesische nationaliteit bezitten, dan nog kan men mij nog Indisch noemen, dat is een feit, want 2 ouders in Indie geboren.

    Het is wel zo, dat wanneer u zich bezig gaat houden met de indo/indische gemeenschap en de geschiedenis, waarover gaat u dan vertellen?
    Mijn vader was een KNIL militair, en niet zo’n eentje die op de loop ging met achterlating van het militaire tenue wanneer de “vijand” in aantocht was.

    Wanneer u het wilt hebben over zwaarmoedige en depressieve verhalen, achterstelling, discriminatie en dergelijke van indo’s of indische mensen, en oude vermoeide koeien uit de sloot halen dan behoor ik tot de categorie personen die meteen denkt, hier moet ik niet zijn.

    Ik vind het een zeer goede ontwikkeling dat jonge mensen, fris van geest, en onbevlekt ontvangen, nu eens zich gaan interesseren voor dat land waar hun ouders vandaan komen, en zelfs de taal en de geschiedenis, en mogelijk ook de cultuur, willen bestuderen. Zaken waar veel ouders waarschijnlijk zelf niet eens geinteresseerd waren.

    Indien u uw Indische toekomst los wilt zien van Indonesie, en u uw schepen wilt verbranden, het rad opnieuw wilt uitvinden, silahkan, ik geef u de zegen.

    Astafighrullahal’adzim, wees een goede Nederlander, en houdt u zich vooral bezig met de Hollandse pot.

    Overigens luidt de subtitel van dit stuk: Pasar malams als tastbaar bewijs voor band Nederland – Indonesië.

    1. Hi Ed Vos,”Ik vind het een zeer goede ontwikkeling dat jonge mensen, fris van geest, en onbevlekt ontvangen, nu eens zich gaan interesseren voor dat land waar hun ouders vandaan komen, en zelfs de taal en de geschiedenis, en mogelijk ook de cultuur, willen bestuderen. Zaken waar veel ouders waarschijnlijk zelf niet eens geinteresseerd waren”

      Ja, maar voordat ze verder willen of kunnnen, moeten ze wel eerst bewust zijn van de voorgeschiedenis en etnische achtergrond van hun ouders of grootouders, voordat ze echt verder kunnnen…..dat natuurlijk zonder die dooie koeien uit de sloot te halen of daar in te blijven steken.

    2. Ik ben het eens met Surya Atmadja: “Waarschijnlijk bedoelt je de huidige Indonesiers en Indische mensen.
      Als het zo is ,dan heb je gelijk.
      Er is een wereld van verschil , in cultuur , ethnische afkomst , taal , nationaliteit etc”

      Ik vind daar niks engs aan. Het is gewoon een groot verschil. Ik heb zelf ook veel Indonesiers over dit onderwerp gesproken. Zij zien Indo’s vaak gewoon als Belandas. Vooral degene met een meer Westers dan Oosters uiterlijk.

      Italianen die zich allen Romeins noemen? Beetje vreemd voorbeeld. Een Koerd die in Turkije woont zou zich nooit een Turk noemen. Hoewel zij officieel in Turkije wonen, culturele en etnische overeenkomsten hebben. Uiteraard een andere situatie, maar je kan er wel een vergelijking op trekken.

      Ik vind het goed dat je in Indonesie interesseert, maar ik vind dat Indo’s duidelijk het verschil moeten weten. Ik vind het spijtig dat veel Indische jongeren met rood-witte vlaggen rondlopen. En als ik dan op een Indische webpagina veel berichtgeving lees over Indonesi(e)(sche activiteiten) dan vrees ik dat er toch verwarring ontstaat bij onze jeugdige Indische lezers.

