Wat is de muziek van generatie 3.0?

Komende maand publiceert Indisch 3.0 de eerste aflevering van de serie Jonge Indo in de muziek. Aanleiding voor de redactie om zich af te vragen: wat is eigenlijk de muziek van generatie 3.0? De eerste generatie was gek op big bands zoals Glenn Miller, de tweede generatie jivte zich suf op Indorock, waar luistert een doorsnee 3.0’er naar?

Jago Bahaya (foto via Facebook)

Is dat muziek van Jago-Jago die op 28 mei op de Tong Tong Fair staan? De Kambing Kings (30 april)? De slack-key gitaarmuziek van de Hawaiiaan Makana (Bengkel-theater)? Of kunnen we dat pas beoordelen als generatie 5.0 aan het bloggen is?

25 gedachten over “Wat is de muziek van generatie 3.0?”

  1. ik geloof dat de gemiddelde 3.0’er zó Nederlands/Europees/Westers is dat er qua muzieksmaak weinig Indo aan zal zijn.

    1. @nat Niemand zegt dat die muziek Indo moet zijn. Glenn Miller was toch ook geen Indo? En de mensen uit de voorbeelden zijn Indo, Moluks en Hawaiiaans… We zijn gewoon benieuwd waar mensen graag naar luisteren.

  2. Ben zelf thuis opgegroeid met de geluiden van Krontjong,Hawaii en Elvis om me heen,en die muziek geeft me nog steeds een warm gevoel als ik het hoor,maar zal uit me zelf thuis nooit geen krontjong ofzo opzetten.
    Maar wonend op Bali kom ik wel veel in aanraking met de hedendaagse muziek in Indonesia.Alle soorten en genres komen dan ook voorbij, van pop tot lounge tot metal, maar alles vanzelfsprekend in het indonesisch gezongen.
    De Balinezen zelf hier houden erg veel van de klanken van Bali en songteksten in het Balinees zijn ook erg populair.
    Zelf heb ik toch wel een voorliefde voor engelstalige muziek maar qua Balinese pop vind ik Dek Ulik erg lekker in t gehoor liggen.

    Hierbij een linkje naar een clip van haar op Youtube:

    http://www.youtube.com/watch?v=VmaHGRwLuog

  3. De eerste generatie Glenn Miller, de tweede generatie Indorock? Ik twijfel niet aan de namen maar op welke wijze hanteren jullie die generatie aanduiding? Op basis van leeftijdsgroepen, op basis van relatie tot Indië, hier of daar geboren.

    Is de eerste generatie in Nederland aangekomen en de tweede generatie in Nederland geboren. Derde generatie is …..

    Of is het zo dat de eerste generatie de grootouders die uit Indië kwamen, hun kinderen (deels volwassen en inmiddels ook al ergens in de zeventig) de tweede generatie. De kinderen van deze 2e generatie (deels in Indië geboren en nu globaal tussen de 35 en 55) de derde generatie vormen.

    Persoonlijk heb ik mezelf altijd als tweede generatie gezien en mijn ouders en hun grootouders als 1e generatie. Dit klinkt tegenstrijdig maar het is maar net waar je het kantelpunt bepaald. Als je het vertrek naar Nederland als kantelpunt neemt dan kan je onder eerste generatie namelijk ook hen rekenen die nog in Indië zijn opgegroeid, de tweede generatie zijn dan diegene die Indië niet meer kennen omdat ze in Nederland zijn geboren of nog zeer jong waren en dus in Nederland zijn grootgebracht.

    Ik ben benieuwd hoe hier over gedacht wordt…

  4. @Patrick.
    Dit vind ik een goed vraagstuk.
    Mijn vader (nu bijna 70) komt uit een Indisch gezin in Nederlands-Indië en mijn moeder is Nederlands.Ben zelf de eerste generatie die hier in Nederland geboren is en beschouw mezelf dan ook eigenlijk 2de generatie Indo…
    MAAR…met een westerse achternaam van mijn vaders kant is het duidelijk dat ook in Indië al eens een bloed vermenging met Europeanen had plaatsgevonden maar dat is nog van voor mijn grootouders tijd.Vanaf die invalshoek wordt het alweer een heel ander verhaal.
    Andere mensen zien echter weer inderdaad mijn grootouders als 1ste generatie,mijn vader als 2de en mij als 3de

    Is moeilijk toh!

