“Warm zakendoen, dat is mijn stijl.”

Frangken Tuhumena (Roermond, 1965) is de zoon van een Molukse vader en een Duitse moeder. Hoewel hij een muzikale jeugd heeft gehad, heeft hij zijn sporen verdiend in de reisbranche. Als mede-eigenaar van het onlangs in de prijzen gevallen reisbureau 333TRAVEL, kan hij terugkijken op een degelijke dosis ervaring. Hij vertelt bevlogen over zijn visie op ondernemen in de keiharde reiswereld.

Familieband
‘Mijn opa en vader zijn in ’51 naar Nederland gekomen en opgevangen in de barakken in Roermond. Daar ben ik geboren. Toen ik een half jaar oud was, zijn mijn ouders verhuisd naar de Molukse wijk in Alphen aan de Rijn. Mijn moeder is een Duitse. Mijn vader was muzikant en had mijn moeder ontmoet tijdens een optreden in Duitsland. Naast mij, hebben mijn ouders nog drie kinderen gekregen. Ja, Danjil Tuhumena (bekend van The Voice of Holland, KV) is mijn jongste broer. Wij traden als familieband op. Toen al was hij de publiekstrekker.’

Frangken Tuhumena (333TRAVEL).

Frangken Tuhumena (333TRAVEL).

Doodstil
‘Ik heb de MAVO gedaan, daarna de MEAO. In de avonduren heb ik deelcertificaten HEAO gehaald en Bedrijfskunde gestudeerd. Op mijn 18e ben ik op mezelf gaan wonen en op mijn 19e begonnen, als boekhouder. Een half jaar lang hield ik dat vol. Elk dag was het zelfde. Op een dag keek ik om me heen. Het was doodstil. Iedereen was alleen maar met cijfers bezig. Ik dacht op dat moment: “Zo wil ik niet doodgaan!” en ben gaan solliciteren bij de ANWB, toen nog een tour operator, een organisatie die reizen inkocht en verkocht. Mijn taak was reizen te verkopen en de reisbescheiden in orde te maken.’

“Zo wil ik niet doodgaan, dacht ik.”

Stoelen inkopen

‘Na twee jaar hield de ANWB op met hun tour operator activiteiten en ik stapte over naar Bex reizen. Daar is het echt begonnen. Ik heb daar alle facetten doorgelopen in de reisbranche, daar heb ik een goede basis gekregen. Met die basis ging ik vervolgens aan de slag bij MartinAir, de luchtvaartmaatschappij. Dat was helemaal nieuw voor mij. Bij reisorganisaties doe je inkoop van stoelen, bij een airline moet je die stoelen verkopen. Daar heb ik geleerd hoe het werkt in de reiswereld: welke toestellen zet een maatschappij in op welke reizen? Welke machine op welke vlucht?’

Prijsbreker
‘De volgende stap in de richting van 333TRAVEL, was de oprichting van Fox vakanties, dat ik samen met de heren Neijenhuis en Broeke heb opgericht. Wij waren de eerste internetreisorganisatie en organiseerden groepsreizen. Wij waren een prijsbreker; wij verkochten als eerste een reis naar Thailand voor 1498 gulden, waar alles in zat. Die club is begonnen met nul euro en heeft nu een jaaromzet van 100 miljoen euro. Wat volgde, was een wat mindere periode in mijn carrière: ik heb kort voor Thomas Cooke gewerkt. Die organisatie en ik pasten niet bij elkaar, om een lang verhaal kort te houden.’

Frangken Tuhumena. Foto: Tabitha Lemon/ Indisch 3.0 2013.

Frangken Tuhumena. Foto: Tabitha Lemon/ Indisch 3.0 2013.

Tientjeswerk
De reiswereld is hard, vertelt Frangken. ‘Reisbureaus zitten in zwaar weer. Internet heeft een ongelooflijke impact gehad op de reisbranche: 60 – 70 % van de mensen boekt zijn reis inmiddels via internet. Nederland loopt daarin wel voor, in België zijn ze nog niet zo ver. Als je naar de Nederlandse markt kijkt is de concurrentie moordend.  Bedrijven als cheaptickets of TIX.nl verdienen uitsluitend aan de reserveringskosten.  Dat is dus tientjeswerk.’

“In de reisbranche in Nederland is de concurrentie moordend.”

Vernieuwen
Hij vervolgt: ‘Als je daarom wilt overleven zul je als bedrijf creatief moeten zijn en producten moeten kunnen aanbieden met verschillende doelgroepen.  Dus niet uitsluitend op prijs werken.  Daarbij moet je de nieuwe economie volgen en zul je continue moeten innoveren.  Om deze reden hebben wij vier reisconcepten bedacht waarmee we ons trachten te onderscheiden. Deze weg zijn we vier jaar geleden ingeslagen en lijkt  ons veel succes te brengen.  We hebben onlangs de ZOOVER award 2013 voor populairste aanbieder van verre reizen gewonnen,  en daar zijn we enorm trots op.’

 

Een lokale markt (pasar) in Indonesië. Foto: Tabitha Lemon.

Een lokale markt (pasar) in Indonesië. Foto: Tabitha Lemon.

Specialisatie op Azië
‘Vier jaar geleden ben ik hier begonnen, bij 333TRAVEL. Ik heb me ingekocht heb in het bedrijf. Als je kijkt naar de individuele verre reizen, dan zijn we momenteel marktleider in Nederland met in eerste instantie specialisatie op Azië. In Australië en Amerika zitten we in een groeimarkt.’ [lacht] Mag ik even reclame maken? Wij bieden vier concepten. Al vanaf 899 euro all-in kunnen wij je een reis naar Bali aanbieden, bijvoorbeeld, met onze bestsellers reizen. Maar je kan ook een exorbitant luxe reis boeken via 333TRENDY, waarbij een privéchauffeur je opwacht en je een privébutler hebt in je resort. Ga je liever de diepte in en wil je overnachten bij de lokale bevolking, of in een Shaolin-klooster? Dan hebben we 333PURE. En een combinatie van maatwerk en tickets bieden we in 333FLEXIBLE.’

“Ik sla niet met mijn vuist op tafel.”

Respect
‘De invloed van mijn roots op mijn werk? Die zijn groot. We doen veel Azië-reizen. Van mijn Molukse vader heb ik de Aziatische manier van zakendoen geleerd; warm, persoonlijk en indirect. Ik ga niet met mijn vuist op tafel slaan, ik behandel mensen met respect en ik lach veel met de mensen waarmee ik werk.  Daardoor gunnen mensen je veel meer. Daarbij realiseer ik elke dag waar ik vandaan kom en zal ik altijd met beide benen op de grond blijven staan. De warme manier van zakendoen is mijn persoonlijke succesfactor. En van mijn moeder heb ik het organiseren, doorzetten, nooit opgeven, blijven knallen. De Duitse degelijkheid, ja.’

Ga jij een reis boeken bij 333TRAVEL? Maak dan gebruik van de Fancard-deal en krijg je boekingskosten terug!