      1. Indow: ” Zij zien Indo’s vaak gewoon als Belandas. Vooral degene met een meer Westers dan Oosters uiterlijk”
        Vaak zien Belanda’s of andere mensen de Indo’s als Indonesiers, vooral waneer ze bruin zijn of iets Aziatische hebben en getrokken ogen….
        Dat is niet iets nieuws. In de koloniale tijd kwam dat ook voor.
        In Suriname werden de Surinamers(Creolen)door de Javanen, vooral in de periode toen ze daar pas aankwamen, vaak als zwarte Hollanders gezien. De Creolen hadden in hun ogen een Hollandse mentaliteit.

        De Koerden kan je helemaal niet vergelijken met de Indo’s. Koerden zijn volgens mij geen mengelmoesje van Turks/Anatolische volkeren en Iraniers. Het is een apart volk net als de Armeniers dat zijn.
        De Koerden waren er eerder dan de Turken.

        De Indo’s behoren eigenlijk tot de archipel. Er is een verwantschap. Jij en andere zijn verbonden met de archipel, alle Indo’s hebben een Indonesische/Aziatische stammoeder. Dat moet je niet vergeten.

        ” Ik vind het spijtig dat veel Indische jongeren met rood-witte vlaggen rondlopen ”
        Lopen er echt veel Indische jongeren met rood-wit?

        Hmmm….of het is Indo melati of rood-wit…vind ik ook zo typisch…….
        Het heeft allemaal te maken met het uitzoeken en bepalen van waar je hoort of wie je bent of wilt zijn….ofzoiets.

  8. IndOw zei:“die in het bijzonder relevant zijn voor jongeren met een Indische achtergrond.” – Ik zie dus de direct relevantie met Indonesië niet.”

    Veel Indische jongeren zijn benieuwd naar het land van hun ouders, een ontwikkeling die Ed Vos bv ook signaleert. Sommigen willen ook de taal leren, het Bahasa Indonesia. Zij voelen wel de gevoeligheid die het land voor hun (groot-)ouders heeft, of kennen de (pijnlijke) verhalen, maar: ze willen het zelf gaan bekijken. Ze willen nu zelf zien waar hun familie(s) vandaan komen.

    En dat, het zelf willen bekijken en ontdekken, is een vorm van bewustwording en persoonlijke groei(of je nou jong of oud bent). Voor het blijven bestaan van een breed gedeeld ‘Indisch gevoel’ is dat zelfs een onmisbare vorm van bewustwording. Een enkeling vertrekt zelfs permanent naar Indonesie. Dat is de relevantie.

    Wat wij als platform de aandacht waard vinden, is wat voor jongeren relevant is in het ontdekken, verkennen en verdiepen van hun Indische gevoel. We merken dat Indonesië voor velen (zeker, niet voor allen) daar een belangrijke rol in speelt.

    Overigens geldt de vernieuwde interesse voor Indonesië niet alleen voor jongeren. Stichting Pelita, ooit opgericht om de repatrianten in Nederland te helpen hun weg te vinden, heeft sinds een paar jaar een remigratiedienst. Blijkbaar zijn er ook ouderen die terug wil naar het huidige Indonesië.

    Dat er meer Indische mensen in Nederland zijn, die de band tussen Indisch en Indonesisch niet (willen) zien, is geen verrassing. In de Indische gemeenschap is nergens overeenstemming over, of het nou gaat over hoe je gado2 maakt of wat Indisch is.

    Dat mensen Indisch en Indonesisch door elkaar halen, is ook niets nieuws. Dat was zo in de jaren ’50 en is zo anno 2011. Daarom juist zijn we deze discussie begonnen, over de vraag of jullie als gemeenschap ideeën hebben over wat we kunnen doen om de bestaande verwarring over de pasars te ontrafelen – zonder partij te kiezen.

    Mijn voorstel, om de april-pasar de Indonesische te noemen en de mei-pasar de Indische, lijkt me nog steeds een prima oplossing. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken.

    De PMI een concurrent noemen voor de TTF – zoals IndOw doet – is overigens een belediging voor de TTF. De Indonesische pasar is gericht op de promotie van Indonesië (zakelijk en toerisme), de TTF op het presenteren van de Indische cultuur in Nederland.

