“I am Indisch, I-n-d-i-s-c-h”

Je kent het wel, je bent in het buitenland en er wordt aan je gevraagd waar je vandaan komt. “Nederland” is natuurlijk het eerste antwoord. Daar kom je tenslotte vandaan.  “Ja, inderdaad, geboren en getogen in het land  van tulpen, molens, wiet, klompen en kaas”. Maar toch is Nederland niet helemáál het precieze antwoord. Je bent namelijk van gemengd bloed, bent tussen twee culturen opgegroeid en dus geen échte kaaskop.

Wat zeg je dan precies tegen die Spanjaard, Ier of Turk die net vroeg waar je vandaan komt? Vertel je hem alleen dat je uit dat kleine, koude kikkerlandje komt, waarvan bijna de helft onder de zeespiegel ligt en waar bijna alles mag? En zeg je, om het makkelijk te houden, er dan misschien ook nog even bij dat een deel van je familie uit Indonesië komt? Of geef je direct een korte les over de Nederlandse koloniale geschiedenis?

“I’m Dutch”, dat opent deuren. Voor veel buitenlanders is Nederland namelijk nog steeds het land van de onbegrensde vrijheden, en terecht. Met regelmaat schiet ik dan ook in de chauvinistische versnelling. “Ja! Ik kom uit het land van de coffeeshops, Johan Cruijff, de Wallen, Nijntje en hoge noren. Het land waar abortus geen misdaad is, waar euthanasie niet als een zonde wordt gezien en waar het eerste homohuwelijk ter wereld plaatsvond”. Ik ben dan ook echt wel trots op mijn Nederlandse paspoort.

“I am Indisch”, zegt bijna niemand iets. Het verhaal van De Indo ende hoe hij in Holland terecht kwam voert dan ook vaak te ver en te diep om uit de doeken te doen aan de eerste de beste persoon die een gezellig praatje komt maken. Toch heb ik door de jaren heen in in het buitenland regelmatig verteld over mijn afkomst en hoe de bijbehorende geschiedenis zo ongeveer in elkaar zit.

In plaats van slechts te zeggen dat ik uit Nederland kom, plaats ik tegenwoordig al snel een Indische voetnoot. En als ik dat niet zou doen voelt het bijna alsof ik m’n Indische achtergrond verloochen. En het is ook niet een kwestie van het één of het ander. Ik ben Indisch én Nederlands. Ik ben hier geboren, opgegroeid en heb een Nederlandse vader.

Degenen die ik de uitgebreide versie heb verteld, en zeker de vrienden die ik op vakantie maakte, vonden het allemaal een bijzonder verhaal. Ik ben er dan ook van overtuigd dat ze tot op de dag van vandaag hebben onthouden dat er zoiets bestaat als Indisch en dat dat toch net even iets anders is dan Dutch. Alleen dat woord. Wel een beetje lastig te onthouden hoor. Indies?

43 gedachten over ““I am Indisch, I-n-d-i-s-c-h””

  1. Leuke column! 🙂 Ik kan het vaak ook niet laten om toch een stukje Indische geschiedenis ertegenaan te gooien in een dergelijk gesprek. Laatst bij de sushitent heb ik nog “les gegeven” over Indischen in het naoorlogse Nederland aan twee Nederlanders die een docu over de Bersiap-periode hadden gezien. Ze vonden het erg interessant en wisten heel veel dingen niet, die ik vertelde.

    Zelf erger is mezelf aan het door elkaar halen van Indisch en Indiaas. Vanmorgen nog op het nieuws hoorde ik dat ze op straat gingen vragen aan de Indische gemeenschap of ze achter Oranje stonden. Ik ging meteen kijken toen ik dat hoorde; kwamen er twee Indiase mensen in beeld!! #bummer Dat zijn toch echt twee totaal verschillende werelden/bevolkingsgroepen. Shame on them die dát niet zien! En het is Indische Oceaan, omdat men overstak naar Indonesië en niet omdat IndiA erin ligt. Zo.

  2. O. ironie! Ik kan me nog herinneren dat ik in buitenlanden vragers moest overtuigen dat ik toch uit Nederland kwam hoewel ik niet aan het stereotype van blonde haren en blauwe ogen voldeed. (Nog steeds niet, trouwens) Ik zie nog steeds die enigszins verbaasde, argwanende blik die de Japanse beambte op het vliegveld van Nagasaki op mij wierp voor hij nog eens mijn paspoort ging bestuderen. Nu was het zo dat de verrichtingen van het Nederlandse team op het EK van 1988 ook in het Verre Oosten indruk hadden gemaakt. En ook daar was men bekend met de beelden van Gullit en Rijkaard, zodat het besef doorbrak dat niet alle Nederlanders blonde, blanke mensen waren. Dat was zo’n 20 jaar geleden. Het begrip ‘Indisch’ was – met of zonder geschiedenisles – sowieso niet uit te leggen. Gezien het ontbreken van een gezaghebbende definitie hier is dat niet verwonderlijk. Vooralsnog lijkt een ieder daar een eigen interpretatie van te hebben.

  3. Ik voel mij altijd diep beledigd als men mij hier in Nederland als Indonesiër
    betiteld. Zo erger ik mij ook altijd wanneer men in woord en geschrift geen
    onderscheid maakt tussen Nederlandsch-Indië en het huidige Indonesia. Zelfs het
    Historisch Nieuwsblad maakt deze fout. In het buitenland zeg ik altijd dat ik
    Nederlander ben, maar geboren in de “former Dutch-East-Indies”.

  4. Men heeft vaak moeite te geloven dat ik van gemengd Indonesisch en Nederlands bloed ben. Volgens mede-Indo’s ben ik te blank en volgens de kaaskoppen ben ik te bruin. Men wil eerder geloven dat ik van Midden-Oosterse of zelfs Latijns-Amerikaanse afkomst ben.

    In het buitenland word ik vaak begroet met een ‘Aloha!’. Nee. Ik ben nooit in de buurt van Hawai’i geweest.

  5. Staan de indo”s achter oranje,wat een vraag.Zo zie je maar hoe de Hollanders over de indo”s denken.Dat rasisme zit nog steeds in hun bloed,geleerd zijn die hollanders niet en toch maar een grote mond hebben.Het verschil tussen een Indonesier en een indo weten die geleerde hollanders niet.(what a pity)Wat hebben die mensen in Holland over Ned-Indie geleerd,totaal niets.Dat rasisme ligt nog steeds in hun blood,ik mij zelf ook nog.Schaam me zelf voor dat feeling,maar ja,het hollands blood spreek nog.

  6. Aangezien ik al meer dan 20 jaar in het buitenland leef, ben ik vaak met de vraag geconfronteerd; waar kom je vandaan kom, ik zie er toch heel Indisch uit , beide ouders zijn Indisch en mijn oma is inheemse, verwarring over mijn Aziatische afkomst is uitgesloten. Het antwoord ” uit Nederland” schiep alleen maar verwarring en vroeger volgde een lang koloniaal verhaal maar de verbijstering bij de omstanders werd alleen maar groter. Ik pas niet in het plaatje van de blonde lange Hollander. Ruud Gullit en Frank Rijkaard hebben wel wat voorwerk gepleegd maar komen uit Suriname en zijn niet gemengd uit de koloniale geschiedenis.