  5. Hierbij wat info voor diegene die er behoefte aan hebben:

    Drie generaties Indische mensen:

    Er is in de jaren negentig een onderscheid te maken tussen drie generaties van Indische mensen:

    a. De eerste generatie bestaat uit Indo’s die tijdens het koloniale Nederlands-Indië geboren zijn en veelal ook de Japanse bezetting en bersiapperiode hebben meegemaakt. De belevingswereld van deze eerste generatie is uiteraard sterk verweven met het oude Indië en de specifieke Indische cultuur en dierbaar zijn vaak vooral de herinneringen aan de jeugdjaren in Nederlands-Indië. Deze groep sterft nu geleidelijk aan uit. Zie rubriek Levensverhalen van Indische ouderen.

    b. De tweede generatie vormt de groep die of wel nog net in Nederlands-Indië geboren is vlakvoor of tijdens de Tweede wereldoorlog, evenals de groep die na de oorlog geboren is in Nederland, waarvan één of beide ouders tot de eerste generatie behoort. (Tot deze groep behoor ik zelf ). De tweede generatie is opgegroeid met de verhalen van de uit Indië afkomstige familie.
    Vaak op wat oudere leeftijd, soms gekoppeld aan het overlijden van een van de Indische ouders, ontstaat de indringende vraag naar de mate waarin je jezelf nog verbonden voelt met je Indische achtergrond. Voor sommigen vormt dat aanleiding die afkomst te koesteren en de Indische achtergrond een plaats te geven in het eigen bestaan via onderzoek naar de eigen roots, het lezen van Indische literatuur, het bezoeken van Indische manifestaties en een bezoek aan het land van herkomst zelf. Anderen, van dezelfde 2e generatie, zijn in het geheel niet geïnteresseerd in die Indische afkomst.
    De geslotenheid van de door de oorlog getraumatiseerde ouders is vaak voor sommigen van de tweede (en soms ook derde-) generatie een grote handicap omdat het communiceren over het vroegere Indië met de eigen ouders vaak moeilijk verloopt c.q. verliep. Kinderen van ouders die in Jappenkampen hebben gezeten hebben vaak zelf een problematische opvoeding gehad, mede omdat hulpverlening aan de ouders (en hun kinderen) in de jaren vlak na de oorlog niet of nauwelijks aan de orde was. Bij sommigen kinderen uit de 2e generatie wordt door die problematische opvoeding ook ambivalent aangekeken tegen het ‘Indisch zijn’ ; dat is begrijpelijk vanwege de ervaren problemen in de relatie met de eigen ouders.

    c. De derde generatie vormen de Nederlandse kinderen die uit de tweede generatie voortgekomen zijn en alleen uit verhalen weten van de Indische afkomst. Voor deze groep is het Indisch-zijn geen vanzelfsprekende identiteit maar kan wel een proces van bewustwording optreden rond de historische achtergrond van de eigen familieherkomst en etniciteit. Voor deze groep is het gedrag van de 2e generatie, de eigen ouders, ook van belang. Naarmate meer Indo’s “vernederlandst ” zijn kan er een neiging zijn de Indische afkomst naar de achtergrond te plaatsen. Toch valt te constateren dat een deel van deze derde generatie juist op zoek gaat naar het minder bekende ‘Aziatische’ deel van zich zelf en deze groep steeds meer geïntrigeerd raakt door het Indisch verleden.

  6. Ik ben zelf een indo van de Derde Generatie. Ik luister naar R&B. Maar houd ook van Molukse muziek en verder ook van Indonesische muziek. Traditioneel maar ook gewoon Westers-indonesische muziek. Naar die indonesische muziek luister ik dagelijks. Komt ook dat ik meer met indonesiërs/indonesië ben opgegroeid. Ik voel me meer aangetrokken tot de indonesische kant. Dat kan natuurlijk ook meespelen.