    De veelgehoorde kritiek,dat de TTF de herkenbare naam Pasar Malam Besar heeft losgelaten en standhouders ontvangt die niets te maken hebben met de Indische cultuur, is om zakelijke redenen begrijpelijk en nemen we, omwille van het voorbestaan van de TTF, maar voor lief.

    1. Wij verschillen daar in duidelijk van mening.

      Over de concurrentiepositie van de PMI ten opzichte van de TTF is het niet mijn persoonlijke mening, maar ook die van de organisatie van de TTF. Zie artikel:

      Bezoekersaantal Tong Tong Fair weer gedaald
      De 52e Tong Tong Fair in Den Haag heeft opnieuw minder bezoekers getrokken dan het jaar ervoor.
      Het festival op het Malieveld trok dit jaar 92.000 bezoekers. Vorig jaar waren dat er 108.000. Dat was ook al een stuk minder dan de 133.000 bezoekers in het jubileumjaar 2008, toen het festival nog Pasar Malam Besar heette.

      Volgens de organisatie van het festival is de daling vooral te verklaren door concurrentie van de Pasar Malam Indonesia die begin april door de ambassade van Indonesië op het Malieveld werd georganiseerd.

      Bron: http://www.haagspoppodium.nl/index.php?middle=nieuws/nieuws_detail&sid=10989

      1. Ik kan me voorstellen, en begrijp, dat voor de organisatie van TTF de PMI gevoelig ligt. Ik denk ook, net als Ed Vos (en nee, die is geen familie), dat dat gewoon met verwarring te maken heeft en tijdelijk is: én een andere naam (TTF) en een pasar die eerder is met hetzelfde uiterlijk. Maar verwarring is niet hetzelfde als concurrentie.

        1. Ik kan me best voorstellen dat TTF de PMI als concurrent ziet.
          Veel van de trouwe bezoekers van PMB gaan nu ook richting PMI kijken.
          Voor de jongere generatie Nederlanders( niet Indisch) is PMI mss interesanter dan de oude tempo doeloe achtige sfeer van PMB.
          De keuze om de naam te veranderen en niet Indisch of Indonesisch standhouders toe te laten was mijn inziens een verkeerde keuze geweest.
          Door al die “vreemde” bijdrage voel ik zelf minder senang om naar de PMB-TTF te gaan.

  9. Zojuist had ik de opening gezien die jullie hadden gefilmd met de meneer met zijn eeuwige American colgate smile Umar Hadi.

    Wat mij opviel was dat hij claimt dat 10% van de Nederlandse bevolking (1,5 miljoen mensen) een band met Indonesië hebben. Hij noemt het woord ‘Indo’ (engels: Indo-European) of Nederlands-Indië geen enkele keer.

    Sterker nog hij refereert naar Indisch 3.0 als: “a web based platform for the young generation of DUTCH with INDONESIAN heritage to reconnect with their roots.”

    Vrij vertaald ziet hij Indisch 3.0 als Nederlanders/ Belandas met Indonesische roots. Heel vreemd.

    1. Uit het venijn in je woordkeuze, Indow, leid ik af dat de PMI je behoorlijk dwars zit. Het lijkt zelfs wel persoonlijk. Bovendien verzet je je hevig tegen de Indonesische invloeden in het Indische. Dat is jouw goed recht, maar kleurt je observaties behoorlijk: want wat Umar Hadi heeft gezegd is niet onwaar.

    2. Niet zo vreemd hoor! Zelfs in de NRC heb ik meerdere malen de Indische Nederlanders als Indonesiërs opgemerkt. In de Mikrogids waren wij Indiërs, waarschijnlijk te veel naar Bollywood gekeken. In sommige gemeentecomputers ligt mijn geboorteplaats in Indonesië terwijl ik toch in Nederlands-Indië ben geboren. Soeda, laat maar. Maar de Indo’s draaien toch ook erg in hun eigen kringetje rond? Overal complotten zien, altijd gediscrimineerd worden, alleen maar lekker eten (maar dat is dan ook erg lekker!). Zelf ben ik in Nederland geweldig ontvangen. Maar dat was dan ook in Zeeland, waar op dat moment de Indo een uitzondering was. Maar bij de Indische kennissen in Den Haag: integratie mocht, assimilatie was een doodzonde. En mijn trouwen met een Zeeuws meisje was daar ook niet in goede aarde gevallen. Kop op jongens (en meisjes)!