    Daarom heb ik een verhaal ingestudeerd om e.e.a. begrijpelijk te maken. Ik zeg nu ik ben geboren in Indonesie (dat is waar) maar ik heb de Nederlandse nationaliteit (dat is ook waar), ik ben opgegroeid in Nederland. Ik vertel ook dat ik een Nederlandse naam heb en leg dan uit het hoe en waarom, dan komt mijn koloniale acthergrond naar voren. . Deze gedachtenlijn kunnen de mensen begrijpen, vinden het interessant. De stap naar het omvattend begrip “Indisch” om het beestje een naam te geven is dan gauw gemaakt. Dan heb ik mijn doel bereikt, een beetje begrip kweken voor het Indisch-zijn in den vreemden.

    Ik hoef de mensen niet zo te overtuigen van mijn Nederlanderschap, soms schaam ik me wel voor Nederlanders, ze zijn soms wel erg kassar, en ben dan blij dat ik er niet Nederlands uitzie. Dat afstandnemen heeft te maken met het feit dat mijn ouders moesten bewijzen dat ze Nederlanders waren toen ze uit Indonesie moesten vertrekken, ondanks dat familieleden in de oorlog het leven hebben gelaten voor Koningin en Vaderland. Die herinnering doet wel pijn

    Hoe vaak moet ik het uitleggen, vaak , maar ik word niet moe van om het uit te leggen. het geeft me tijd om over mezelf na te denken en het sterkt me in mijn Indischzijn, hewt loopt als evenbeeld naast me me.

  7. De meeste mensen weten gelukkig na wat tekst en uitleg wel wat je bedoeld..zeg dat Indonesië vroeger een kolonië was van Nederland en dat daaruit een mengvolk is voortgekomen en dat deze vrijwel allemaal na de onafhankelijkheid naar Nederland zijn gekomen..In Maleisië snappen ze dat wel als je Indisch vergelijkt met de Christo’s (grote bevolking rondom Malakka) die eveneens generaties gemengd bloed zijn maar dan met Portugese inslag. Ben zelf in de “Portugese” wijk van Malakka geweest en daar val je als Indo inderdaad niet op. In Amerika vroegen ze er eigenlijk helemaal niet naar want dat is helemaal een meelting pot van culturen. Maar misschien dat het meer bekend wordt na het WK..met van Bronckhorst, Heitinga en van Persie op het veld heb je in ieder geval genoeg spelers om als voorbeeld aan te wijzen!

  8. Ik denk dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn.Je kan zeggen dat je een Dutch Eurasian bent.Of Mixed,of Mestizo maar dan uit Azië/Indonesië……

    Indies in het Engels is hetzelfde als Indië/India…..The Britisch West-Indies net zoals de Nederlands West-Indië(Suriname en Antillen)en Nederlands Oost-Indië(Nederlands-Indië)

    @Erik,”Maar misschien dat het meer bekend wordt na het WK..met van Bronckhorst, Heitinga en van Persie op het veld heb je in ieder geval genoeg spelers om als voorbeeld aan te wijzen!”
    Als ik een Spanjaard of een Amerikaan zou zijn dan wordt het voor mij echt niet duidelijker…..

  9. Ik vind dat je domheid van de mensen in het algemeen en dat van de Nederlanders niet dient te onderschatten. Noch Dutch Eurasiens . noch Mestiezen noch Christos zijn in het algemeen spraakgebruik bekende termen, dus in een discussie moeilijk hanteerbaar en kan in het buitenland, bij gebrek aan taalvaardigheid wel tot hilariteit leiden. Dat brengt het begrip Indisch niet nader, integendeel.

    In Nederland werd kort geleden een fotoboek van een amerikaanse fotograaf uitgebracht met de misleidende titel “Indonesians in Nederland”. het gaat dus over Indische Nederlander die in de 50 en 60er jaren naar Nederland kwamen. Tijdens een quiz (1600 slag bij Nieuwpoort )werd naar de grootste immigrantengroep gevraagd en het alom bekende dooddoener was “Indonesiers”, bedoeld was dus Indischen. We hebben het over onderlegde Nederlanders BNers die het willens en wetens hadden moeten weten maar uit domheid of onbenulligheid even de weg kwijt waren. Dus als het al zo moeilijk is aan Nederlanders duidelijk te maken wie of wat Indischen zijn, kan je wel voorstellen hoe moeilijk het voor buitenlanders is om te begrijpen wie of wat we zijn.

    Nederlanders die niet verder geweest zijn dan Benidorm of Gardameer zeggen vaak dat Indischen er vaak Mediterranees uitzien. Ik denk niet dat het rijtje voetballers als typische Indische voetballers (muv v. Bronckhorst) als Mediterraans uitziende voetballers gekenschetst worden. Balotelli heeft daar minder moeite mee. Daarom ben ik toch blij dat ik er heel Indisch, dus Aziatisch uitzie, daarover bestaat geen verwarring, helaas ben ik geen voetballer.

  10. Het valt wel uit te leggen als je ‘mixed blooded’ uitlegt aan de hand van een paar zinnetjes over het koloniale verleden. De gemengd bloedige cultuur is immers in elke maatschappij terug te vinden. Voor mij is het overigens nog maar zeer de vraag of het dichter bij huis qua kennis wel zo duidelijk is en dan doel ik op tweede maar vooral ook derde en vierde generatie Indo’s. Vol verbazing heb ik nog niet zo lang geleden mijn neefje toch echt het verschil moeten uitleggen. Voor zijn ouders is het klaarblijkelijk alleen maar een oppervlakkig gegeven geweest en misschien is mijn broer wel één van die 2e generatie elden die er niet zo om maalt!

    Het kan wat lastiger worden als je voor iets aangezien wordt maar door een taalbarriere geen idee hebt waarover het gaat. Zo bevond ik me al weer aardig wat jaren terug in een hotelbar in Venice Ca. Waar ik op een gegeven moment werd aangesproken door iemand in een taal die ik niet thuis kon brengen. Toen ik hem in het Engels antwoorde dat ik hem niet verstond raakte de persoon ietwat over de kook. Toen ik hem nogmaals aangaf niet te begrijpen wat hij van me wilde antwoorde hij: you shouldn’t be so arrogant not to speak your native language…

    Toen ik hem vervolgens vroeg waar hij veronderstelde dat ik vandaan kwam kreeg ik als antwoord: Hawaii. Uiteindelijk heeft het wat meer moeite gekost maar heb ik hem mijn oorsprong duidelijk kunnen maken, het was wel ff spannend omdat het nogal een heethoofd was. Uiteindelijk scheen hij me in het Hawaiiaans gevraagd te hebben of ik tegen heb wilde poolbiljarten en uiteindelijk vooral om geld….

  11. Een Eurasian is een bekend begrip in Azië. Men heeft daar verschillende namen en termen voor; niet zelden met een enigszins negatieve connotatie. Opvallend is dat men het vooral heeft over de vermenging van kaukasische genen en niet-kaukasische genen. Zo vindt men weinig opvallends aan bijvoorbeeld Sino-Japanse kinderen of de kinderen van, zeg, een Koreaans-Mongoolse combinatie. De bevolking van Thailand kent veel Chinese genen wat niet als opmerkelijk wordt gezien. En ook de bevolking van de Filippijnen is gezegend met een behoorlijke vermenging van allerhande genen waar men blijkbaar nauwelijks bij stil staat.Er zijn geen speciale termen of namen voor kinderen van wie 1 ouder Eurasian is. Bruce Lee’s moeder was van Frans-Chinese afkomst, toch wordt hij niet anders dan als Chinees beschouwd.