  7. Het is een goede beschrijving wat in de posting van Chris staat .

    Mss kan ik een kleine aanvulling geven dat bij de 1ste Generatie (en indirect de 2de Gen) de sociale en economische status wat ze in N.O.I hadden bepaalde invloed hebben .
    In het verleden kende ik verschillende jongere en oudere Indo’ s(Indisch) mensen die echt westers georienteerd zijn en de anderen die tussen ” wal en schip” zaten.
    Dat geeft weer invloed bij hun kindren .
    Ik behoorde tot de 2de generatie Indonesiers , die toevallig in aanraking kwam met de 1ste en 2de Gen.Indo’s (van 60ers tot 80ers).
    In diverse site’ s neem ik deel aan discussies , en probeerde de zaken vanuit Indonesische perspectief te benaderen en verklaren .

  8. Het opdelen van migrantengroepen in generaties is een vrij gebruikelijk verklaringsmodel in migratie literatuur. De opdeling in drie Indische generaties, zoals hieronder gegeven, is een variant op dit model en stamt van Rick van den Broeke van het Indisch Informatiepunt. De indeling in Indische generaties gaf helderheid aan Indo’s die, geboren in de jaren vijftig/begin jaren zestig, zich in de jaren tachtig bogen over de eigen identiteit.

    Dat wil niet zeggen dat er niets op af de dingen is; de migratie naar Nederland was immers een proces dat twee decennia heeft geduurd. Behoort een tiener die in 1964 als kind van spijtoptanten naar Nederland kwam, nu tot de eerste of de tweede generatie? Zijn de gegeven karakteristieken van toepassing op alle generatiegenoten? Het wordt, denk ik , onderhand tijd om af te stappen van de indeling in generaties als verklaringsmodel voor de gehele Indische groep en dit te beperken tot individuele families of tot clusters van families met een vrij gelijke migratiegeschiedenis, in het bijzonder een migratiegolf, delen.

    Maar laten we de logica van Van den Broeke’s indeling volgen. Het lijkt me dan niet juist om indo rock te verbinden met de tweede generatie. Andy Tielman, als geen ander dé personificatie van de indorock, was geboren in 1936 in voormalig Indië. Pas in 1957 kwam hij vanuit Indonesië in Nederland aan. Het lijkt me dat Andy Tielman een eerste generatie Indo pur sang is. Tweede generatie indo’s waren jong in de jaren zeventig. Ze luisterden naar allerlei soorten popmuziek, maar NIET naar indorock. Dat was ouwe knarren muziek.

  9. De RvdB “model” ( waarschijnlijk gebaseerd op eigen ervaring of andere bronnen) is de basis waar men kan vertrekken.
    Concreet heb ik gezien dat kinderen van spijtoptanten een andere achtergrond en keuze hadden dan de andere Indische migranten .
    Aan het einde van jaren 60 (ik kwam begin 1968) is er duidelijk te merken dat er verschillende groepen zijn , met verschillende interesses .
    Ook zie overlappingen tussen de 1ste Gen en de 2de Generatie.
    Ik kende 1ste Gen die de leeftijd van 50 plussers tot bijna 80 hadden , en 2de gen die al de 30 of zelfs 40 of ouder zijn gepaseerd .
    De laatste groep kwam gelijktijdig met de ouders .
    Zie de 4 of 5 migratiegolven uit die tijd .

  10. Bron was idd van Rick vd Broeke, d8 dat ik dat r bij had gezet.

    Maar goed we kunnen er wel heel moeilijk en indogewikkeld omgaan doen maar Dhr. vd Broeke heeft het zo mooi omschreven en ik denk dat het stuk een mooie richtlijn is om aan te houden zeker voor de 3e gen.

    slmt

  11. Live lui, ik wil de pret en discussie echt niet drukken of om zeep helpen, maar de discussie gaat een beetje voorbij aan onze post. We willen als Indisch3.0 echt graag weten waar ‘wij’ naar luisteren. Waar luisteren jij naar? ….En jij? Enzovoorts.. Rap, jazz, R’nB, folk, klassiek, pop, rock? En waarom?

