Wat heb jij over Indië en Indonesië geleerd op school?

Oproep: vul de enquête in en maak van een klacht een debat

Online magazine Indisch 3.0 onderzoekt het onderwijs over Indië en Indonesië. Tot en met 13 augustus a.s. kan iedereen de  enquête “Indonesië en Indië op school” invullen op de website van Indisch 3.0. In het bijzonder docenten en jongeren zijn uitgenodigd om mee te doen. Meedoen kost nog geen 7 minuten.

Mocht blijken dat in het onderwijs nog te weinig – genuanceerd – aandacht besteed wordt aan het koloniale verleden van Nederland, dan wil Indisch 3.0 docenten aanmoedigen hierover in debat te gaan met elkaar.

Koloniale verleden van Nederland

In Nederland zijn naar schatting 1,5 miljoen mensen met wortels in Indonesië. Het onderzoek “Indonesië en Indië op school” gaat over wat je op de basisschool en middelbare school leert over het koloniale verleden van Nederland, in het bijzonder in Indonesië. Aanleiding is in de eerste plaats de aanhoudende kritiek uit met name Indische kringen.

Te weinig kennis over je eigen achtergrond

Veel Indische Nederlanders vinden dat op school aan ‘hun’ geschiedenis te weinig aandacht besteed is. Indische ouders vertelden namelijk weinig tot niets aan hun kinderen over hun afkomst, want “We zijn nu in Nederland.” De duizenden repatriantenkinderen van de Indische Nederlanders wisten hierdoor weinig over wie ze waren, wat ze in Nederland deden en waarom ze eigenlijk uit Indië/ Indonesië waren vertrokken. En dat gold al helemaal voor de Nederlandse kinderen bij wie ze in de klas terecht kwamen.

Skeletten

Een tweede aanleiding is dat koloniale ‘skeletten’ met enige regelmaat uit de spreekwoordelijke kast vallen, om met een grote plof voor tumult te zorgen in de Nederlandse samenleving. Zo was daar “Rawagede” in 2011, de foto’s van geëxecuteerde Indonesiërs in 2012 en de weduwen van Zuid-Sulawesi in 2013.

Aangepaste vragenlijst voor docenten

Met “Indonesië en Indië op school” wil Indisch 3.0 achterhalen in hoeverre de kritiek terecht is. Wellicht is het onderwijs namelijk verbeterd ten opzichte van ‘vroeger’, bijvoorbeeld.  Of: is de kritiek gebaseerd op perceptie en gekleurde herinneringen, niet op de realiteit? Die input kunnen vooral leerlingen en docenten leveren. Daarom krijgen in het bijzonder docenten een aangepaste vragenlijst. Een tweede uitkomst van het onderzoek is de vraag, als er aandacht aan besteed wordt, waar die aandacht dan naar uit gaat.

Generationele kenniskloof?

Mocht het zo zijn, dat op scholen inmiddels alweer voldoende genuanceerde aandacht aan het koloniale verleden besteed wordt, dan heeft het weinig zin om te blijven pleiten voor meer aandacht voor dit onderwerp in het onderwijs. In dat geval hebben we als samenleving te maken met (een aantal) generaties Nederlanders die weinig tot niets weten over de achtergrond van de 1,5 miljoen Nederlanders* met wortels in Indonesië. Een generationele kenniskloof dus, zou je kunnen zeggen.

Extra kennis in context van werk

Interessant is wat je als samenleving zou willen doen, als blijkt dat enkele generaties Nederlanders kennis missen over de koloniale geschiedenis van Nederland. Misschien is het een idee om die generaties in de context van hun werk extra kennis aan te bieden? Voor politici, onderwijzers en journalisten bijvoorbeeld zou je kunnen zeggen dat het cruciaal is dat zij goed op hoogte zijn van de koloniale geschiedenis van Nederland, en van de achtergrond van de grotere subculturen in de Nederlandse samenleving. Maar dat is van later zorg.

Publicatie resultaten

Op 15 augustus 2013, tijdens de jaarlijkse herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Azië, publiceert Indisch 3.0 de resultaten van het onderzoek op www.indisch3.nl. Deelname aan de enquête is mogelijk tot en met 13 augustus a.s.

Over Indisch 3.0

Indisch 3.0 is een online magazine op www.indisch3.nl voor iedereen die een band voelt met ‘het Indische’. Indische Nederlanders – met wortels in het voormalige Nederlands-Indië – zijn de grootste subcultuur in Nederland. Op Indisch 3.0 krijgt deze Indische cultuur in Nederland de spotlight. Met eigentijdse artikelen maken we zichtbaar hoe de Indische subcultuur Nederland beïnvloed heeft. Zelf nadenken, eigen keuzes maken en respect voor keuzes van anderen staan daarbij centraal. Zo ontstaat een verfrissende, eigentijdse kijk op Indisch Nederland.

Help ons dit bericht te verspreiden!

Fijn voor leerlingen, onhandig voor ons: het is schoolvakantie. Daardoor zal het voor ons niet zo makkelijk zijn om docenten en leerlingen te bereiken. Helpt u ons door deze oproep zoveel mogelijk te verspreiden onder uw vrienden, familie, kijkers, luisteraars en lezers?