    Het begrip ‘Indisch’ zoals dat hier is ontwikkeld is niet uit te leggen. Al is het omdat er verschillende interpretaties worden gehanteerd die niet altijd transparant of logisch zijn. Wat ik met dit alles wil zeggen is dat de namen en labels voor mensen van gemengde afkomst (gemengd bloed vind ik een onzin term) nogal willekeurig zijn en met een korrel zout genomen moeten worden. In feite is vermenging van genen uit diverse wereldstreken een gegeven die je bij alle mensen aan treft. Het zijn niet de genen die belangrijk zijn (tenzij er een of andere enge ziekte aan kleeft), maar de cultuur waarin je opgroeit. En cultuur is geen statische concept , maar iets wat voortdurend in beweging is en zich ontwikkelt of opgaat in een andere cultuur, dan wel verdwijnt.

  12. Mijn eigen domheid zal ik zeker niet onderschatten, 😉 maar voor het eerst dat ik hoor dat Indischen, een woord dat ik overigens altijd associeer met India, een soort eenheidsuiterlijk zouden hebben dat al van verre te herkennen zou zijn. Knap van die Jeroen hoor, echter ik heb die paranormale gave niet. Zou er werkelijk iets bestaan als een typisch Indisch uiterlijk? Mensen die afstammen van een ratjetoe aan volkeren. Ik ken Indo’s met blond haar en blauwe ogen, hoe dan dese? Bij de mensen die nog in Indonesië hebben gewoond zijn er bepaalde kenmerken in gedrag en spraak waar je ze eerder aan zult kunnen herkennen dan hun uiterlijk. Of dat echter voor de generasi ke-3 geldt gewaag ik ernstig te betwijfelen. Ik heb jarenlang in Indonesië gewoond en kan wel een Papua, Molukker, Chinees of Dayak uit elkaar houden, maar de rest wordt al moeilijker. Menadonezen en Sundanezen hebben vaak een lichtere huidskleur, maar er zitten ook genoeg “zwartjes” tussen. Bataks herken ik aan hun luidruchtigheid en Padangers aan hun taal. Als men de Javaan gaat leren kennen en observeert, met Javanen bedoel ik de inwoners van Midden- en Oost-Java, die in het westen van het eiland zijn de Sundanezen, dan zal men op een gegeven moment tot de conclusie komen dat er twee soorten Javanen zijn. Je hebt de kleine bruintjes met een enigszins plat gezicht, je hebt er ook die vrij groot zijn, een lichte huidskleur, behoorlijk forse neuzen en “edele trekken” als ik dat zo mag noemen. Als je goed naar hun uiterlijk kijkt dan lijken ze wel mensen uit India, alsof er ooit in een ver verleden een menging heeft plaatsgevonden. Als men in de wijk Pasar Kliwon te Solo loopt dan lijkt het net alsof men zich in de kashba van een of ander Arabisch land bevindt. Al met al heb ik nu een leuke bezigheid als ik door Amsterdam loop “Hoe herken ik een Indo? “ tussen de 178 nationaliteiten die de stad met 767.849 inwoners kent.

  13. Harry says:
    July 5, 2010 at 22:54

    In feite is vermenging van genen uit diverse wereldstreken een gegeven die je bij alle mensen aan treft. Het zijn niet de genen die belangrijk zijn (tenzij er een of andere enge ziekte aan kleeft), maar de cultuur waarin je opgroeit. En cultuur is geen statische concept , maar iets wat voortdurend in beweging is en zich ontwikkelt of opgaat in een andere cultuur, dan wel verdwijnt.
    ———————————————————-
    Kan ik echt beamen.
    Men zegt (?)dat de “oorsprong” van de mens was in Afrika , met vertakkingen naar het Oosten.
    Dus hebben we mss gemeenschappelijke genen ?

    Vwb de Indische(n) en Indo’ s van de 1ste en 2de Generatie die uit Indonesia
    waren gemigreerd is overdduidelijk dat ze een ” regenboog” afkomst hebben , mt verschillende genen .De uitheemse (Nederlands en Europese genen) .
    Zie de defenitie van Europeanen die gehanteerd werd door CBS in Nederlands Indie.
    En dan vermengd met de Inheemse genen , soms nog “puur” Javaanse / Sundanese , Madurese , en andere inheemse componenten, al dan niet vermengd met Arabische, Chinezen andere volkeren uit de regio.
    Vergeet ook niet de rol van de Mardijkers ( zonder Westerse DNA) in het toot standkoming van de Indische gemeenschap.
    Qua uiterlijk zijn ze ” zo zwart” als de Indiers , in Indonesia werden de mensen uit die streken als Orang Keling genoemd.
    Vandaar dat bij de Indische /Indo gemeenschap uit Nederlands Indie veel mensen
    met donkere uiterlijk. Dit buiten de Belanda Hitams (uit Afrika).

    Voor mij is het niet makkelijk om de ” afkomst” (streek) van een mede
    Indonesier te herkennen .Soms kan ik herleiden uit bepaalde gedrag of de streektaal.
    Maar dat is nog geen garantie, zeker als je in de grote steden woont , zoals Jakarat , Bandung , Surabaya, Medan etc.
    De oude stereotypen van bepaalde bevolkingsgroep ( Javaans,Sundanees, Madurees, Bataks , Minangkabauer) zijn in de afgelopen 50-60 jaar ook beinvloedt door veranderingen , het gebruik van Bahasa Indonesia en ” antar suku” huwelijken.

    Ik beweer altijd dat ik Sundanees ben , geboren en getogen in Jakarta ( familie al 7 generaties in Batavia) , maar onze stamvader was een Javaan (volgens zeggen
    ongeveer 375 jr geleden in de buurt van de oude Batavia gekomen ) .

    Dat is mijn gemengde 2de identiteit , mijn 1ste identiteit is Indonesisch , ik ben Indonesier , spreek en Bahasa Indonesia (met moeite ) en identificeer me als Indonesier.
    Ondanks dat ik al >40 jr in Nederland woon.

    In Nederland werd en word ik vaak aangezien als Orang Indo.
    Zelfs bij mijn Indo vrienden-kennissen.
    Soms moet ik mijn vreemdelingenkaart (verblijf voor onbepaalde tijd) tonen , dan kan men mijn Indonesische naam en nationaliteit zelf zien.
    Vond men ook vreemd dat ik redelijk blank ben (niet belang=gestreept) , totdat ik vertelde dat ik bijna 100% Sundanees ben.

  14. wat maken mensen zich toch druk over waar ze vandaan komen..of je nou indisch moluks
    surinaams javaans bent wat maak het uit…je bent in de eerste plaats Mens, en dan pas zie
    verder..