  12. @ Charlie Heystek

    De vraag van het artikel is an sich duidelijk maar niet aan wie de vraag nou feitelijk gesteld wordt. Door de koppeling van de muziekant of muziekstroming aan de ‘verkeerde generatie’ zou ik me namelijk bijna tot de derde generatie gerekend hebben 😉

    Ben overigens van de 2e dus zal mijn muziekkeuze maar achterwege laten..

  13. @ Charlie, mee eens.

    Maar we gingen offtopic om dat niet duidelijk was of wie de 3e gen. is.

    Maar goed wat is een doorsnee 3.0 r ? ik denk dat daarover moeilijk te oordelen valt het is maar wat je smaak is toch ?
    De muziek die TTF presenteert is zeker niet gericht op de 3e gen.

    Enkele jaren geleden werkte PMB nog samen aan Indo feesten in de Asta oa met Reza (broer van DJ Irwan) daar kwamen veel jongeren op af, de muziek style was 2-step,garage,house,hiphop,rnb,breakbeat etc.

  14. @Partick Het was ook niet mijn bedoeling om jullie af te kappen, maar ik kreeg aan t eind een beetje het idee dat er te veel afgeweken werd van het topic. Op zichzelf is het natuurlijk een razend interessante discussie..

    @Chris Een algemene muzieksmaak lijkt mij inderdaad niet realistisch, maar wat je daarna beschrijft is precies wat wij willen lezen/horen! Thnx

  15. @ Charlie,

    Ik denk eerder juist wel dat een alg.muzieksmaak realistisch is, muziek moet je voelen net als het Indisch zijn anders heeft het geen betekenis toch.

    Elk muziek genre heeft iets, ik luister van oldies (sam cooke,elvis etc) tm Classic,Soultrain,house,hiphop,rnb etc. daarbij mag ik ook graag luisteren naar de muziek van mijn ouders (tempo dulu) zelf bezoek ik ieder jaar Indonesie muziek daar is ook goed Glenn Fredly/Maliq.

    Mijn ouders daar in tegen luisteren ook naar de muziek waar ik naar luister, als het maar lekker klinkt en aanvoelt zegt mijn Pa.

    Dus jah, waar luisterd een gemiddelde 3.0 r naar., zullen we het maar bij Muziek houden 😉

  16. Dank Chris, Charlie en Patrick voor jullie reacties.Het is duidelijk dat we als Indisch 3.0 die definitie een prominentere plek op deze weblog mogen geven. Dat is bij deze geregeld.

    Aangezien we nu geen definitiediscussie meer hoeven te voeren, ben ik benieuwd naar meer antwoorden op de originele vraag: naar welke muziek luister jij?

    p.s. Voor de geïnteresseerden: over de “generatiekloof” schreven wij eerder het artikel http://www.indisch3.nl/2008/07/13/discussies-tussen-indische-generaties/

  17. Chris Carli says:
    May 12, 2010 at 15:37
    Dus jah, waar luisterd een gemiddelde 3.0 r naar., zullen we het maar bij Muziek houden
    —————————————
    Lekkere muziek die aan je eigen smaak voldoet.
    Er zijn zo veel persoonlijke smaken , zoveel verschillen tussen individuen zodat je met recht kan zeggen ” als maar leuk en lekker ” is voor je zelf.

    Je kan ook niet meer bepaalde soort muziekgenre plakken bij de 3de generatie.
    Dat het hun muziek is .
    Bij de oudere generaties zou het nog kunnen , de tugunezen houden veel van krontjong tugu , Indo kemayoran hebben hun krontjong kemayoran , de oudere indo-indische mensen ook , soms met die hawaaien muziek , de 2de generatie zijn opgegroeid in Nederland met soul en r.b muziek .
    Ik zie zelfs genres die ik niet ken (payah dese ouwe).

    En de 3de generatie dan ?
    Mss Gado gado muziek ( tjampoer adoek , van alles en nog wat ,pokoknya asyiiik = als maar lekker in het gehoor ligt) .
    Gado gado ( tjampoer adoek muziek ) ?
    Dus G2 muziek ????????? Het beestje moet toch een naam hebben ?
    Zie ook de opmerking van nat (1ste reactie)

  18. Ik heb geluisterd naar merseybeat, psyschedelic sixties, garage sixties rock (zie de nuggets compilaties van rhino). Punk, new wave, post-punk, alt-country.
    Kom me dus niet aanzeten met hawaian, e.a muziek die zogenaamd indisch is.
    Zelfs in mijn jeugd vond ik dat gewoonweg oude knarrenmuziek, en nog steeds vind ik dat.