Meer informatie

Voor meer informatie, of de mogelijkheid tot voorinzage van de resultaten, kunnen journalisten contact opnemen met Kirsten Vos (kirsten@indisch3.nl/ 0616500911), hoofdredacteur en verantwoordelijke voor dit onderzoek.

Doe mee op www.indisch3.nl/enquete. In nog geen 7 minuten heb je je stem laten horen. We danken je nu al voor je deelname.

6 gedachten over “Wat heb jij over Indië en Indonesië geleerd op school?”

  1. Ik kan me niet herinneren dat ik op school veel geleerd heb over de situatie van Indonesië/ Nederlands Indië. Gelukkig wel van mijn eigen moeder. Ze zit in een groep: Stichting Gastdocenten WO II Werkgroep Zuid-Oost Azië en vertelt op het niveau van schoolleerlingen het verhaal over Nederlands-Indië, Indonesië en haar eigen verhaal (zij heeft vooral last gehad van de Bersiap-periode). Met de kleinsten houdt ze het luchtig met bijv. kleding en laten proeven van het eten in de oorlogstijd, aan grotere kinderen kan ze al echt meer vertellen en op de middelbare school kunnen nog weer meer onderwerpen aangesneden worden.
    Haar ervaring met scholen is wel dat de belangstelling vanuit de scholen zelf veel minder is dan ze zou willen. Mijn moeder (en de andere gastdocenten) willen hun verhaal maar al te graag kwijt, inderdaad: opdat men het weet, niet vergeet en niet kan negeren omdat het ook bij de Nederlandse geschiedenis hoort. Dit hele verhaal past vast niet in de enquête, mijn eigen schoolervaring is al erg gedateerd, daarom geef mijn opmerking over dit onderwerp hier.

  2. Nee helemaal niets, ja dat het vroeger bij Nederland hoorde. Verder dan wat boeken over het voormalig Nederlands Indië voor de boekenlijst (zoals Oeroeg en Max Havelaar) kwamen ze niet. Voor de rest werd er thuis niet gesproken over de periode in Nederlands Indië, sudah was het dan. Ja over de plaatsen in Java waar ze zijn opgegroeid en over het eten. Verdere familie wil er ook niet veel over kwijt. Heel erg jammer, gelukkig heb ik op internet wat kunnen vinden.

  3. Wij zijn in 1957 in Nederland aangekomen. Op de lagere school kreeg ik te horen dat “hun”oorlog erger was dan de oorlog in het Oosten.
    Het verschil tussen Indonesiërs en Indische Nederlanders is helemaal onbekend. Word altijd woest als ik vergeleken word met een Indonesiër.
    Heb tot ver in de jaren 60 regelmatig met Indische vrienden gevochten tegen blanke Nederlanders.
    De 1e generatie heeft alles wat ze hebben gekregen tot de laatste cent terugbetaald. Allochtonen krijgen van alles en hoeven geen cent terug te geven.
    Dat wij hebben gevochten voor Koningin en Vaderland word te vaak vergeten.

    1. Wat betreft de geschiedenis over Nederlands-Indie die hier op scholen worden gegeven(basis en middel baar) valt mij heel slecht tegen. H
      et “Zwarte” hoofdstuk van de Nederlandse geschiedenis.

      standaard krijg je te horen die mooie verhalen over specerijen en VOC . thats it!

      En natuurlijk heerst er dan een beetje “pro “nederlands , nederland had natuurlijk wel een handje vol van goede dingen, maar de geschiedenis veranderen, vertellen dan anders is ?
      Zij zullen zich moeten schamen.

      “Verboden voor honden en Inlanders” (zoek maar op Google)
      Japanse strijd waarbij de nederlanders in kampen werden gezet . ??? wat is er op Pulau Buru gebeurd dan ????
      Plein bij Bintaro??? , vrijheidsplein In Serang?

      ik vind het gewoon te erg, wijzen zijn ze heel goed in , maar over fouten toegeven??? erkennen??

      Mijn opa en oma en de hele familie eromheen hebben gevochten hebben in het verzet gezeten, gevochten en de dingen meegemaakt in destijds Nederlands-Indie.
      En mijn komaf is uit Banten, de eerste handels stad(belangrijkste) voor de VOC , een van mijn voor voor ouders heeft altijd tegen de Nederlanders gevochten.

      dan het stuk over KNIL, leuk in korte samenvatting wordt er verteld dat het “Orde”moest handhaven.

      ik zal niet te diep hierop ingaan maar het is te vergelijken met die ene KNIL uit de 2e wereld oorlog.

  4. Helaas heb ik de enquête gemist, maar ik onderschrijf de stelling volledig.
    Ik heb het altijd heel vreemd en zelfs kwetsend gevonden dat mensen met een uitstekende opleiding zoals mijn dochter bijna niets niets weten over de geschiedenis van een land dat bijna 3 1/2 eeuw gekolonialiseerd werd. Toch onderdeel van de geschiedenis van Nederland.
    Zelf ben ik Indisch en in Indonesië geboren niet lang na de oorlog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.