  15. Londoh
    Alhoewel ik vroeger weinig met andere Indischen optrok, Rijswijk is ondanks de Indische burgemeester nooit een Indische stad geweest, , kan ik toch wel met mijn zesde zintuig een Indische (eerste, 2de en misschien derde generatie) op een kilometer afstand onderscheiden. Dat te verwarren met paranormale begaaftheid verwijst terecht naar het gebrekkig onderschattingsvermogen. Om dan verder te spreken van eenheidsuiterlijk (alle negers zijn zwart-niveau) heeft niets uitstaan met een karakteristiek Indisch uiterlijk, een operationeel begrip waarin je wat in onderzoek mee uit de voeten kan. Het gaat er maar om of je aan dat zesde zintuig ruimte geeft en ik denk dat “echte” Indischen ondanks het verplichte aanpassingsproces dat zintuig behouden hebben. Ik denk dat de koloniale maatschappij, maar vooral de periode na aankomst in het vaderland Nederland dat groepgevoel vertsterkt heeft (een goed voorbeeld is Tjalie Robinson). De vraag “Hoe herken ik een Indo” is eigenlijk fout gesteld, het Hoe is al een gepasseerde station, het gaat er om wanneer ik een Indo herken, anders kan er niet van zesde zintuig gesproken worden.

    Mijn moeder herkent de mensen van de verschillende Indonesische eilanden; ik zie wel het verschil tussen Spanjaarden, Italianen en Grieken en nog wat andere Europese volkeren. Dus er zijn groepskenmerken tvoor volkeren e onderscheiden dus ook voor de Indo’s. Ik ken een nog leukere bezigheid: hoe herken ik londoh tussen 767.849 Amsterdammers.

    Ik heb een discussie met vrienden over hoe Indisch ik ben en zij zeggen dat ik helemaal niet Indisch ben noch mij ooit zo beschouwd hebben. Eén heeft jarenlang in een flat met 50% Indischen gewoond en die moet het weten. Ik vind zelf dat ik er erg Indisch, Aziatisch, uitzie en dat moet wel met twee 100% Indische ouders en een Inlandse oma. Dus Indisch-zijn is niet louter en alleen lichaamlijke eigenschappen maar ook gedragskenmerken. Maar als ik in de “perceptie” van anderen noch in mijn uiterlijk, noch in mijn gedrag Indisch ben, wat ben ik in godsnaam dan wel.

  16. Het is opvallend dat iemand Indisch wordt genoemd omdat een van zijn ouders van Indische afkomst is. Het lijkt een beetje op de regel die bij veel Joden wordt toegepast: je bent Joods als je moeder Joods is. Maar daar liggen religieuze wetten, voorschriften of gebruiken aan ten grondslag. Met andere volkeren wordt een dergelijke maatstaf niet gehanteerd. B.v. een kind van 1 Chinese ouder wordt niet als Chinees beschouwd, tenzij het opgroeit in de Chinese cultuur. Dichter bij huis: als een van de ouders Duits is en het kind groeit op in Nederland met een Nederlands paspoort is er niemand die het Duits zal noemen. Rijst bij mij de vraag waarom men dit wel toepast als er Indische Nederlanders bij betrokken zijn.

    Overigens mag iedereen zich Indisch noemen. Maar ik denk dat het begrip ‘ Indisch’ op deze manier nogal wazig wordt.
    ==============
    londoh says:
    July 6, 2010 at 06:00
    […] dat Indischen, een woord dat ik overigens altijd associeer met India[…]
    ——————–
    Is w.s. net zo’n associatie als ‘ben ik van Duitsen bloed’ uit het Wilhelmus met Duitsland als land en net zo foutief.

  17. @Peter,

    Uit je stukje blijkt mij dat Indo’s elkaar kunnen herkennen en dat de Blanda’s daar te dom voor zijn want die ontberen het “zesde zintuig”. Kijk dat vind ik nou leuk van dit blog, er is altijd wel iets te leren over die Indischen en hun cultuur. Helaas blijkt uit de laatste alinea van je stukje dat jouw Indisch zijn ook enigszins problematisch is. Dat getob van die Indo’s over afkomst en plaats in het Nederlandse wereldgebeuren vind ik aantrekkelijk om te lezen, die eeuwige onzekerheid, het afgeven op het volk waar ze zich altijd zo mee vereenzelvigt hebben, die domme Belanda’s met hun smeerkaashersens.

    Londoh herkennen ? Iemand van Engels – Amsterdams/Jiddische afkomst die zich Amsterdammer voelt, vaak verkerend in een wolk van kretekdampen en eet rijst met zijn handen. Nederlandse Indo’s dachten vaak dat hij een Amsterdamse Indo was, het zesde zintuig bedroog hen. In Indonesië heb ik ooit eens mijn haar en snor zwart geverfd en dacht men daar dat ik een Indo-Belanda was. Klopt dus voor geen meter. Ik ben gewoon een Indonesia-lover en begrijp niet waarom Indo’s zo weinig met Indonesië hebben, er nauwelijks iets van afweten, het is de Negri pan erkomst toh? Wat ik nog vreemder vind is dat men in NL nooit Indische moslims tegenkomt, het ontkennen van het geloof van de “oermoeder”?

    @Harry

    Mijn associatie met India heeft niets met foutief te maken. Ik heb ooit een stuk voor een Belgisch blad over de geldcirculatie van de VOC in Azië geschreven, daarin kwamen de woorden Indië, Indisch, India en Indiaas in voor. Ik kreeg het stuk gecorrigeerd terug voor acc. Indië was in Indonesië veranderd, Indisch in Indonesisch, India in Indië en Indiaas in Indisch. Heb ik heel lang over moeten soebatten om uit te leggen wat er bedoeld werd, ik leek wel een Indo 😉

  18. @londoh
    Ik neem het zoals je het opgeschreven hebt en daar reageer ik op. En zonder de context – die je nu gegeven hebt – is het een rare associatie en heeft in de tekst geen enkele functie dan een enigszins provocerende.

    ========
    londoh says:
    July 7, 2010 at 12:52
    Ik ben gewoon een Indonesia-lover en begrijp niet waarom Indo’s zo weinig met Indonesië hebben, er nauwelijks iets van afweten, het is de Negri pan erkomst toh?
    ==============
    Het concept van een mythische band met een stuk grond is een stuk romantiek uit de 19e eeuw dat in de 2oste eeuw gruwelijk ontspoorde. De geschiedenis van met name de Japanse bezetting en haar nasleep in beschouwing nemend zie ik weinig reden voor Indo’s om veel op te hebben met Indonesië.
    =======
    londoh says:
    July 7, 2010 at 12:52

    Wat ik nog vreemder vind is dat men in NL nooit Indische moslims tegenkomt, het ontkennen van het geloof van de “oermoeder”?
    =======================
    Waarom zou de Islam voorrang moeten hebben boven het Rooms Katholieke geloof, Protestantse kerk, Gereformeerde kerk en wat dies meer zij aan religies in Nederland en Europa, wat ook een bron is voor de Indische/Indo groep? Of boven het Hindoeïsme voor hen die Balinese voorouders hebben? Of boven het animisme?

  19. Harry says:
    July 7, 2010 at 13:59

    @londoh
    Ik neem het zoals je het opgeschreven hebt en daar reageer ik op. En zonder de context – die je nu gegeven hebt – is het een rare associatie en heeft in de tekst geen enkele functie dan een enigszins provocerende.