  10. Sampai Jumpa Tahun Depan
    Aldus KUAI Bpk Umar Hadi bij de laatste dag van PMI.
    Er kwamen meer dan 30.000 bezoekers en gezien de animo van de bezoekers en de uitbreiding van bijna 2 x groter dan PMI 2010 zal het een jaarlijks terugkerende evenement worden .
    Er werd zaken gedaan /order geplaats voor 1.2 miljoen US dolar en plaatselijk voor 369.000 euro verkocht.
    Bijna alle te koop aangeboden artikelen werden verkocht, de introductie van Forum Indonesia Today , diverse ministeries, stadsgemeenten hadden bijgedragen aan het succes van de PMI.
    De deelnemers hadden bereid verklaard om volgend jaar mee te doen aan de volgende PMI.
    Bron : Rilis Milis KBRI

    1. Ja, een belanda, of liever een totok, is een indo die in de loop der eeuwen (???) zich verder heeft gedifferentieerd van de huidige Indonesiers.

      Zo asin heb ik het nog nooit gegeten 😉

      1. Een indo die in de loop der eeuwen zich verder heeft gedifferentieerd van de huidige Indonesiers????

        Klinkt als een indo die zich verder “geisoleerd” heeft van een deel van zijn afkomst en nu met oogkleppen op verder gaat. Waarom noem je jezelf dan Indo?

        Ik voel me juist als Indo verrijkt door hechte banden met Nederland EN Indonesia…

        1. Of zijn we nog aan het janken dat het huidige Indonesia niet meer Nederlands-Indie is en dat daarom geen band meer is.

          Kom op zeg, daar hebben wij als 3e generatie helemaal geen boodschap aan!

          Ik vind het juist goed dat wij als 3e en zelfs al de 4e generatie terug gaan naar de roots.

          De bruggen die vroeger aanvankelijk werden ‘verbrand’ worden tegenwoordig weer (digitaal) opgebouwd…

          1. @Ray

            Jij mag jou mening hebben en daar heb ik ook geen problemen mee. Ik geef alleen mijn mening als ‘een’ Indo, maar niet voor ‘de’ Indo’s.

            Tuurlijk erken ik de bloedlijn van eeuwen geleden. Net zoals ik de Duitse bloedlijn erken. Moet ik dan ook de banden met Duitsland aanhalen? Moet ik dan ook bij de ambassade op bezoek gaan? Er zijn misschien mensen die dat interessant vinden. Die moeten dat ook vooral doen. Maar ik heb daar verder geen band mee net zo min als ik met Indonesie(rs) een band heb.

            Indonesiers zijn in mijn beleving ook anders dan Indo’s. O.a. op het gebied van taal, cultuur, eten, religie etc. Ik weet ook uit ervaring van mij en anderen dat Indonesiers de (lichte) Indo’s ook als “Belanda’s” beschouwen en kijken vaak minachtend neer op de Indo.

            Verder vind ik het “gejank” oneerbiedig in de richting van de Indische ouderen. Het gejank dat voortkomt uit een verschrikkelijke periode nog geen 60 jaar geleden. Huis en haard verlaten omdat de Indonesiers geen Indo’s (blanken) tolereerde in HUN Indonesie.

            Nogmaals heb ik geen haat richting Indonesie(rs), maar ik heb er ook geen band mee.

        2. Volgens mij was het vice versa het gevoel wederzijds. Indonesiers zagen Indo’s niet als hun broeders, maar als de Anjing Belanda.