    Natuurlijk ik ben geen indo3.0 maar ik mag graag luisteren naar Indonesische muziek, vooral die moderne groepjes. Past beter bij me en sluit aan op mijn muzikale voorkeuren

    Startpagina is inmiddels een indonesische-muziek pagina begonnen. Goed idee. ik heb daar wat moderne video-tips gegeven.
    Ook hip hop!

    mvgr

    Ed Vos

  19. Net zoals Ed Vos luisterde ik veel naar punk en andere alternatieve muziek. Later (eind tachtiger jaren) ontdekte ik underground muziek in Indonesië. Mijn muzieksmaak is nu erg breed, van klassiek tot jazz, americana en folk.

    Ik zou een aparte lans willen breken voor ouderwetse dangdut. Ik krijg er geen genoeg van. Het had een enorme kracht en intensiteit in de dagen dat dangdut, net zoals heel vroeger keroncong, nog werd beschouwd als niet “netjes”. Tegenwoordig is het mainstream en verwaterd…

    Zie deze zeer bekende voorbeelden van ouderwetse dangdut:
    Lilis Karlina: http://www.youtube.com/watch?v=DcocvIwkV3I
    Rhoma Irama: http://www.youtube.com/watch?v=KytfvQPLDy0
    Cucu Cahyati: http://www.youtube.com/watch?v=RBlV_FZY_2o

  20. Ik ben gen Indo dus ik heb geen smaak 😉 Wel heb ik 20 jaar Ind(ones)ische ervaring, een soort Londoh kesasar eigenlijk. Ik heb in Indonesië ook dangdut leren kennen als de muziek van het gewone volk, swingt als de tering, heeft invloeden van vele culturen. De dangdut is na Inul de laatste jaren de erotische kant opgegaan en ik verbaas me hevig wat er zich allemaal in die kampungs afspeelt. Hoe kan dit eigenlijk in dit zeer traditionele, met vele islam normen en waarden doorspekte land, waar men voorgeeft zeer preuts te zijn. Vergeet het maar.

    Ik heb laatst op mijn blog een paar van die stukken achter elkaar gezet:

    http://blog.londoh.com/?itemid=1842

  21. Ik (indo van 28) luister naar diverse soorten muziek. Ben muzikant en dwing mezelf soms om heel eclectisch te zijn. de radio staat zelfs regelmatig op radio4 (klassiek).

    Ik stem mn Ipod vaak af op mijn humeur, Jamiroquai als ik me lekker mellow voel
    Urban dance squad als ik die werkstress ff kwijt moet (deze staat dus dagelijks op)
    en Joe als….nou ja, fill in the blancs

    Mijn vader draaide vroeger vaak The eagles, James brown, Rudi van dalm, Engelbert humperdinck, Laura fygi etc etc…ook deze nummers staan op mijn Ipod en zijn leuk om af en toe nog es terug te horen als ik wil denken aan mijn ouwe thuis waar mijn Indische childhood zich afspeelde

  22. Ik (indo 30) luister tegenwoordig graag naar Indonesische muziek:

    – Dewa19
    – Maliq & D’essentials
    – Chrisye

    De Indonesische taal klinkt goed in muziek…

  23. Ik luister van jongsaf vooral “zwarte” muziek: soul, beetje reaggae, Jazz en hip-hop.
    Nu luister ik ook drum n bass, dirty electro en dubstep.
    Vrij jong kocht ik krontjong en Javaanse gamalan.
    Sinds ik naar Indonesie ga, elf jaar gelden voor het eerst, luister ik naar dangdut, indonesische hip-hop, pop en traditionele muziek.

    Mijn favo’s zijn: Pete Rock & C.L. Smooth, Donald Byrd, Eek a mouse, Sambasunda, Ten2five, Mocca, Dewi Persik, oude nummers van Elvy Sukaesih etc etc etc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.