    ========
    londoh says:
    July 7, 2010 at 12:52
    Ik ben gewoon een Indonesia-lover en begrijp niet waarom Indo’s zo weinig met Indonesië hebben, er nauwelijks iets van afweten, het is de Negri pan erkomst toh?
    ==============
    Het concept van een mythische band met een stuk grond is een stuk romantiek uit de 19e eeuw dat in de 2oste eeuw gruwelijk ontspoorde. De geschiedenis van met name de Japanse bezetting en haar nasleep in beschouwing nemend zie ik weinig reden voor Indo’s om veel op te hebben met Indonesië
    ———————————————————
    Ik kan meegaan met de stelling van Harry.
    Veel van de 1ste generatie Indo?Indischen hebben bepaallde traumatische ervaringen gehad , tijdens en na de Japanse bezetting.
    En verder verslechtering in de bersiaptijd ( tot ongeveer na 1949-1950) .
    Inreneringskampen etc.
    Geldt ook voor de 2de generatie (de kinderen) die het bewust hadden
    meegemaakt .
    Na 1950 tot ongeveer 1957 kwam zelf een migratiestroom uit Nederl;and naar indonesia.
    Totdat de West irian kwestie roet in het eten gooit.
    Ondanks dat heb je ook een kleine groep Indische Neerlanders die een relatief betere ervaring hebben met de politieke situatie , de ongeveer 30.000 spijtoptanten( de zgn
    ex ” warga negara”).

    Wat mij opgevalen is is dat bij de oudere 2de generatie vanaf ongeveer 60 jr tot bijna
    80 jr op dit moment veel min of meer positieve gevoelens naar boven ten aanzien van de huidige Indonesia.
    Dat is ook te zien hoe ze veel Indonesische woorden (zelfs volgens de nieuwe spelling =EYD) in hun gesprekken en posting( lees de diverse posting in diverse Indische
    site) gebruiken.
    En ze gaan bijna allemaal terug naar Indonesia , al is het met vakantie.
    Er zijn zelfs die 2 tot 3 keren per jaar met vakantie gingen .

    Wat het geloof betreft , het was toen een vereiste(wettelijk) dat de ” inlandse” grootmoeder of betovergrootmoeder en hun “gemengde” een Christen werd , anders werden ze niet gelijkgesteld of erkend als Europeanen.

    Wat de 3de generatie betreft , ze gaan ook boeken lezen , gebruiken Indonesische woorden (vroeger was het bijna taboe geweest als men ” Maleis” sprak) , neem Indonesische lessen , en ik dacht dat ze ook over een ” roots” reis spreken.

  20. @Londoh
    Ik vind dat wel sterk uitgedrukt dat als het zesde zintuig ontbreekt dat je als blanda, dan te dom ben
    Voor mij geldt het ontbreken van een zesde zintuig om Indo’s te herkennen in zijn algemeenheid en dat heeft niets met domheid te maken maar meer met gevoel voor verhoudingen. Belanda’s zijn heel handige kooplui (ik ben langzamerhands ook één geworden, de apple valt niet ver van de boom) en kunnen ook goed voetballen, domheid moet je bij hen niet onderschatten en je dient op te passen die term niet te vaak te gebruiken want die komt als een boemerang terug of is al teruggekomen.

    Misschien heb ik Londoh met het woord “perceptie” om de tuin geleid, het ging om de gewaarwording bij Anderen en dat zegt in principe niks hoe ik over mijn Indisch-zijn denk, ik heb dat als je goed wil lezen al eerder uitgelegd. Het jarenlang wonen in het buitenland heeft het Indisch-zijn versterkt. Het buitenland geeft mij de ruimte om mijn bestaan te relativeren en ik denk dat het Nederlands provinciaals gebeuren , gezien jouw opmerkingen, jouw ongemerkt oogkleppen geef, ik denk dat ik me meer bezig houdt met mijn plaats in het wereldgebeuren dan dat beperkt tot jouw provinciaals overpeinzing

    Indische moslims vind ik wel een contradictio in terminis, maar ook een historisch onmogelijkheid. Zoals U misschien weet stammen Indische Nederlanders van Nederlanders af. Die waren of protestants of katholiek en lieten hun kinderen al dan niet erkend in hun godsdienst dopen. Dan waren tenminste hun zieltjes gered. Het is statistisch mogelijk dat Indischen toch moslim werden maar danook in de moslimmaatschappij (het huidige Indonesie) zijn opgegaan. Ik ga er vanuit dat de Indischen die naar Nederland vertrokken, veelal een niet-moslim godsdient aanhingen. Daar komt nog bij binnenkomst in NL vele hulpverleningsinstanties kerkelijk gebonden waren. Om daar als moslim tussen te zitten is als vloeken onder het bidden. Maar toch sluit ik Indische moslims in NL niet uit. Ik denk dat er weer dat beroemde zesde zintuig voor de dag gehaald moet worden om Indische moslims te herkennen.

    Ik vind het opmerkelijk als u iets niet vind of niet volgens Uw regels is, dat gelijk gesteld wordt aan het “ontkennen van iets”. Het geeft weer blijk van die oogkleppenmentaliteit die U ergens op heeft gedaan. Wie zei ook alweer “waarover we niet spreken kunnen, daarover moeten we zwijgen”.

    Voor vragen sta ik ten allen tijden open.

  21. Harry,
    _____________
    Het is opvallend dat iemand Indisch wordt genoemd omdat een van zijn ouders van Indische afkomst is. Het lijkt een beetje op de regel die bij veel Joden wordt toegepast: je bent Joods als je moeder Joods is. Maar daar liggen religieuze wetten, voorschriften of gebruiken aan ten grondslag. Met andere volkeren wordt een dergelijke maatstaf niet gehanteerd. B.v. een kind van 1 Chinese ouder wordt niet als Chinees beschouwd, tenzij het opgroeit in de Chinese cultuur. Dichter bij huis: als een van de ouders Duits is en het kind groeit op in Nederland met een Nederlands paspoort is er niemand die het Duits zal noemen. Rijst bij mij de vraag waarom men dit wel toepast als er Indische Nederlanders bij betrokken zijn.
    Zo vindt men weinig opvallends aan bijvoorbeeld Sino-Japanse kinderen of de kinderen van, zeg, een Koreaans-Mongoolse combinatie. De bevolking van Thailand kent veel Chinese genen wat niet als opmerkelijk wordt gezien. En ook de bevolking van de Filippijnen is gezegend met een behoorlijke vermenging van allerhande genen waar men blijkbaar nauwelijks bij stil staat.Er zijn geen speciale termen of namen voor kinderen van wie 1 ouder Eurasian is. Bruce Lee’s moeder was van Frans-Chinese afkomst, toch wordt hij niet anders dan als Chinees beschouwd.
    _________________

    Is niet helemaal vergelijkbaar.Een kind met een Nederlandse vader en een Indische moeder is niet half Indische….

    Hmmm,Indische lijken wel een beetje op de Joden….

    Dat is niet helemaal waar.Halfbloedjes in Japan,China of waardan ook, kunnen vaak een gevoel hebben van tussen 2werelden in zitten.En ook indentiteits,acceptatie problemen.

    Voor Indische heeft het tussen “2 werelden inzitten” natuurlijk een andere betekenis.