          Gedurende de bersiap werden de in de hand gewerkt door de fel propagandistische radiouitzendingen van de zender “Radio Pemberontak” waarin openlijk werd opgeroepen tot “uitroeien van alle Belanda’s (Nederlanders) en alle Anjing Belanda’s (Nederlandse honden), waarmee de Indo’s werden bedoeld.

          Ik noem daarom ook met trots een Indo omdat ik dat ben. Dus geen Indonesier en geen Hollander. Zijn geen oogkleppen voor nodig, misschien historisch besef en respect voor onze (groot)ouders.

          1. @Indow: “Verder vind ik het “gejank” oneerbiedig in de richting van de Indische ouderen”

            Met “gejank” refereer ik niet naar de pijn en teleurstelling van onze (groot)ouders tijdens de bersiap periode, maar naar de teleurstelling van Indo’s vanwege het feit dat het huidige Indonesia niet meer Nederlands-Indie is en dat er daarom geen band meer is. Dat is echt tempo doelloos!
            Ik vind dat het nu tijd is om onze harten open te stellen voor Indonesia, aangezien we altijd neer hebben gekeken naar de “inlanders” (wat een ontzettend gruwelijk woord).

  11. @Ray

    “Ik vind dat het nu tijd is om onze harten open te stellen voor Indonesia, aangezien we altijd neer hebben gekeken naar de “inlanders” ”

    De tijden zijn inmiddels veranderd. Vroeger leefden men in tijden van apartheid. Tegenwoordig zijn er nog steeds genoeg volkeren die op elkaar neerkijken. Is dat een goede zaak? Nee natuurlijk niet! Maar ik wil daarmee zeggen dat je dat niet als reden kan aanvoeren om nu opeens extra sociaal op te gaan stellen. Als je kijkt naar wat de Indonesiers hebben uitgevroten en op wie zij allemaal neerkijken… Van de etnische zuiveringen op de Chinezen, Molukkers tot de mensen uit Papoea. Dit is van enkele jaren geleden.

    Dan kan je wel stellen dat onze voorouders lang geleden op hun neerkeken, maar zij kijken net zo hard neer op andere volkeren. Ik heb ook vaak genoeg gehoord en meegemaakt dat Indonesiers ook neerkijken op Indo’s.

    En misschien wordt er nog wel enigzins neergekeken op de Indonesiers die hier tegenwoordig in Nederland zijn, omdat het vaak jonge vrouwen betreft die voor het geld hier komen om een naieve man te trouwen. Kijk maar eens op een Pasar. Zie je regelmatig jonge Indonesische vrouwen met een oude man. Niet dat ik alle Indonesische dames over een kam wil scheren, maar dat beeld blijft bij veel mensen hangen.

    1. @Indow: ik ben het grotendeels met je eens over het bovenstaande. Neerkijken gebeurt helaas nu nog steeds overal.Arm en rijk etc.
      Zoals jij keur ik ook de onlusten die nu en enkele jaren geleden gebeurd zijn niet goed. Ik snap niet zozeer waarom de huidige politiek onze onlosmakelijk bloedconnectie met Indonesia beinvloedt. Een indo heeft een indonesische oermoeder/vader.
      Wat mij wel duidelijk is dat de ene indo er wel waarde aan hecht en de andere niet.
      Opvoeding is daarbij het belangrijkste. Ik ben van kleins af aan opgegroeit met de Indische, Indonesische en Nederlandse cultuur (vader indo, moeder menadonees). Ik ervaar de indische cultuur als een mix van beide (indische gerechten en benaming). Een nederlander zal een orang Indonesia niet direct begrijpen in zijn doen en laten, maar een Indo zal zich wellicht erin herkennen (bijv. interesse in spirualiteit en voldoende andere voorbeelden op deze site). Ik denk dat herkenning op zich al een band schept…

  12. @IndOw, Ik snap je niet helemaal?
    Een Indo is ontstaan in koloniale Indonesië en niet ergens in Europa. Het Euraziatische is daar ontstaan en niet in de polder. Je maakt steeds vergelijking met je Duitse bloed,maar dat slaat(logisch nadenken) nergens op.
    Je doet net alsof bij de Indo’s het Indonesische(stammoeder of stammoeders) generaties is geleden, maar vaak is dat gewoon niet zo.
    Je beweert trots te zijn dat je Indo bent, maar probeert wel je roots (waar het is ontstaan en gevormd) weg te vegen……of op zo’n manier dat het eigenlijk geen enkele waarden heeft.
    Ook vergeet je hoe de Hollanders naar de Indo’s keken en hoe ze werden behandeld in de koloniale tijd,enz,enz.