    Londoh,
    _____________________
    Helaas blijkt uit de laatste alinea van je stukje dat jouw Indisch zijn ook enigszins problematisch is. Dat getob van die Indo’s over afkomst en plaats in het Nederlandse wereldgebeuren vind ik aantrekkelijk om te lezen, die eeuwige onzekerheid, het afgeven op het volk waar ze zich altijd zo mee vereenzelvigt hebben, die domme Belanda’s met hun smeerkaashersens.
    _____________________
    Dat getob,onzekerheid,minder waardigheid en superioriteits gevoel,enz.Dat zijn allemaal koloniale erfenissen.Veel Indo’s hadden een plek in de Nederlandse/Westerse samenleving in Nederlands-Indië,maakten daar een deel daarvan uit.Ze waren Nederlanders maar werden niet als vol of als Nederlanders aangezien.En dat gebeurt hier in Nederland ook en nog steeds.
    Veel Indo’s zijn hier geboren,Nederlands is voor vele echt hun moedertaal,maar worden vaak gezien als die Indonesiërs die zich opmerkelijk goed aan hebben gepast.
    Of als Nederlanders goed aangepaste niet Nederlanders….ofzoiets…..

    Dan vind ik het niet gek als je daarvan een tik van krijgt…hahaha….
    Het heeft ook te maken met het gevoelsleven van de Indo’s, wat ontstaan is in de koloniale tijd.Maar met duidelijke verschillen met die in Indië zaten en later hier kwamen en de latere generaties die hier zijn geboren,maar ook overeenkomsten.

  22. Peter van den Broek,
    _____________________
    Indische moslims vind ik wel een contradictio in terminis, maar ook een historisch onmogelijkheid. Zoals U misschien weet stammen Indische Nederlanders van Nederlanders af. Die waren of protestants of katholiek en lieten hun kinderen al dan niet erkend in hun godsdienst dopen. Dan waren tenminste hun zieltjes gered. Het is statistisch mogelijk dat Indischen toch moslim werden maar danook in de moslimmaatschappij (het huidige Indonesie) zijn opgegaan. Ik ga er vanuit dat de Indischen die naar Nederland vertrokken, veelal een niet-moslim godsdient aanhingen. Daar komt nog bij binnenkomst in NL vele hulpverleningsinstanties kerkelijk gebonden waren. Om daar als moslim tussen te zitten is als vloeken onder het bidden. Maar toch sluit ik Indische moslims in NL niet uit. Ik denk dat er weer dat beroemde zesde zintuig voor de dag gehaald moet worden om Indische moslims te herkennen.
    ______________________
    Het is toch niet zo simpel.
    Een groep Islamitische Indonesiërs waaronder ook mengelingen zijn ook hier in Nederland gekomen.Deze mensen worden niet herkend als de “klassieke Indo”maar ze zijn wel gemengd.
    Waneer een Indonesiër(gemengd of niet)met een Nederlandse of Indische Nederlandse trouwd dan zijn die kinderen ook gemengd,maar dat wil niet zeggen dat ze Nederlands zijn.

  23. @Noordin

    De tendens om Indo’s te associëren met de Joden op enkele Indische internet fora was me al eens opgevallen. Ik begrijp wel dat de vergelijking met het Jodendom verleidelijk is, al is het om de slachtofferrol die men hier en daar graag aan neemt wat glans te verlenen. Zo zijn er wel een paar ogenschijnlijke overeenkomsten aan te wijzen; zo wordt het etnische aspect langzamerhand los gelaten en zijn er religieuze tendensen in de beleving van het Indisch-zijn waar te nemen. Wat mij betreft is de enige echte overeenkomst met de Joden het feit dat we allemaal mensen zijn.

    Ik kan het niet genoeg herhalen: de term ‘halfbloedjes’ is niet alleen niet meer van deze tijd, het is onzinnig. Of een kind van ouders met verschillende etniciteit “tussen 2 werelden” in zit is geheel afhankelijk van de omgeving, de ouders en uiteindelijk het kind zelf. Het is sowieso geen wet van Meden en Perzen. In onze samenleving met een import van mensen uit alle wereldstreken waar kinderen met een ‘exotische’ ouder niet bijzonder opvallend zijn, hoeft men niet ver te gaan om die waarheid vast te stellen. In mijn directe omgeving ken ik een aantal kinderen met een Japanse of Koreaanse ouder die zich hier volkomen thuis voelen en niet het gevoel hebben ergens tussen geraakt te zijn.

    In een koloniale samenleving uit de 19e en vroege 20ste eeuw, zoals het oude Nederlands Indië, waar het geloof in blanke superioriteit een gegeven was, alsmede het geloof in rassen en het kwalitatieve onderscheid daar tussen, werd een kind van blanke en niet-blanke ouder als minderwaardig gezien. Als men als kind van gemengde afkomst in die tijd en omgeving opgroeide was het vrijwel onmogelijk om aan dergelijke opvattingen te ontsnappen. Men bevond zich dan ook gedwongen tussen twee werelden.

    Ik wil geloven dat men inmiddels tot het inzicht is gekomen dat er geen rationele basis ligt onder het geloof in mensenrassen en kwalitatieve verschillen tussen de verschillende etnische groepen. Dat is m.i. een kenmerk van beschaving en verlichting.

    Om nog een irrationeel aspect van het geloof in “halfbloeden” aan te stippen; de term wordt veelal gebruikt als het combinatie van een blanke met een niet-blanke betreft. Een kind van b.v. een Japanse vader en een Chinese moeder zal men niet gauw een halfbloed noemen. Dat geeft aan dat men een wezenlijk verschil tussen ‘blank bloed’ en niet ‘niet-blank bloed’ aan neemt. En met dit wezenlijke verschil wordt ook een kwalitatief verschil geïmpliceerd. Een implicatie die vroeger voor feitelijk werd gehouden en hedentendage, hoewel niet uitgesproken, helaas door veel mensen nog steeds wordt geloofd.

  24. niet-correct Indisch taalgebruik

    Halfbloed heeft net als het woord gemengdbloedige een koloniale achtergrond, dat aangeeft dat er rasverschillen en daardoor klasseverschillen zijn. het blanke ras is in dit verband het superieure ras en het bruine ras is daardoor het minderwaardige ras. Hitler cs hebben dat in hun theorien fijntjes uitgewerkt met alle noodlottige gevolgen van dien. Men dient extra waakzaam te zijn bij gebruik van deze woorden want men vervalt zonder het bewust te weten al snel in dezelfde denktrant blank/bruin en superieur/minderwaardig. Mensen die opgegroeid zijn in deze duopolistische denkwijze dienen extra omzichtig te zijn want sommige koloniale, dus dicriminerende reflexen zijn niet uit te roeien, denk aan de splagaat (Kirsten Vos heeft dit woord gebruikt) tussen de Indische en Totokgemeenschap naar aanleiding van de filmvertoning 2602 en contractpension.

    Een ander niet-correct Indische term is allochtoon, wat vaak op ons van toepassing wordt verklaard, want wij zijn niet van hier. Daarbij vergeet men dat we (Indische) Nederlanders zijn. Er wordt toch ook niet gezegd dat Willem-Alexander allochtoon is alhoewel hij voor meer dan 75% Duitser is. Hier is sprake van neo-koloniaal xenofobistisch (alleen tegen het niet-Westerse) denken.

    Dan natuurlijk “aanpassen” of “geruisloze” integratie. Als ik het boek Aanpassen, Aanpassen, Aanpassen lees dan, dan wordt wel een hele opmerkelijke definitie van aanpassen gegeven, bvb een sociale dienstambtenaar die vleselijke genoegens verwacht en dan praten we niet over saté, of een Sociale Dienst die % opstrijkt (in Italie heet dat corruptie) van meubelzaken waar Indischen hun meubelvoorschot verplicht dienen te besteden. En dan mochten Indischen het voorschot tot de laatste cent betalen onder toeziend oog van dezelfde Sociale Dienst.

    Het zijn van die zaken die de gehele Nederlandse tolerantie in een opmerkelijk daglicht stellen.

    En zijn er nog meer woorden die een koloniaal, post-koloniaal of neo-koloniaal karakter hebben, zoals Geert Wilders

  25. @ Londoh:

    “Foutje in onderstaand stukje Jeroen moet Patrick zijn. Ayam zo sori ”

    Over welke paranormale gave heb je het Londoh? Ik heb het volgens mij over het gegeven dat ik mijn neefje uit moest leggen dat hij niet Indonesich was en dat het dus niet hetzelfde is als Indisch.

  26. Ten aanzien van het gebruik van gemengdbloedig of halfbloed kan ik niet anders dan onderstrepen dat dit in de koloniale tijd vooral vanuit een negatieve rassen connotatie heanteerd werd.

    Ik ben echter ook van mening dat de taal en haar betekenis zich tot op zekere hoogte mee ontwikkelt met de veranderingen in de wereld. In een wereld waarin het idee van rassen superioriteit door enigszins beschaafde personen niet meer wordt aangehangen kan het aangeven van gemengdbloedigheid ook als een ‘trotse’ combinatie worden gehanteerd. Sterker nog, ik kom in de VS regelmatig mensen tegen die heel goed weten te duiden dat ze een oorsprong in diverse landen hebben en dit vaak op uiterst creatieve wijze verwoorden, ook als het meerdere europese landen betreft. Het is maar hoe je het verteld.

  27. Peter van den Broek says:
    July 13, 2010 at 16:30

    Halfbloed heeft net als het woord gemengdbloedige een koloniale achtergrond, dat aangeeft dat er rasverschillen en daardoor klasseverschillen zijn. het blanke ras is in dit verband het superieure ras en het bruine ras is daardoor het minderwaardige ras.
    ———————————————————————

    Het was ook zo geweest dat de blanke ras , dus ook de mensen die blank zijn zoals de totoks ( Nederlanders -Europeanen) direct of indirect superieur voelen t.o.v van alle oorspronkelijke bewoners van N.O.I.

    In de praktijk was het natuurlijk niet zo.
    Aan het einde van de koloniale tijd (begin jaren 40 ) waren er meer goed opgeleide ” Indonesiers” ( Nederlandse opvoeding en vorming) dan Europeanen.

    Ze lachen zich kripoet als ze in aanraking kwamen met een Londo ( Nederlander) die denkt dat hij “superieur” was omdat hij/zij een blanke huid hadden.

  28. Peter van der Broek,”Een ander niet-correct Indische term is allochtoon, wat vaak op ons van toepassing wordt verklaard, want wij zijn niet van hier. Daarbij vergeet men dat we (Indische) Nederlanders zijn. Er wordt toch ook niet gezegd dat Willem-Alexander allochtoon is alhoewel hij voor meer dan 75% Duitser is. Hier is sprake van neo-koloniaal xenofobistisch (alleen tegen het niet-Westerse) denken”

    Ik geloof dat Willem-Alexander niet eens Nederlands bloed heeft.Als je kijkt naar zijn stamboom dan zie je Duits,Duits,Duits,Russische-Duits en nog eens Duits…..

    Een Nederlander vanwie de ouders in het buitenland(maak niet uit waar) is geboren is ook een allochtoon…

    Iemand van de derde generaties of vierde is volgens de CBS geen allochtoon meer,geloof ik.

  29. Surya Atmadja”In de praktijk was het natuurlijk niet zo.
    Aan het einde van de koloniale tijd (begin jaren 40 ) waren er meer goed opgeleide ” Indonesiers” ( Nederlandse opvoeding en vorming) dan Europeanen.

    Ze lachen zich kripoet als ze in aanraking kwamen met een Londo ( Nederlander) die denkt dat hij “superieur” was omdat hij/zij een blanke huid hadden”

    Dat veranderde niet het beeld wat die Nederlanders in Indië hadden.De Nederlanders waren nog steeds heer en meester.En die Nederlandse opvoeding en vorming is wel mogelijk gemaakt door Nederland.
    En hoeveel goed opgeleide Indonesiërs waren dat wel niet?

    De echte hogere opleidingen in Indië en Nederland was ook niet voor iedereen weggelegd….

  30. Noordin says:
    July 14, 2010 at 12:33

    En die Nederlandse opvoeding en vorming is wel mogelijk gemaakt door Nederland.
    En hoeveel goed opgeleide Indonesiërs waren dat wel niet?

    De echte hogere opleidingen in Indië en Nederland was ook niet voor iedereen
    weggelegd.
    ————————————————–

    In 1864 (?) was er een discussie geweest of het verstandig was om de “Inlandse elite” (de kinderen van wedana’s , regenten en andere vorsten) toe te laten tot het Nederlandse onderwijs (E.L.S).
    De kennis kan later gebruikt worden tegen de Nederlanders , en de geschiedenis heeft het bevestigd.

    In 1900 gebruiken 60% van de Europese bevolking (inclusief de Indische Nederlanders)andere talen dan Nederlands zoals Maleis en Petjoh.

    Bij de Inlanders spraken 5000 de Nederlandse taal .
    (Vreemde Oosterlingen, 600 mensen) .
    In 1907 krijgen de Inlandse beter gesitueerden die de E.L.S niet mogen of kunnen volgen toegang tot de Inlandse School 1ste klasse , in 1914 werd het omgedoopt tot Hollans Inlands School met Nederlands als vreemde / 2de taalonderwijs.

    In 1930 waren 187.000 Inlanders die de Nederlandse scholing (dankzij de H.I.S) hadden genoten.
    Dat was 0,3 % van de totale Inlandse bevolking.

    1942 waren er 860.000 of 1.2% van de bevolking.
    Bijna de 3voudige van de Europeanen.
    Bron : De weg naar het westen. Kees Groeneboer.
    ——
    Ik denk niet dat het dankzij de Nederlanders was .
    Het was ook niet de bedoeling om de gewone inlanders( autochtoon) te verheffen .
    Zelfs voor de ” happy few” werd drempels opgeworpen.
    Alleen een klein deel kon naar de ELS en later naar de HBS.
    Als ik de verhalen van mijn Indonesische ouders hoor (geboren 1915) , dan lachen ze zich soms kripoet als ze het over de Londo’s (Nederlanders) hebben die duidelijk naast hun klompen( bakiak) lopen omdat ze denken dat ze meer zijn dan de oorspronkelijke
    bewoners.Alleen omdat ze een witte huid hebben.
    Terwijl ze vaak alleen een sekolah (d)jongkok achtergrond hadden.