    Aan het eten,cultuur, zelfs uiterlijk kenmerken,etc,etc, is er een verwantschap of band te zien….
    Boeboer(pap) katjang idjo of ketan item, tempeh,etc,etc…is bij veel Indo’s toch ook niet vreemd.

    1. Ik begrijp uit het verhaal van Indow dat zijn (groot)ouders geen positieve band heeft met Indonesia (bersiap periode).
      Dit, in combinatie met de huidige onlusten, heeft denk ik zijn houding tov het huidige Indonesia beinvloedt. Ik begrijp zijn standpund en daarom lijkt me deze discussie ook zinloos.

      Mijn familie heeft Indonesia nooit de rug gekeerd, met als gevolg dat mijn Indische opa en oma in 1990 naar Menado terug is gekeerd. Mijn opa vond het hier in Nederland te “koud” en miste de warmte van het land en de mensen.
      Ik hoop echter ook ooit oud te worden in het paradijs..

      1. @Ray “(groot)ouders geen positieve band heeft met Indonesia (bersiap periode).
        Dit, in combinatie met de huidige onlusten, heeft denk ik zijn houding tov het huidige Indonesia beinvloedt. Ik begrijp zijn standpunt”

        Ik begrijp zijn standpunt niet……Ik krijg bijna een gevoel van een neo-koloniale tussen wal en schip Indo mentaliteit waneer ik zijn reacties lees.
        Bijna iedereen uit de koloniale periode heeft wat meegemaakt, tijdens en na de oorlog.Het ligt echt niet zo simpel of zwart-wit in elkaar dan hij denkt.
        Hij vergeet ook nog de Nederlanders.

        Ray”Mijn familie heeft Indonesia nooit de rug gekeerd, met als gevolg dat mijn Indische opa en oma in 1990 naar Menado”

        Dat heeft vooral(denk ik) te maken met de afkomst van jouw familie(Menado)Ik denk ook dat jouw vermenging of afkomst anders is dan IndOw….dus dat is iets anders.

    2. @Noordin

      Er is een verschil tussen mij niet begrijpen of niet willen begrijpen. Ik snap als je een hechte band met Indonesie hebt op de een of andere manier dat mijn reacties enigzins tegen je principes in gaan. Maar goed ik zal mij nader proberen te verklaren aan de hand van je vragen.

      “Een Indo is ontstaan in koloniale Indonesië en niet ergens in Europa. Het Euraziatische is daar ontstaan en niet in de polder. Je maakt steeds vergelijking met je Duitse bloed,maar dat slaat(logisch nadenken) nergens op”

      Logisch nadenken… De Indo is inderdaad in Nederlands-Indie ontstaan, maar hoe is hij daar ontstaan?? Door de Europeanen. Zonder Europeanen geen Indo. Zonder (bijvoorbeeld) de Duitsers geen Indo. Daarom is je Europese bloedband net zo belangrijk als je Aziatische. Zoals je zelf zegt: “Euraziatische”.

      Formule: 1 Aziaat x 1 Europeaan = Euraziaat.

      Ik begrijp omdat wij nu in Nederland leven je denkt dat de Aziatische kant belangrijker is omdat dat jou onderscheid van de Nederlanders hier. Maar logisch nadenkend is dat niet zo en wegen beide kanten even zwaar.