  31. Ik wil me wel tot het heden richten, mij gaat het om post-koloniale en neo-koloniale termen die in de loop der geschiedenis een andere connotatie krijgen zoals het woord Indisch.

    In het verleden was er in de duiding totok en Indisch een duidelijk onderscheid. Sinds het Indischzijn niet alleen in de wetenschappelijke maar in zijn algemeenheid in de belangstelling staat noemen zich steeds meer totoks zich ook Indisch. In de koloniale tijd zouden ze dat niet in hun hoofd halen, zie hier ook het boek Oeroeg waarbij Indisch door de totoks als iets negatiefs, minderwaardig wordt beschouwd. Voor de totoks is de slachtofferschap van het begrip Indisch een aantrekkelijk toevluchtsoord. De kolonisatie van het begrip Indische door de blanke overheerser is eigenlijk zonder slag of stoot door de Indischen geaccepteerd. Alsof er daardoor voor de Indischen een soort lotsgemeenschap met de totoks ontstond, terwijl dit door de filmvertoning 2602 en contractpensions tegengesproken, er is meer sprake van een splagaat tussen de twee gemeenschappen. Voor de Indischen bleef als alternatief over het denkkader Indo’s over, wat weer tot verwarring binnen de Indische gemeenschap leidde.

    Je kan deze annexatie beschouwen als een vorm van neo-kolonialisme, wat niet minder verwerpelijk is.

  32. Hallo allen Indo`s, Nazaten, en Symphatisanten ;

    Ik ga nu de leeftijd van 64 jaar bereiken nog zo`n 15 maanden tegaan, voor ik mijn karig karig pensioentje “mag” ontvangen, je weet maar nooit in deze tijden van “CRISIS” .
    Als het aan de Nederlandse Staat had gelegen, had ik allang onder de groene zoden mogen liggen, en evenzo velen met mij.
    Het is ongepast, ongelegen, onbeleefd, onbeschoft enz….om nog terug tevallen op iets wat allang onder het noemer “Vaderlandse Geschiedenis” of Historie is opgeborgen.
    Mijn claim/dossier Bersiap heb ik nog niet heropend, vraag mij trouwens af of dit nog kan.
    Exellentie dhr. Bot , van destijds Buitenlandse Zaken heeft dacht ik de datum Onafhankelijkheid Republiek Indonesia erkend.
    Juridische aanvechting Bersiap Periode wordt daardoor praktisch nihil, in mijn visie.
    Velen van ons uit die periode die thans nog in leven zijn met al dan niet “zoete/bittere” mijmeringen, wens ik dan ook veel sterkte toe.
    Ach sudah lah Insjalah, lieve beste mensen denk maar zo: ” wij hadden een mooi leven binnen de Gordel van Smaragd” .
    Geen Belanda die dat ooit zal kunnen ervaren.
    Maar…….zoals altijd Oranje boven en wij beneden.
    Ik groet U.

  33. Indische Geschiedenis: Is buigen of barsten visa versa………

    Hm (even achter mijn oor krabben) , wat naar boven halen uit mijn grijze hersencellen.
    Want het “zit tussen je oren” niet waar ?
    Waar komt de term” Oost Indisch” doof vandaan, wie van jullie kan mij daar een zinnige uitleg over geven ?
    Hadden we dan ook nog een “West Indische” doofheid, we hebben toch 2 oren, al is bij menig van ons Indo`s een oor aangenaaid .
    Werkelijk saya tidak mengerti !

  34. Hallo Melvin Roy Burer.
    Ik schat dat U zo’n beetje in 1945 geboren bent.Dus niet zo’n mooie tijd om in de mooie Gordel van Smaragt te verblijven.En de herinneringen daaraan ook niet zo mooi.
    In 1950-’51 naar Nederland gekomen.Goed geheugen hebt U om over al dat schoons te kunnen vertellen.Het schamele pensioentje dat U binnenkort krijgt hebt U dus ook zelf in Nederland opgebouwd.Belanda is toch niet zo slecht geweest voor U.
    Uw ouders en andere oudere personen ,de Indische Nederlanders dus,ja,die hebben die mooie tijden wel meegemaakt.Maar U blaast te hoog van de toren.
    Selamat tidur.Slaap en droom lekker door.
    Gegroet,Michel.

  35. Mensen,mensen toch.Ikzelf ben een zogenaamde totoh.Mijn zoon en dochters zien er uit als Indische Nederlanders .Of zouden het ook Nederlandse Indo.s kunnen zijn.
    Voor mijzelf is het logisch te zeggen dat mijn overleden vrouw en mijn kinderen ,Indisch zijn.Afgeleid van Nederlands Indië.Indischen komen uit Indië.Zo leerden wij het vroeger op een Nederlandse school in Nederland.Ook aardrijkskundige lessen over Nederlands – Indië werden er gegeven.Zo is ook mijn liefde ontstaan voor de Gordel van Smaragd en zijn inwoners.Tot slot moet ik ook nog vermelden dat Indischen niet alleen maar afkomstig waren door vermenging van Nederlands en Inlands bloed,Maar ookEngelsen,Duitsers, Fransen en andere landslieden zorgden voor deze Nederlans-Indische vermenging.
    Kijk maar naar de namen,Mijn kinderen hebben zelfs Zuid-Afikaans bloed in hun aderen.
    Dus Indische Nederlanders,jullie mogen best trots zijn op jullie afkomst.Jullie dragen de wereld met je mee.
    Groetjes van een Belanda die zich ook een beetje veel Indo voelt.

  36. Ik vind het altijd zo ontzettend irritant dat mensen het verschil tussen indisch en indonesisch niet weten….en om dat dan maar elke keer uit te moeten leggen is ook weer zoiets… dus als ze zeggen je bent indonesisch en nederlands dan knik ik maar ja, maar als mij opa en oma dit zouden horen, dan krijg ik slaag

    1. een indo is gemixt tussen blank/europees en indonesisch(javaans,chinees,moluks,sumatraans etc). Dus als je zegt ik ben indonesisch gemixt met blank dan klopt dat ook.

      1. Je vergeet ook Joods, Armeens, Afrikaans, Japans, etc.

        Dus Indo’s zijn eigenlijk veredelde Indonesiërs of gewoon Indonesiërs die verhollandst zijn?
        Normaal spreekt een Indonesiër naast het Indonesisch ook hun eigen moertaal…..dat zie ik bij een Indo niet. Als je zo gaat denken dan praat je gewoon mee met die spruitjes of simpele volk hier in NL, en dat vind ik niet positief. Het is net alsof de Indo-Europeaan of Indische nooit heeft bestaan.

        1. Noordin, joden zijn aanhangers van een religie, geen volk. Als je het volk dat overwegend joods is, bedoelt, dan heb je het over Israeli’s.

          1. Niet geheel terecht..men spreekt over het Joodse Volk, de Israëlieten, de religie “het Jodendom” is een bindende factor maar geen voorwaarde om tot het volk van Israel te behoren. Volgens de Joodse volkswet is “een ieder wiens moeder Jodin was behoort tot het Joodse Volk, of elk persoon dat zich vrijwillig tot het Jodendom bekeerd.”

            Maar voordat we afdwalen zou je hier een linkje kunnen maken naar Indisch. Indisch is al wat in de familielijn meerdere indo-europeanen of Indische Nederlanders telt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.