      “Je beweert trots te zijn dat je Indo bent, maar probeert wel je roots (waar het is ontstaan en gevormd) weg te vegen……of op zo’n manier dat het eigenlijk geen enkele waarden heeft”

      Ik ben zeker trots op het feit dat ik een Indo ben en dat zijn mijn roots. Ik erken de Indonesische en Europese bloedlijnen dus ik veeg helemaal niets weg.

      “Ook vergeet je hoe de Hollanders naar de Indo’s keken en hoe ze werden behandeld in de koloniale tijd,enz,enz.”

      Wat is dat voor loze opmerking?

      “Aan het eten,cultuur, zelfs uiterlijk kenmerken,etc,etc, is er een verwantschap of band te zien….
      Boeboer(pap) katjang idjo of ketan item, tempeh,etc,etc…is bij veel Indo’s toch ook niet vreemd.”

      Dan heb jij nooit echt authentiek Indonesisch eten gehad. De ingredienten in veel gerechten zijn toch net anders. Misschien zijn de namen wel gelijk (hoewel je het Indisch geschreven hebt, want in het Indonesisch spel je het ook al anders), maar de smaak niet.

      1. @Indow”Dan heb jij nooit echt authentiek Indonesisch eten gehad. De ingredienten in veel gerechten zijn toch net anders. Misschien zijn de namen wel gelijk (hoewel je het Indisch geschreven hebt, want in het Indonesisch spel je het ook al anders), maar de smaak niet”

        Let wel, ik zeg helemaal niet dat het eten exact hetzelfde is als het Indonesische, maar tempeh is tempeh, boeboer of bubur is gewoon boeboer, boeboer ketan item blijft gewoon ketan item…..En dat komt niet uit de polder.
        Authentiek Moluks eten is ook niet hetzelfde als het Javaanse.Het eten uit West-Java smaakt ook heel anders dan van het Oosten,enz,enz.
        Ik had wel over een verwantschap.

        “Ik begrijp omdat wij nu in Nederland leven je denkt dat de Aziatische kant belangrijker is omdat dat jou onderscheid van de Nederlanders hier. Maar logisch nadenkend is dat niet zo en wegen beide kanten even zwaar”

        Serieus…IndOw, wat een onzin.
        Hoe kom je erbij dat ik denk dat het Aziatisch belangrijker is, of een onderscheid wil maken?
        Jij begrijpt echt niet waarom ik reageer.

        “Wat is dat voor loze opmerking?”

        Hmmmm…..Niet alleen de Indonesiërs keken neer op de Indo’s, ook de Europeanen deden dat. Vandaar die situatie en mentaliteit.
        Indo’s werden ook niet goed behandeld door de Europeanen/Nederlanders. Die hele ‘armzalige’ toestand waar de Indo’s in koloniale tijd verkeerde is voor een groot deel(om het simpel te stellen)gekomen door de Hollanders.

        1. Let wel, ik zeg helemaal niet dat het eten exact hetzelfde is als het Indonesische”
          Ben blij dat je dat in iedere geval inziet. Tuurlijk heeft het verwantschap, maar toch is het anders. Bedoel bami heeft ook verwantschap met spaghetti, maar juist die paar ingredienten maken het onderscheid.

          “Hoe kom je erbij dat ik denk dat het Aziatisch belangrijker is, of een onderscheid wil maken?”

          Omdat jij de Europese verwantschap minder erkent dan de Aziatische. Jij vond het zelfs vreemd dat ik over (bijvoorbeeld) Duitse voorouders had.

          “Indo’s werden ook niet goed behandeld door de Europeanen/Nederlanders. Die hele ‘armzalige’ toestand waar de Indo’s in koloniale tijd verkeerde is voor een groot deel(om het simpel te stellen)gekomen door de Hollanders.”

          Dat hoef je mij niet uit te leggen, maar je probeert het onderwerp te verdraaien. Ik had het puur over de Indonesische/ Indische relatie en verhoudingen. Tuurlijk waren de Hollanders ook niet even aardig tegenover de Indo’s, maar door wie zitten wij op dit moment in dit kikkerlandje met z’n allen?

          1. @IndOw: ik vind de vergelijking bami en spaghetti wel erg ver van elkaar afstaan.Authentiek indische gerechten bestaan voornamelijk uit ingredienten die uit Indonesia komen.
            Om heel zwart wit te kijken kunnen we niet alleen de Indonesische nationalisten als reden geven waarom wij hier zijn. Onze grootouders hadden de keuze om te blijven en om het Indonesisch burgerschap te aanvaarden.Dit hebben destijds veel indo’s gedaan. Natuurlijk was dit geen gemakkelijke opgave. Mijn opa en oma hebben geprobeerd om tot 1965 in Indonesia te blijven, maar dit was niet makkelijk omdat zij de Nederlandse nationaliteit niet wilden afstaan. Dus KOZEN zij om naar Nederland te gaan. Hier aangekomen was er veel discriminatie.Als indo was je een blauwe, pinda of plopper. Ik ben zelf getint en ik weet dat Nederlanders mij wellicht zien als een allochtoon. Ik heb daar geen problemen mee, want ik weet waar ik vandaan kom en daar ben ik als Indo trots op!Btw..in Indonesia zijn ze momenteel helemaal gek op Indo’s…

          2. “Ben blij dat je dat in iedere geval inziet”

            Jij durft….hahaha….
            Ik gaf je al een voorbeeld van ketan item of katjang idjo, en gewoon gebakken tempeh,dat verschilt echt niet met de Javaan of wie dan ook. En zo kan ik doorgaan.
            Verschillen zijn er altijd, wat ik al eerder aangaf. Natuurlijk eten of kennen Indo’s normaal geen sagopap,kippeteentjes van de Javaan of een stukje hond,enz…..

            “Omdat jij de Europese verwantschap minder erkent dan de Aziatische. Jij vond het zelfs vreemd dat ik over (bijvoorbeeld) Duitse voorouders had”

            Hmmmm,dat is interessant….Hoe kom je erbij? Nee,echt?

            “maar je probeert het onderwerp te verdraaien. Ik had het puur over de Indonesische/ Indische relatie en verhoudingen”

            Nee,ik verdraai niks. Jij had het over historisch besef….dat er geen wezelijke band is met de Indonesiërs, dat ze de Indo’s niet als broeders zien,enz.

            “Hollanders ook niet even aardig tegenover de Indo’s, maar door wie zitten wij op dit moment in dit kikkerlandje met z’n allen?”

            Sinterklaas of was het zwarte Piet?

  13. @Ray
    Zal wel per individu verschillend wezen, maar ik denk dat de meerderheid niet die vrijwillige keuze had. Als iemand mijn familie had uitgeroeid of een pistool op mn hoofd zette dan zal ik er ook voor “kiezen” het land te verlaten.

    Ik heb naast de verhalen van familie ook de literatuur er op nageslagen:

    “Op 15 augustus 1945 capituleerde Japan. Twee dagen na de Japanse overgave riep Ir. Soekarno de onafhankelijkheid van Indonesië uit. Hierna volgde de strijd om de dekolonisatie en verzelfstandiging van Indonesië (de zgn. Bersiap-periode). Vanaf september 1945 tot in de vijftiger jaren werden veel mensen GEDWONGEN om het land te verlaten.

    Hoe veel hoofdletters je ook gebruikt, je kan mij niet wijs maken dat mensen vrijwillig er voor kiezen om hun huis en haard etc. verlaten. Waarom denk je dat de ouderen nog tot op de dag van vandaag heimwee hebben?

    Maar goed wij dwalen steeds verder van het onderwerp af. Ik denk dat ik mijn standpunt meer dan voldoende al onderbouwd heb.

    1. @IndOw: het zal inderdaad wel per individu schelen. Ik ontken ook niet dat in iedere Indische familie slachtoffers gevallen zijn. De overweging en tijdstip om weg te gaan uit Indonesia zal per familie/ individu anders zijn geweest…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.